Samozřejmě, že sníme o rozličných autech. Zajímají nás supersporty za horentní sumy, rádi se podíváme na pěkného veterána, nebo nás uhrane nový supersedan, skrývající svůj obrovský potenciál pod nenápadnou maskou rodinného auta.

My to však vezmeme z malinko jiného konce a podíváme se na vozy, které jsou stylové a jedinečné, přesto ale v současné době dostupné i běžným smrtelníkům. Třeba takovým, kteří mají v kapse, na účtě nebo třeba pod polštářem sumu 200 tisíc korun.

Dohromady jsme vybrali šest aut a tady jsou z nich první tři.

Jde o modely, které jsou sice stylové, ale zároveň celou svou životnost žijí ve stínu svých slavnějších předchůdců, dražších a honosnějších modelů značky či prostě konkurentů. Ani to ale rozhodně neznamená, že vám nemohou udělat spoustu radosti.

Mazda RX-8

Japonské sportovní kupé vyráběné v letech 2003 až 2012, u kterého nikdo neumí pořádně říct, kolik má vlastně dveří. Dvě by tu byly normálně, ovšem další dvě jsou jaksi polovičaté, otevírané proti směru jízdy. Nicméně věřte, že zvláštní uspořádání dveří je na Mazdě RX-8 tou nejmenší zvláštností.

Jedná se totiž o historicky poslední sériový model, vybavený Wankelovým motorem.

Wankelův motor je pohonnou jednotkou, která funguje úplně jinak než konkurenční pístové motory. Místo toho, aby písty chodily ve válcích nahoru a dolů, je zde oválná spalovací komora, ve které se otáčí rotor se třemi vrcholy.

Je to fascinující mechanismus a hlavně způsob, jak z velmi malého motoru vymámit velmi nadstandardní výkon a točivý charakter. Považte, že RX-8 má v silnější variantě 231 koní a přitom objem jen 1308 kubických centimetrů.

Mazda RX-8.

Jsou tu ale i nevýhody a ty bohužel - tedy alespoň při pohledu na dnešní ceny - převažují nad klady. Wankelův motor je velmi náchylný na správné používání, jeho výdrž je oproti konvenčním motorům nesrovnatelně nižší a spotřeba naopak výrazně vyšší.

Je to hlavní důvod, proč jsou Mazdy RX-8 v současnosti relativně levné. Obstojné kusy se dají sehnat okolo 130 tisíc korun, protože se spousta lidí Wankelu bojí.

A pak je tu další problém, který si nese jméno RX-7. Jedná se o předchozí sportovní kupé od Mazdy, tentokrát tradičního střihu a samozřejmě také s Wankelem. Modelová řada RX-7 vrcholila v devadesátých letech generací FD, která je dodnes považována za jedno z nejhezčích kupé historie.

Jeho motor je ale přeplňován dvěma turbodmychadly a poslední kusy měly standardní výkon 276 koní, ke kterému se RX-8 ani neblíží. Bohužel se zároveň jedná o velmi raritní auto, jehož ceny jdou na současném trhu do milionů. Vám tedy nezbyde, než sáhnout po novější RX-8, která sice není „špatným Wankelem", ale zároveň není tím „správným Wankelem".