SUV jsou momentálně nejprodávanějšími vozy, o tom nepotřeba diskutovat. Ovšem u ojetin je situace úplně jiná. Aktuálním žebříčkům na trhu ojetin SUV rozhodně nevládnou, ty luxusní už vůbec ne. Důvodů může být hned několik. Zájemce o ojetý automobil se nenechá tolik ovlivnit módními trendy a své peníze hodlá investovat s rozumem a obezřetností. A co si budeme nalhávat, luxusní SUV rozhodně není volba rozumu. Ovšem jak ukazují bazarové portály nejen u nás, ale také v zahraničí, luxusní SUV si svou cenu nedrží vůbec špatně.

V redakci jsme se zaměřili na to, jak si vedou desetiletá luxusní SUV ve srovnání s dobovými manažerskými vozy ze stejné stáje. A následně je porovnali také s cenami deset let starých lajkových lodí.

BMW X5 vs. BMW řady 5 Touring

BMW X5 je dlouhodobě nejprodávanějším luxusním SUV. Nejoblíbenější třílitrový turbodiesel v silnějším provedení 3,0 sd se v roce 2008 pohyboval těsně pod hranicí 1,5 milionů korun. Stál přesně 1 497 500 Kč. A abychom porovnávali hrušky s hruškami a jablka s jablky, srovnáváme ho s BMW řady 5 Touring s pohonem všech kol. Ten v roce 2008 bez volitelné výbavy stál 1 457 020 Kč. Podle serveru TipcArs.com se deset let staré BMW X5 průměru prodává za 375 tisíc korun, zatímco BMW 530d xDrive Touring vychází v průměru na 225 tisíc Kč. Rozdíl tedy citelně narostl. Konkrétně ze 40 na 150 tisíc korun.

Mercedes ML vs. Mercedes třídy E

Mercedes ML je jedním ze zakladatelů segmentu SUV a i on se těší velké popularitě. V nejoblíbenější třílitrové vznětové motorizaci stál v roce 2007 přes 1 500 000 Kč v základní výbavě.  Téměř stejné peníze, cca 1 450 000 Kč, byl k mání kombík Mercedes-Benz E320 CDI 4Matic. Dnes je situace taková, že ML z roku 2008 vychází přibližně na 320 tisíc Kč a kombík třídy E ve čtyřkolce ze stejného roku a rovněž s třílitrovým turbodieselem na průměrných 215 tisíc Kč. I tady si tedy SUV drží cenu o třetinu lépe.

Audi Q7 vs. Audi A6

Třetí zástupce luxusních SUV z německé prémiové trojice je Audi Q7, které před deset lety stálo podobně jako Mercedes-Benz ML. S cenovkou přes 1,5 milionu korun v provedení 3,0 TDI nikterak nepřevyšoval svou konkurenci, což platí také pro Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro, jehož cenovka se v roce pohybovala na úrovni Mercedesu třidy E Combi, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Po jedné dekádě v provozu je situace taková, že Audi Q7 v průměru vyjde na 400 tisíc, Audi A6 na 210 tisíc Kč. Tady už je diference skoro sto procent.

Výsledek

Ceny nových porovnávaných modelů byly velmi podobné a ani ceny desetiletých ojetin se výrazně neliší. Průměrné BMW X5 se silnějším vznětovým třílitrem si po deseti letech udržuje zhruba 25 % původní ceny, zatímco BMW řady 5 Touring pouze 15 %.

Mercedes-Benz třídy ML se drží lehce nad 20 % původní ceny, kombík třídy E je na tom stejně, jako BMW řady 5 Touring a jeho zůstatková hodnota činí rovněž 10 %. Audi A6 Avant 3,0 TDI je také na 10 %, zatímco Audi Q7 si drží cenu relativně nejlépe - je lehce nad 26 %.

Pokud bychom zohlednili také minimální cenu, za kterou jsou výše uváděné vozy na prodej, tak i v tomto případě si lépe vedou luxusní SUV. Na inzertních se sice objevují nabídky, kdy je nejnižší cena luxusních SUV téměř stejná s nejlevnějšími manažerskými vozy, ovšem zatímco u SUV jde o ojedinělé nabídky na první pohled vyběhaných kusů, u vozů vyšší střední střídy nejde o nic neobvyklého a je na výběr z daleko většího množství. SUV následně svou ceny navyšují daleko strměji.

Každopádně k tomu, abyste si pořídili jak SUV, tak i vůz vyšší střední třídy by mělo stačit zhruba 140 tisíc korun. Taková koupě je však cestou do pekel…

SUV vs. limuzíny

Zajímavé je také srovnání luxusních SUV s vlajkovými loděmi německé prémiové trojice. Podívali jsme se na základní zážehové varianty a srovnali základní ceny v roce 2008 s aktuální nejnižší nabídku na největším německém serveru mobile.de. Deset let staré limuzíny, které nové v základní výbavě stály od 2 milionů (Audi A8 3,2 TFSI quattro) po 2,25 milionu (S350 a 740i), dnes stojí skoro přesně 10 % původní ceny. Nejlevnější A8 vyjde v přepočtu na 200 tisíc, 740i v přepočtu 275 tisíc Kč a „esko“ čtvrt milionu korun.

Z našeho malého průzkumu tak vychází, že přestože cena luxusních SUV za deset let výrazně klesla, prémiové manažerské vozy a limuzíny jsou na tom ještě hůř.