Která Škoda ztrácí na hodnotě nejpomaleji? Octavia ani Superb to nejsou...
Automobily značky Škoda jsou v České republice nejprodávanějšími jak v kategorii nových vozů, tak i ojetin. Nad důvody, proč tomu tak je, se zamýšleli experti společnosti Cebia.
Značka Škoda má v České republice obrovskou tradici. Její velký tržní podíl je dán podle expertů Cebie také tím, že zejména její klasické modely (tedy Octavia, Fabia a Superb) si oproti průměru zbytku trhu lépe drží svoji hodnotu. Právě pomaleji klesající zůstatková cena je to, proč tyto vozy často upřednostňují firmy i běžní zákazníci. Řada z nich totiž plánuje po čase vyměnit vůz za novější, a proto požadují, aby rozdíl mezi kupní a prodejní cenou byl co možná nejmenší.
Na relativně pozvolnější průběh klesání hodnoty Škodovek má vliv dostupnost náhradních dílů, mohutná síť servisů a v neposlední řadě také dostupností informací o historii vozů. Právě vozy značky Škoda patří k těm, o nichž se toho dá zjistit nejvíc a lze říci, že lidé tak častěji nekupují zajíce v pytli jako v případě některých jiných značek.
„Značka automobilu do zůstatkové hodnoty promlouvá, ale není to jediný aspekt ocenění vozu. Doložitelný pravidelný servis, nejlépe v autorizovaném servisu, prověřený původ a stav kilometrů ojetý vůz dále zhodnocují. Kupujícímu totiž doplňují informace o současném stavu vozidla. Dobrá koupě začíná právě poučeným výběrem. Moderní prodeje ojetých vozů, jakým je i program Škoda Plus, dělají velkou část „domácího úkolu“ za zákazníka. Naše vozy mají prověřený původ a prošly podrobnou vstupní prohlídkou v autorizovaném servisu. Díky tomu přesně víme, co nabízíme, nejen my, ale i zákazníci,“ potvrzuje Pavel Kašpar, zodpovědný za program Škoda Plus.
Podle cenové analýzy, kterou provedla Cebia pomocí profesionálního systému na oceňování vozidel CebiCat GT a kdy srovnala nejprodávanější ojeté vozy značky Škoda s průměrem ostatních benzínových či dieselových vozidel ze stejné třídy na trhu, si v porovnání s jinými vozidly nejlépe drží cenu benzínové modely Škoda Octavia. Průměrná obvyklá cena modelu Škoda Octavia třetí generace Ambition 1.5 TSI se 110 kW je po dvou letech na 73 % ceny nového vozidla. Oproti průměru nižší střední třídy
benzínových vozidel je to o 5 procentních bodů více.
Lidé se Fabií neradi zbavují
V sedmi letech stáří sice klesne hodnota této Octavie na 42 %, ale je to opět v porovnání s ostatními vozidly o 5 procentních bodů více.
Dobře si vede rovněž Superb. Sedmileté exempláře dieselových Superbů si drží o 6 procentních bodů lépe hodnotu než srovnatelná vozidla. V případě modelů Superb je podle Cebie z hlediska poklesu zůstatkové hodnoty po dvou letech od zakoupení jedno, zda máte benzínové či naftové provedení. V obou případech se drží na 66 %. S přibývajícími lety však začnou modely s dieselovými motory klesat rychleji na ceně než benzínové. Po sedmi letech je průměrná hodnota benzínového Superbu 3. generace Style 1.5 TSI se 110 kW 37 % pořizovací ceny nového vozu, zatímco v případě naftového modelu 3. generace L&K combi 2.0 TDI se 140 kW je
zůstatková cena jen 29 %.
Možná pro leckoho bude překvapením, že vůbec nejpomaleji klesá hodnota modelu Fabia. Analýza benzínového modelu 3. generace Ambition 1.0 MPI s 55 kW ukázala, že po dvou letech si drží hodnotu stejně jako benzínová Octavie na 73 % pořizovací ceny nového vozu. Ostatní benzínová vozidla ze segmentu nižších a malých vozidel si však drží zůstatkovou cenu rovněž na 73 %.
Rozdíl nastává až po sedmi letech, kdy zůstatková hodnota Fabie dosahuje 45 %, zatímco průměrná zůstatková hodnota ostatních srovnatelných vozidel 43 %. (U zmíněné Octavie je to 42 %).
Vozidla ze segmentu nižších a malých vozidel jsou levná, ideální pro městský provoz nebo jako druhé auto do rodiny, a proto se těší velkému zájmu a jejich hodnota tak klesá nejpomaleji. Důvodem, proč si malá, zejména dvouletá, vozidla drží vysokou zůstatkovou hodnotu, je i skutečnost, že jsou oproti ostatním vozům častěji ve vlastnictví fyzických osob, které se jich jen nerady po krátké době od zakoupení zbavují, a pokud ano, pak nejsou připraveny akceptovat vyšší cenový pokles oproti hodnotě nového vozu.
Další články

Test ojetiny v ceně do 100 000 Kč: Škoda Fabia Combi II moc chyb nemá
Jestliže sháníte auto pro začínajícího řidiče a nehodláte vydat z rodinného rozpočtu větší sumu než je…

Santa se zbavuje kabrioletu. V Británii je k mání za necelých 700 000…
Na britském internetovém portálu se objevil inzerát na prodej vozu Morgan 4/4. Má ale dosti neobyčejnou…

Lidé si vybírají stále vybavenější ojetiny, říkají experti Škoda Plus
Nejistá současná situace mnoha firem i soukromníků je vede k tomu, že se místo o koupi úplně nového auta…

Prodejci sítě Škoda Plus teď nabízejí výběr ze šesti tisícovek aut
Více než tisícovka Fabií, dvojnásobný počet Octavií. A k tomu mnoho set dalších vozů, které aktuálně nebo v…

"Stočená" Octavia, Multivan bez volantu: I to teď nabízí státní…
I za pouhou tisícikorunu lze v listopadu koupit v aukci Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových…

Jedno z mála míst pro "bezpečnou koupi" ojetiny: Prodeje sítě Škoda…
Již na 150 místech v České republice má zájemce o nákup ojetého vozu navštívit autorizovaného prodejce…

Dvakrát jednička, čtyři pětky! Němečtí technici hodnotili auta…
Kvalita některých vozů značky Škoda je v kontrolovaných oblastech dosti kolísavá. Vyplývá to ze zpráv…

Tipy na kvalitní ojetiny z Německa: Doporučení vydali technici TÜV
Především na fakt, že mezi automobily, které získaly na německých technických kontrolách provozovaných…

Od těchto ojetin raději pryč! Technici TÜV je hodnotí jako nejméně…
Nový žebříček spolehlivosti osobních automobil, který na základě zjištěných poruch při technických kontrolách…
