Opatrně s brzdou, raději si pohrajte s řazením

Auta, která se dnes vyrábějí jsou vybavená všemožnými technologiemi a systémy, které mají spotřebu snižovat. Hlavní podíl na spotřebě má ale pořád řidič. Jízdou „brzda, plyn“ toho moc neušetříte. Ale i malá změna v jízdním stylu dokáže zvýšit efektivní využití paliva o více než 15 %. Pokud například z dálky vidíte, že padla červená, nebo se blížíte k přechodu pro chodce, dejte nohu z plynu a místo brzdy podřaďte, čím vozidlo plynule zpomalíte.

Hlavní roli hraje výběr pneumatik

Na spotřebě paliva se obrovskou mírou podílejí pneumatiky. Aby také ne, je to jediný styčný bod, který zprostředkovává autu kontakt s vozovkou. Zapomeňte na to, že to s těmi sjetými gumami letos ještě nějak doklepete. Nesmysl. Nejenom, že kvůli ojetému vzorku riskujete nehodu a pokutu, ale ještě navíc zbytečně zvýšíte spotřebu paliva. Základem ekonomické jízdy je správný výběr pneumatik podle typu vozu a optimální tlak, který byste měli pravidelně kontrolovat. Jen díky dobře nahuštěným pneumatikám budou mít kola minimální valivý odpor. 

Se zimními pneumatikami v létě rozhodně neušetříte

Někteří řidiči ve snaze ušetřit, odjezdí letní sezónu na zimních pneumatikách. To je ale velká chyba. Kromě toho, že zimní pneumatiky dostávají na teplé vozovce pořádně zabrat a rychleji se opotřebovávají, jejich speciální směs v létě způsobuje zvýšení valivého odporu a ruku v ruce s tím i paliva. To, co se tak v první chvíli zdá jako skvělým nápadem, jak ušetřit nějakou tu kačku, je ve skutečnosti nesmysl, protože peníze utíkají jinde. Abyste pozitivně ovlivnili spotřebu vozu, vždy si hlídejte stav pneumatik a při ojetí vzorku ihned kupte nové pneumatiky.

Zahřátý motor a auto bez zbytečností

Vozidlo spotřebuje víc paliva také ve chvíli, kdy motor není ještě plně zahřátý. Pokud například víte, že jste včera zaparkovali po čumáku do jednosměrky a ráno se budete muset otočit, příště to udělejte jinak. Do místa zacouvejte, abyste ráno pouze plynule vyjeli ven a netrápili auto, které se nestihlo zahřát na optimální teplotu. Důležitou roli hraje také to, co vozíte na střeše. Výrobci automobilů vynaložili nemalé finance na snížení čelního odporu automobilu. Ve chvíli, kdy vozíte na střeše auta box, ve kterém ale nic nepřevážíte, zbytečně tím zvyšujete odpor vzduchu, a tudíž i spotřebu. 

Necháváte běžet motor na prázdno? Zbytečné

Jedním z nejrozšířenějších mýtů je běh motoru na prázdno, který tvrdí, že spouštěč se při častém používání brzy porouchá, a tak řidiči nechávají motor běžet, i když se na několik minut vzdálí od vozidla. Motor, který běží na prázdno, ale spotřebovává stále značnou část paliva a zároveň zcela zbytečně vypouští emise do vzduchu. Existuje takové doporučení, které říká, že pokud někde stojíte na místě už minutu, vypněte s klidem motor. Pomůžete tím svojí peněžence a koneckonců i ovzduší.