Porsche 911 generace 996 to v životě nemělo jednoduché, protože se už od prvního uvedení v roce 1997 (996 se vyráběla do roku 2004) setkalo s nevolí ze strany fanoušků. Ti se otáčeli hned na dvou bodech. Zaprvé tu byl diskutabilní vzhled s „hokejkovými“ světlomety, zadruhé potom i fakt, že se jednalo o první 911 s vodou chlazenými motory.

I proto je dnes 996 jednoznačně nejlevnější 911 na trhu ojetin. Základní Carreru, která původně stála ke třem milionům, můžete mít v docela hezkém stavu už za 600 tisíc, pokud vám stačí starší ročníky s vyšším nájezdem.

Jde to ale i levněji, jak ukazuje nadšenec Honza, který v sobě našel odvahu a koupil 911 z roku 1998 za 400 tisíc korun. V době nákupu šlo přitom o nejlevnější Porsche 911 v Česku a dost možná i nejlevnější pojízdný kus v Evropě.

Jaké problémy skrývá Bentley Continental GT za cenu dobře vybavené Škody Octavia?
Jaké pasti skrývá luxusní Bentley za cenu Octavie? Majitel se nestačil divit

Auto má za sebou navíc docela náročný život, najezdilo totiž 260 tisíc kilometrů, což na sportovní kupé není málo. A také tu je trochu tajemná historie. „Do Česka vůz dorazil z Belgie, kde jej jen podle fotek v internetové aukci koupila česká firma Flat Six, která u nás Porsche servisuje a prodává. Mohlo se stát, že dorazí vrak s rozbitym motorem a převodovkou," popisuje Honza. Tohle naštěstí nebyl ten případ.

I když auto už při pouhém pohledu neutají svoje stáří (poškrábaný lak, odřená kola, ošoupané kožené sedačky a podobně), nefunguje v něm rádio a zlobí střešní okno, technicky se ale zdá být v pořádku. „Motor zní dobře, nekouří, nedělá žádné divné zvuky, rozvody jsou v pořádku ani z něj nekape olej. Navíc motor není původní, po 140 tisících kilometrů byl vyměněn za nový, což je rozhodně velké plus," říká majitel.

Kolik stojí servis?

Pro úplnost zbývá dodat, že 996 pohání plochý, atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,4 litru, který poskytuje 300 koní (221 kW). Právě motor je z celého vozu nejdražší, jeho repase vyjde na nějakých 250 tisíc korun. „Můj kus byl tak levný kvůli kosmetickým vadám, nájezdu a možná i automatické převodovce, která samozřejmě není tak žádaná jako manuál," doplňuje Honza. Zmíněný automat má pět stupňů a stále prý řadí jemně a spolehlivě.

Jak se co nejlevněji dostat k vozům exkluzivních značek?
OBRAZEM: Tohle je nejlevnější způsob, jak se dostat k Ferrari, Lambu a spol.

Vlastník přesto pro jistotu v převodovce vyměnil olej. Stálo ho to 8500 korun.

A tím se dostáváme k nákladům. Za první dva měsíce Honza měnil také olej v motoru za 4500 korun (litr oleje stojí 350 Kč) a za 4000 korun koupil nový chladič. Hodina v servisu (nezávislém) ho stojí 660 až 800 korun. K tomu pořídil za šest tisíc nové letní pneumatiky Pirelli na zadní kola. Ta mají rozumný průměr 17 palců.

Do nákladů je samozřejmě potřeba přihodit povinné ručení a havarijní pojištění. Jan si nechal svoje Porsche pojistit i proti krádeži, platí 36 tisíc korun ročně. A spotřeba? Ta se prý pohybuje mezi 9 až 12 litry na 100 kilometrů. 

My pochopitelně budeme život „nejlevnější 911 v Česku" sledovat a domlouváme i svezení. Snad i vás bude zajímat, jak Porsche s takovým nájezdem a pořízené za cenu nové Octavie s tříválcovým motorem v základní výbavě jezdí.