Povinné ručení je základ, bez něho nemůžeme s automobilem vyjet na silnici. I proto se zdražováním toho moc nezmůžeme. Je nutné kroky pojišťoven akceptovat. Na druhou stranu pokud pojištění okleštíte na minimum a nebude pro vás důležitá asistenční služba, pak pro vás povinné ručení nebude enormně vysokým nákladem.

Rostou ceny oprav i výše odškodnění

Náklady na opravy aut rostou. Zdražují nejen ceny prací v autorizovaných servisech. Nárůst cen je citelný u lakýrnických prací, u oprav čelního skla i u asistenčních zásahů. Nehledě na to, že v nákladech je nutné promítnout také rostoucí mzdy. Ta průměrná se za poslední tři roky zvedla o více jak 21 %.

Zatímco v letech 2011 až 2014 se průměrná výše škod na majetku zvyšovala o zhruba 3 % ročně, od roku 2015 majetkové škody rostou o více než 7 % ročně. V současné době průměrná škoda převyšuje 42 000 Kč.

Další navýšení je zaznamenáno u odškodnění za nemajetkové újmy. To má na starosti nový občanský zákoník z roku 2014. Náklady rostou ruku v ruce s náklady na lékařskou péči. Meziroční nárůst týkající se škod za nemateriální újmu činí 7 %.

Pojišťovny vyšší náklady nechtějí platit ze svého, a tak povinné ručení zdražují. Vyšších cen se ale nemusí obávat řidiči, kteří jezdí bez nehod, více zaplatí majitelé nákladních vozů, leasingových flotil a především rizikoví klienti. Cílem je, aby se změny odpovědných řidičů dotkly, co nejméně.

Jen cena se nemění. Přibudou i nová kritéria

Kromě ceny se letos začalo proměňovat i samotné pojištění. To nově nabízí více krytých rizik a více asistenčních služeb. Navíc dochází ke zkracování doby likvidace škod, což také přispívá k tomu, že řidiči se dočkávají lepšího a rychlejšího servisu.

Mění se také kritéria, která jsou rozhodná pro cenu povinného ručení. Zatímco dnes pojišťovny klienty rozdělují podle věku, bydliště, bonusu a malusu, způsobu využití automobilu, objemu a výkonu motoru, nově je budou zajímat také informace, které se týkají:

  • nájezdu kilometrů,
  • frekvence a rozsahu přestupků,
  • dat z telepatických systémů, které monitorují styl jízdy,
  • vybavenosti automobilů aktivními asistenčními systémy.

V neposlední řadě letošní velkou novinkou je také opětovné zavedení příspěvku nepojištěných. Po vinících nepojištěných nehod může Česká kancelář pojistitelů vymáhat až 300 000 Kč.