Test ojetiny: Je unikátní dieselový boxer v Subaru Forester riziková záležitost?

První Subaru Forester spatřilo světlo světa v roce 1997 a v nabídce automobilky nahradilo SUV stejné kategorie, které pro ni pod názvem Subaru Bighorn dodávalo Isuzu a nešlo o nic jiného, než o převlečený model Trooper. Takto se pak nabízela i druhá generace Troopera

28.10.2018 Ivo Horváth
Tato podoba kapoty je typická pro všechny turbomotory foresteru.
Zdroj: Ivo Horváth

My jsme se rozhodli pro test Subaru Forester třetí generace, které nám zapůjčilo AAA Auto. Třetí generace se vyráběla v letech 2007 – 2013, trochu odlišná verze pro americký trh byla představená v roce 2008. U nás byl foerster uveden v základní verzi za 648 tisíc korun. Nyní se starší ročníky dají pořídit i za cenu okolo 100 tisíc korun. My jsme si půjčili foerster z roku 2012. Ten měl najeto zhruba 107 tisíc kilometrů a pod kapotou pracoval dvoulitrový motor Boxer Diesel. Vůz má aktuální cenovku 299 999 korun, výkon motoru je 108 kW. K výbavě patří vedle xenonových světel například automatická klimatizace, couvací kamera, hlasové ovládání, ESP či mlhovky.

Pocit, že řidič drží v ruce něco hodnotného, umocňuje kůží obšitý volant, nechybějí loketní opěrky řidiče i druhé řady sedadel. Jinak kromě zajímavého držáku nápojů vzadu těch luxusních prvků v interiéru mnoho není. A například různé přihrádky i některé další prvky včetně poměrně velkých zpětných zrcátek připomínají jistou strohostí spíše užitkové vozy. Ostatně překlad slova forester znamená lesník.

Auto skutečně může být vhodné pro lesníky nebo i pro každého, kdo při práci projíždí terénem, který není extrémně náročný, na druhou stranu se ale určitě nejedná jen o SUV pouze pro parád. Přes sportovní kořeny vozu, který je postaven na stejné platformě jako ikonická impreza, se v případě foresteru ale nejedná o žádného sportovce. A kromě práce či koníčku jako lov nebo rybaření, při kterém je nutný průjezd terénu, nás mnoho jiných způsobů využití nenapadá. Může ho chtít snad jen někdo, kdo rekreačně či nastálo obývá nějaké místo, ke kterému nevede zpevněná komunikace. Jinak třeba pro menší rodinu, které by postačil objem zavazadlového prostoru 450 litrů, se vůz nevyplatí ekonomicky – nejen permanentní pohon všech kol, ale i hmotnost, výška či valivý odpor větších kol samozřejmě obnášejí i o něco větší spotřebu než konkurence. I když se nám se ji při testu podařilo udržet okolo sedmi litrů.

Subaru se motorem Boxer Diesel chlubí prostřednictvím štítku na pátých dveřích.

Stálý pohon všech kol a motor typu boxer – to jsou nepochybně typické poznávací znaky značky Subaru. Jenže například v Evropě, kde byly diesely zejména jednu dobu velmi populární, automobilka s mezinárodními prodejními ambicemi strádala. Z tohoto úhlu pohledu se jevil příchod agregátu Boxer Diesel jako logický krok. A i když s ním Subaru dlouho otálelo, v roce 2007 byl v Ženevě na autoshow ohlášen dieselový motor, který byl v roce 2008 nakonec i opravdu představen. Kromě foresteru najdeme stejný agregát také v legacy či v outbacku. K zajímavostem patří Subaru VIZIV koncept, u kterého najdeme Boxer Diesel v kombinaci s hybridním pohonem.

SLUŠNÁ DYNAMIKA

Pocit z jízdy vozem, jehož turbodiesel má vodorovně a proti sobě umístěné válce, se nikterak nevymykal od řízení aut s jiným naftovým motorem, přestože SUV působí celkem zavalitým dojmem a váží téměř 1,6 tuny. Výkon motoru 108 kW umožňuje i celkem slušné zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy. I když se po prvním nastartování dostavil klepavý zvuk motoru, to bylo jen dočasné, dokud se Boxer Diesel nezahřál na provozní teplotu. A vytknout se mu z uživatelského hlediska nic nedalo. I když jednou z výhod motorů typu boxer je, že díky svému »placatému« tvaru umožňují snižovat těžiště sportovních vozů, u SUV tato vlastnost tak podstatná není.

Kvůli technickému posouzení a zjištění dalších informací o půjčeném foresteru jsme se vypravili do servisu AWD v Praze 10. A hned naše první otázka mířila na to, pro koho by tento typ vozu mohl být vhodný. „Toto auto určitě není do městského provozu. Kdo chce jezdit i hodně po městě, tomu bych určitě doporučil forestera s benzinovým motorem, který je daleko jednodušší. A není pravda, že by výhodou boxer motorů bylo jen nízké těžiště – k jejich přednostem také patří to, že proti sobě běžící válce nepotřebují žádnou vyvažovací protikladku," sdělil nám zde Miloš Merta.

