Nejvíce jsou pick-upy rozšířené ve Spojených státech, ale i u nás získávají stále větší oblibu. I u nás již zemědělci přišli na to, že malý pickup může být praktičtější, rychlejší a úspornější, než třeba přeprava jednoho balíku slámy na traktoru s valníkem. Dále mají terénní pickupy využití ve stavebnictví či v dalších oblastech, kde se cestuje hodně do terénu a většinou s nákladem menšího objemu. Pick-upy ale mají využití i tam, kde se do terénu moc nejezdí. Jsou totiž vhodné i pro tahání těžších přívěsů třeba s koňmi – ať už to jsou ti živí či ti spoutaní pod kapotou automobilů.

Ranger utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny a maximální hmotnost celé soupravy je až neuvěřitelných 5950 kg, což je super hodnota i v porovnání s konkurencí (u Toyoty Hilux je to 5190 kg a u VW Amarok 5550 kg). Jedním z typických úkolů také může být zásobování horských penzionů, i když na řadě míst pickupy v zimě střídají sněžné skútry a rolby.

Označení Ford Ranger značka používá již od roku 1958, šlo tehdy o ikonický pickup, který si zahrál ve velkém množství amerických filmů. Zároveň s pick-upem Ranger ale možná trochu překvapivě na konci 50. let vzniklo i kupé sedan a kabriolet s označením Ford Edsel Ranger.

Starší Rangery jsou u nás brány za velmi raritní kusy a v autobazarech se u nás setkáváme spíše s vozy vyrobenými od roku 1998 a později. Jde přitom o dvou i čtyřdveřové varianty (výrobce je označuje jako Double Cab) – ty ale mají za první řadou sedadel vnitřní úložný prostor se dvěma nouzovými, sklápěcími sedačkami, na kterých se sedí bokem dopředu. Za desetileté exempláře se zpravidla platí částky lehce nad dvěma sty tisíci korunami, pětileté kousky stojí kolem 400 - 500 tisíc korun. Námi testovaný exemplář s nízkým nájezdem kilometrů se aktuálně prodává za 529 999 Kč.

Rám na korbě má bezpečnostní, estetickou i praktickou funkci.

My jsme usedli do Fordu Ranger z roku 2014. Vůz má oproti předchozím generacím lepší aerodynamiku, díky tomu nejsou ani při vyšších rychlostech na dálnici problémy s aerodynamickým hlukem. Tvar přední části také více myslí na ochranu chodců v případě střetu. I díky tomu získal vůz pět hvězdiček z crash testu NCAP. I když by se totiž mohlo od pohledu zdát, že robustní pickupy budou pro posádku všechny velmi bezpečné, je to klam. Ve skutečnosti u starších modelů přenášení kinetické energie při nárazu nevycházelo pro posádku příliš příznivě.

I na silnici je solidně komfortní

Řidiči, kteří jsou zvyklí na dodržování rychlostních limitů s osobním autem po přesednutí do rangeru nepocítí oproti osobnímu vozu žádný rozdíl, pickup rozhodně není brzdou v provozu ani na dálnici. Konstrukce vozu nepředstavuje na asfaltu žádný problém, navzdory vyšší světlé výšce a celkové terénní a užitkové konstrukci je podvozek dobře vyladěný i pro jízdu v běžném provozu.

Pokud zůstane zapnutý jen pohon zadní nápravy, je auto lehce přetáčivé, to se ale začne projevovat až při živějším stylu jízdy. Největší překvapení čeká na řidiče, pokud opustí asfalt. I když se Ranger octne mimo silnici, posádka to v lehkém terénu ani nepocítí. Odpružení podvozku je vynikající. Vibrace při přejezdu kamení, které by pro drtivou většinu osobáků znamenalo konečnou, posádka téměř necítí.

Měnit způsob pohonu je možné po zastavení, vyřazení rychlosti a sešlápnutí spojky.

Tento konkrétní pětiletý pickup působí dojmem, že jej původní vlastník šetřil. Díky tomu nejsou patrné žádné šrámy zvenčí ani na korbě. Zdá, že pickup ani nejezdil v těžkém terénu či s nějakým neskladným nákladem. Při jízdě se neprojevují žádné nežádoucí zvukové projevy, brzdy zabírají na jedničku, řazení je snadné. Řadit se ale musí kvůli kratším převodům šestistupňové převodovky poměrně často. Automat by byl nepochybně komfortnější a k americkému stylu vozu by se celkově lépe hodil. Díky vyššímu posazení kabiny (ta vyčnívá i nad většinou SUV) auto poskytuje řidiči vynikající výhled v kolonách.

Přestože se jedná o užitkové vozidlo, překvapením je celkový komfort posádky. Ta má k dispozici kožené sedačky, které nejeví známky většího opotřebení. Rovněž interiér je celkově velmi zachovalý. Ina pedálech je patrné, že deklarovanému nájezdu 64 tisíc kilometrů je možné věřit. Vlastně se tak ani nejedná o ojetinu, ze které by musel mít nový majitel strach, jaké nástrahy jej čekají. Testovaný Ranger je spíše dobře zajetým vozem.

V případě našeho testu šlo o čtyřdveřovou verzi Double Cab poháněnou motorem 2.2 TDCI o výkonu 110 kW při 3700 otáčkách za minutu s točivým momentem 375 N.m. (1500 m¯¹) a kombinovanou spotřebou nafty 10,1 l/100 km. „Tento agregát řady Global Puma se vstřikováním Continental a litinovým, zdola vyztuženým blokem patří k těm novějším generacím TDCI od Fordu. I když  před staršími 2.0 TDCI bych spíše varoval, v tomto případě jsou již některé dětské nemoci starších generací odstraněné. Robustní pickupy nebývají ani v našich autobazarech masově poptávaným segmentem trhu, ale v jejich případě obliba pomalu roste a tento trend je patrný celosvětově. Není proto divu, že počet výrobců, kteří chtějí mít zastoupení i v tomto segmentu, narůstá,“ říká Jindřich Topol ze společnosti AAA Auto.