Evropská komise chce prosadit, aby povinné ručení platilo na jakékoliv vozidlo, které se pohybuje po souši. Evropský parlament ale stejný názor nesdílí, proto návrh nové směrnice smetl ze stolu. Přesto ale ještě není konec.

O povinném ručení na zahradní traktůrky či e-kola rozhodne až hlasování na plénu. Své k návrhu budou muset říct i jednotlivé státy Evropské unie. Pokud by však souhlasily, bylo by zapotřebí najít vhodné povinné ručení, které by se dotýkalo také například oblíbených segwayů.

Proč by povinné ručení měly mít i malotraktory a e-kola?

Kde vůbec vznikla myšlenka pojistit vše, co se pohybuje po zemi? Za vším stojí případ známý jako kauza Vnuk, který projednával před pěti lety Evropský soudní dvůr. Slovinský traktorista nedopatřením vjel do stodoly a srazil farmáře Damijana Vnuka, který tou dobou byl na žebříku. Pojišťovna poškozenému nezaplatila odškodné s odůvodněním, že pojistná událost se nestala na veřejné komunikaci, tudíž povinné ručení je v tomto případě neplatné.

Evropský soudní dvůr s pojišťovnou nesouhlasil a rozhodl, že musí být poškozenému farmáři vyplacena škoda v plné výši. V této souvislosti se začalo projednávat, co vše se rozumí vozidlem pohybujícím se po zemi. Najednou tak začaly do kategorie spadat nejrůznější malotraktory nebo elektrické bicykly.

Dětská elektroautíčka jsou z kola ven. Na ty se pojištění vztahovat nebude

To, že povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na e-kola či malotraktory je nesmysl, si myslí i česká europoslankyně Dita Charanzová (ALDE/ANO), která se zároveň v Evropském parlamentu stala zpravodajkou této navrhované diskutabilní nové směrnice.

S povinným ručením na všechny pohyblivé dopravní „prostředky" se neztotožňuje ani řada českých společností, kterých by se to dotýkalo nejvíce. Jedná se tak například o prodejce elektrokol.

Prozatím je nová směrnice upozaděna, přesto ale nelze říci, že návrh je zcela zamítnut. Rozhodovat o osudu všech vozidel určených k pohybu na veřejné i neveřejné komunikaci se bude zanedlouho. Už teď je ale jasné, že obavy České asociace pojišťoven z toho, že povinné ručení budou muset mít i elektroautíčka pro děti, nejsou na místě. Jednalo by se pouze o motorová a elektrická vozidla, která jsou určena k přepravě.