Test ojetiny: Opel Zafira na plyn budou spořivé typy milovat!

Mezi poměrně širokou nabídkou ojetých vozů Opel Zafira je těch ve verzi na CNG jen asi pět procent

11.11.2018 Ivo Horváth
Druhá generace působí dojmem evoluce generace první, kterou pro Opel nakreslila vývojová kancelář Porsche.
Zdroj: Ivo Horváth

K testu jsme si tentokrát vybrali Opel Zafira druhé generace z roku 2009, který dosud podle tachometru ujel 108 000 kilometrů. Pod kapotou má turbomotor 1,6 s výkonem 110 kW. Ten přitom může fungovat na benzin i stlačený zemní plyn (CNG). Cenovka kusu, který jsme zapůjčili z Auto ESA, je necelých 170 tisíc korun.

Druhá generace zafiry se vyrábí již od roku 2005 a ty nejlevnější se dají pořídit od 50 000 tisíc korun, verze s pohonem na zemní plyn jsou o pár tisícovek dražší. Další nevýhodou je fakt, že ,majitel vozu s pohonem na zemní plyn bude muset zapomenout na to, že mu bude stačit zajet jednou za dva roky na STK a emise – bude totiž nutná také pravidelná revize plynového okruhu.

Vůz disponuje přepínánímzpůsobu pohonu - když jeden z druhů paliva dojde, vozidlo si automaticky začne brát z druhé nádrže. Možnost přepínání je přitom nutná i kvůli legislativě v některých zemích.

Tankování CNG

Po prvních ujetých kilometrech se zafirou na zemní plyn záhy zjišťujeme, jak je možnost jízdy i na benzin užitečná nejen kvůli uvedeným švýcarským tunelům. Tankovací síť se stojany CNG není stále ještě ani zdaleka tak hustá, a dokonce je nutné občas trochu poupravit plánovanou trasu, aby bylo možné vůz natankovat. A tento problém je nutné řešit celkem často, protože zafira ujede na plnou plynovou nádrž jen 400 kilometrů (na benzin asi 150 km). Úspornou jízdu, při které je možné ujet jeden kilometr i za méně, než jednu korunu, což jsou zhruba poloviční výdaje, než při pohonu na benzin, si tedy řidič tak trochu odpracuje starostmi, kde natankovat.

Hrdla obou nádrží najdeme na jednom místě.

Kdo to ale se zemním plynem myslí vážně, může si například do rodinného domu pořídit kompresor, díky kterému se dá tankovat plyn z distribuční sítě. U domácích a tedy levnějších kompresorů je ale nutné počítat s tím, že se tankování, které u benzinky trvá jen několik okamžiků, promění na celonoční záležitost. Výkonnější plnící kompresory se přitom vyplatí jen pro firemní provoz. Tedy tam, kde se rozhodnou s celou flotilou přejít na plyn.

Pokud má ale taková firma parkování v podzemních garážích, bude mít vozy na plyn zapovězené, tedy pokud garáž není vybavena čidly indikující případné úniky plynu. Nedostatečná síť tankovacích míst i kratší dojezd – to jsou přitom problémy CNG, které jsou velice podobné těm, které jsou s elektromobily. U nich ale navíc musíme počítat s extrémně vysokými pořizovacími cenami.

Pozor na olej

Na zafiru se dají koupit poměrně levné náhradní díly. Kolik jich bude potřebovat náš vypůjčený vůz, jsme zajeli zjistit do servisu Auto Hofr ve středočeské Voznici. František Horák říká: „Opel trpí na to, je, že při nájezdu určitého počtu kilometrů motory začnou žrát olej. A takové dolévání oleje samozřejmě – kromě starostí a zdržování – stojí peníze. Tyto benzinové motory také trpí na uložení klikového hřídele a opotřebení pístních kroužků. Což jsou všechno věci, se kterými souvisí větší spotřeba oleje. A může to dojít tak daleko, že motor spotřebuje i litr oleje na sto kilometrů. Tyto benzinové motory s objemem 1,6 jsou přitom k tomuto problému náchylnější, než ty 1,8 litrové. Spotřeba oleje se u auta přitom nepozná, ani když si ho někdo při výběru v bazaru nechá zkontrolovat. Jediná možnost je zaplatit si kontrolu emisí – tam je celkem zaručeno, že auto s velkou spotřebou oleje se do předepsaných limitů nevejde.“

Horák se pouští do kalkulace, kolik by vyřešení problému se spotřebou oleje stálo: „Nedávno jsme dělali překroužkování motoru u staršího Nissanu Primera. A stálo to třicet tisíc korun a u zafiry, která možná tento zákrok bude také potřebovat, by ta cena byla podobná.“ Při testovací jízdě s mechanikem jsme s autem ujeli asi deset kilometrů. „Lehké klepání přední nápravy vypadá na problém s tyčkou stabilizátoru, o nějaký zásadní problém se tedy nejedná," dozvěděli jsme se.

Ohmatání volantu je nejspíš způsobeno městským provozem.

Jezdilo asi po městě

Nemůžeme vynechat otázku, kterou řeší snad každý, kdo si v bazaru ojetinu vybírá: „Přetočené kilometry by bylo možné poznat například na diagnostice pomocí výčtu závad. Volant je v tomto autě ohmataný, ale to může být způsobené i tím, že s ním třeba jezdil někdo, kdo pracuje v kanceláři a potí se mu ruce. Naopak když auto řídí někdo, kdo pracuje manuálně, ruce má ustavičně suché a volant tolik netrpí. A větší ohmatání volantu může být způsobené i městským provozem. Ve městě se totiž často parkuje i zatáčí na křižovatkách a s tím hodně souvisí i časté přehmatávání volantu, opotřebení je větší. Takže když má auto malý nájezd a volant je ošoupaný, bude se pravděpodobně jednat o město.“ 

Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje v Auto Esa k výběru zafiry dodává: „Opel Zafira Tourer je povedené rodinné MPV. Základní mechanika je spolehlivá a problémy s ní nejsou. Jde o velmi oblíbené MPV, které si jako ojeté docela dobře drží svoji cenu. Navíc, díky spolehlivé technice Zafiry Tourer se dají dlouhodobé provozní náklady udržet na velmi přijatelných číslech.“ Foltýn Rozhodně nedoporučuje kupovat auto mimo zavedený autobazar: „Hrozí totiž riziko se závadovými motory 1.4 Turbo, kde je potřeba si dát pozor na stav řetězových rozvodů. To málokterý laik na ulici pozná. Pozor také na individuální dovozy ze zahraničí, kde tyto vozy velmi často sloužily jako taxi.“

Informace o dojmech z interiéru vozu si přečtěte v popiscích pod snímky v naší fotogalerii:

11.11.2018 Ivo Horváth
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×