Poměrně smutně působí statistika společnosti Cebia, která ukazuje, že třetina ojetin na českém trhu lže o svém původu. Kupující zajímající se o vůz dovezený od západních sousedů tak často dostane auto ze států stižených ekonomickými problémy (Řecko, Španělsko) nebo z bývalého východního bloku.

Přečtěte si: Nejdražší lak na světě? Rolls-Royce má barvu s diamantovým prachem

Vůz s takovou zemí původu by měl na trhu cenu obecně nižší, kdežto při domnělém původu z Německa za něj kupující zaplatí naopak víc.

Nákup ojetých aut z méně ekonomicky zdatných zemí se ovšem překupníkům vyplatí. Ojetiny jsou zde sice v horším stavu a mnohdy si nesou nedostatky v dokumentaci, ovšem na druhou stranu jsou výrazně levnější.

Takto zakoupený vůz se velmi krátce zaregistruje v Německu, dostane německé doklady a při následné registraci v Česku už je jako země původu uvedeno Německo. Údaje v původních dokladech vozu a v servisní knížce se potom vcelku jednoduše zfalšují.

Čtěte také: Nové auto z roku 1983? Na prodej je Golf první generace, nemá skoro nic najeto

Cebia si podle VIN kódu prověřila celkem 71 358 dovážených aut.

Z nich 39 148 mělo jako zemi původu uvedeno Německo, ovšem reálně odsud bylo pouze 27 672 vozidel. Ani aut z Rakouska, Itálie a Francie nebylo tolik, kolik mělo být. Naopak o hodně víc vozidel bylo reálně dovezených z Řecka, Španělska, Chorvatska, Rumunska, Běloruska a Bulharska.