Když už se někdo rozhodne pro Subaru a navíc ještě s dieselem, určitě mu Merta doporučí zajet někam do prověřeného servisu, aby se na vůz podíval někdo, kdo mu rozumí. „Kontrola by určitě měla proběhnout někde, kde je diagnostické zázemí, auto by se také mělo zvednout, dobré je zkontrolovat ložiska, převodovku, poslechnout diferenciály. Důležité je i vůz projet a zvážit, jak se motor chová za studena i za tepla. Hodně napoví i porovnání stejně starých aut, která mají podobný počet kilometrů. Na prohlídce se akorát nezjistí větší spotřeba oleje.“

Miloš Merta ze servisu AWD upozorňuje, že případnou větší spotřebu motorového oleje nemusí odhalit ani servisní prohlídka před nákupem ojetiny.

Podle Merty je námi zvolený kus dobrou volbou, protože v roce 2012 již výroba Boxer Dieselu běžela několik let. „Tento motor už je přepracovaný a splňuje normu Euro 5. Tato auta tedy rozhodně patří k těm spolehlivějším. Spousta lidí si forester koupilo s tím, že budou mít permanentní čtyřkolku. A díky dieselu budou mít navíc sedmilitrovou spotřebu. Úspory na palivu ale vyváží vyšší výdaje na servis motoru. Zejména pokud se s tímto vozem nebude jezdit jen na dlouhé trasy. Modrá kontrolka indukující zahřátí motoru zhasíná až za dlouhou dobu.

Než se motor zahřeje, tak jsou hlavně hodně slyšet vstřiky. Je tozvuk, jako když naráží kladivo do kovadliny, což je ale celkem běžné. "Vstřiky ale určitě problémem nejsou – na Boxer Dieselech podobného stáří jsme je zatím řešit nemuseli," dozvěděli jsme se. Jinak - i když se to nezdá - světlá výška je prakticky stejná, jako u Subaru Outback. Ten ale má na silnici díky delšímu rozvoru mnohem více kultivovaný projev. Forester patří k těm SUV, které si lidé nekupují jen z frajeřiny, ale většinou s ním opravdu potřebují jezdit do terénu. "Podvozek je přitom odolný a žádný problém jsme s ním neřešili," uzavírá Merta.“

Jindřich Topol z AAA Auto k tomu dodává: „Typického zájemce o Subaru zpravidla nezajímá design vozu, ale mechanická robustnost a užitná hodnota. Svým vzhledem si asi žádná generace lesníka mnoho příznivců nezískala. Vyváženým mixem jízdních vlastností na silnici a průchodnosti lehkým terénem (například atmosférické benzínové verze měly redukční převodovku) se mu však žádné vyměklé kompaktní SUV nevyrovná.“

LZE MÍT I MOTOR Z WRX

Podle Topola je tipem pro fajnšmekry, kteří si mohou dovolit ignorovat třináctilitrovou spotřebu, verze 2.5XT (motor z Imprezy WRX) s manuální převodovkou, která na typicky rozbité české okresce vyškolí i mnohem ambicióznější vozy. Ovšem mnohem častěji se na trhu vyskytují diesely, které byly po uvedení hodnoceny jako velmi povedené, časem však jejich pověst trochu utrpěla.

„Zpočátku se potýkaly s ucpanými částicovými filtry (to se řešilo aktualizacemi softwaru) a s choulostivými vstřikovači Denso, jejichž případná pozáruční výměna mohla rodinnému rozpočtu uštědřit tvrdou ránu. To však platilo zejména pro první ročníky (do roku 2010). Dnes navíc vstřikovače konečně lze i repasovat v některých specializovaných servisech. Prevencí je připlácet si za prémiovou aditivovanou naftu, anebo tankovat standardní palivo a aditivum do něj dodatečně přidávat. Absolutně spolehlivou volbou jsou benzínové motory, a to včetně těch s tovární LPG přestavbou, které však potřebují časté seřizování vůle ventilů, což je akce, při které musí motor ven. Pro spořivé jezdce je tak ve výsledku asi lepší volbou diesel. Forester je skvěle vymyšlené a praktické auto, které však svou svéráznou povahou nezaujme každého, proto v bazarech patří spíš k okrajovému zboží,“ dodává Topol a pouští se do výčtu některých dalších možných problémů, na které je nutné si dát pozor: „Forester je například náchylný je korozi výfuku – výfuky sice reznou i u mnoha jiných ojetin, ale u foresteru jsou zadní tlumiče pod nárazníkem bohužel více vidět.“

 

28.10.2018 Ivo Horváth
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×