Vláda kromě toho dnes schválila podporu nákupu aut na alternativní pohon v rámci státní správy i možnost zavedení příspěvku na likvidaci přestárlých vozidel.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se podle ministra Jana Mládka dohodlo s ministerstvem životního prostředí na využití prostředků ze Státního fondu životního prostředí jak k podpoře nákupu ekologicky šetrných vozidel, tak i na pobídky k likvidaci neekologických aut. Kvůli předchozímu sporu obou resortů vláda v září materiál neprojednala.

"Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám," řekl Mládek.

Ekologický poplatek zatím zůstane stejný

Konkrétní sumy na jednotlivé programy neuvedl. Stát podle něho ale nepočítá s rozšiřováním ekologického poplatku za registraci neekologických aut na emisní normu Euro 3, jak navrhují automobilová sdružení. V současnosti se platí za Euro 2 a nižší.

Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě do konce roku 2020 na 25 procent a do konce roku 2030 na 50 procent.

Schválený materiál obsahuje i zavedení bonusů a malusů v rámci registrace aut. Motoristé se tak mají motivovat k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů.

Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla. Dalším opatřením je zavádění nízkoemisních zón v centrech měst, kam budou mít povolený vjezd jen vozy plnící emisní limity.

Počet aut roste, ale vozový park stárne

"Cílem je koncepční dlouhodobé řešení směřující k obnově vozového parku. Našim asociacím nejde o navýšení prodejů, nové vozy se prodávají dobře, ale jde nám o celkovou kultivaci prostředí v ČR, ve kterém žijeme," uvedl ředitel sekretariátu sdružení autoprůmyslu Zdeněk Petzl.

Podle tajemníka Svazu dovozců aut Josefa Pokorného Česko zaostává v obnově vozového parku za západní Evropou. Připomněl, že z dovážených ojetin je více než polovina starších deseti let.

Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116 000 na 5,275 milionu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.

Celkem jezdí v Česku přes 7,1 milionu motorových vozidel s průměrným stářím 17,3 roku.