Výsledky více než 8,7 miliónu osobních vozů prověřených během povinných technických kontrol se zohlednily při sestavování letošního TÜV - Reportu. Tento žebříček dává každoročně motoristům i samotným výrobcům informace o tom, jak moc velké je riziko, že určité konkrétní typy vozů ve stanici technické kontroly takzvaně "neprojdou"…

Článek o tom, které automobily lze z hlediska nejmenší pravděpodobnosti výskytu zásadních závad v jednotlivých věkových i velikostních kategoriích doporučit, přineseme již v pondělí. Nyní se ale pojďme zaměřit na to, kterým vozům (pokud nechceme mít na STK problémy) by bylo zřejmě lepší se vyhnout.

Prohlédnout si je můžete v naší fotogalerii.

TÜV hodnotí automobily v celkem pěti kategoriích. Jsou odstupňované podle věku. Tu nejmladší kategorii tvoří auta ve stáří dva až tři roky, neboť třeba taxíky musí v Německu na STK již po dvouletém provozování. Následuje kategorie 4-5letých ojetin, pokračuje se vozy ve stáří 6-7 let, 8-9 a končí auty starými 10-11 roků.

I když se na posledních příčkách zmíněných pěti žebříčků, které vždy obsahují nejméně stovku modelů (jedná se o ty nejvíce frekventované na německých silnicích, aby se zamezilo statistické chybě), objevují různé značky, jedna je tam přece jen častěji než jiné.

Asi už tušíte, že se jedná o rumunskou Dacii. Například v žebříčku nejmladších ojetin jsou její modely hned na čtyřech ze šesti posledních míst. Konkrétně jde o Duster, Lodgy, Dokker a Logan. Tento posledně jmenovaný malý sedan se pak na úplně poslední pozici ze všech hodnocených vozů ocitl v kategoriích 6-7 a 8-9 let a ve všech ostatních si vedl maximálně o několik málo pozic lépe.

Procento závad se může velmi lišit

Na těchto nelichotivých pozicích mu velmi často sekundoval ještě Fiat Punto, který má také poměrně vyrovanou kvalitu, tedy lépe řečeno nekvalitu. I on byl na samém chvostu žebříčků spolehlivosti ve všech věkových kategoriích. A třetím vozem s podobně nelichotivým hodnocením je Renault Kangoo.

Abyste si mohli udělat obrázek o tom, jak moc se spolehlivost jednotlivých typů vozů liší, uvádí TÜV vždy průměrné množství zjištěných závad v procentech. Zatímco v případě nejspolehlivějších modelů ve stáří dva až tři roky zjistí technici na kontrolách vážn= závady jen u 2-3 procent, u Dacií je to přes deset procent.

Ty nejstarší nejlépe hodnocené vozy (10-11 let mají) v novém žebříčku průměr závad přibližně 18 procent, Dacia Logan ale více než 36.

Do našeho výběru nejméně spolehlivých vozů jsme pak zařadili ještě po jednom modelu značek Ford a Volkswagen. Všechny totiž splnily kritérium, že musí být mezi deseti nejméně spolehlivými vozy v alespoň třech věkových kategoriích.

České patrioty může letos těšit skutečnost, že s výjimkou SUV Hyundai Tucson (věk 10-11 let)není letos mezi úplně nejhůře hodnocenými automobily žádný z těch, které vznikají na našem území.