Fabia II 1.4 16V

Škoda Fabia.

Začneme zlehka, a sice u rodinného pracanta v podobě Fabie. Druhá generace, třebaže nedosahuje kvalit následující generace třetí, se v prvních třech letech výroby prodávala s atmosférickým čtyřválcem 1.4 16V o výkonu 86 koní (63 kW). Ten sice nedosahuje dynamiky pozdějších downsizovaných 1.2 TSI, ovšem zase mu nepraskají rozvody. Vlastně se mu neděje špatného vůbec nic.

Už v jedničkové Fabii platila čtrnáctistovka za velmi spolehlivý motor a s novější Fabií druhé generace si tak můžete koupit ověřenou techniku v mladším a méně ojetém autě, dostupném už za ceny pod 100 000 korun. Koupíte-li slušný a dobře odservisovaný kus, budete akorát měnit olej a jednou za 90 000 kilometrů také rozvody.

Když se tu a tam postaráte ještě o podvozek, na kterém jednou za čas odejdou tyčky stabilizátorů a horní uložení tlumičů, máte auto na hodně dlouhou dobu. Navíc s rozumnou spotřebou a slušnou dynamikou.

Rapid 1.2 TSI

Škoda Rapid.

Jak je zmíněno o pár odstavců výše, přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI je pověstný pro praskající rozvody. Jenže to platí jen do doby, než byl motor interně upraven a pozdější šarže dostaly bytelnější řetězy a řetězová kola. U spousty ojetin si musíte pečlivě zkontrolovat, zda se jedná už o „správné“ rozvody. Až na Rapid. Ten se totiž vyrábí od roku 2012 a má 1.2 TSI výhradně v aktualizované verzi.

Libovolně starého Rapida tak koupíte s bezproblémovými rozvody a dostanete auto s nízkou spotřebou, příjemným výkonem 86 nebo 105 koní (63 nebo 77 kW) a celkově jednoduchou konstrukcí. Podvozek Rapidu je bytelný a snadno servisovatelný, stejně jako všechny další komponenty, nemluvě o absenci luxusních a „kazivých“ výbavových prvků.

Stačí se potom o 1.2 TSI dobře starat, měnit olej maximálně po 15 000 kilometrech a nehonit turbomotor za studena, aby se malý přeplňovaný agregát odvděčil spolu s celým autem dlouhou trvanlivostí. Ceny startují okolo 180 tisíc korun.