Pod pojmem SUV od Cadillacu si každý zřejmě nejdříve představí mamutí stroj Escalade, což určitě není auto, které by v Evropě vyhovovalo každému.

To model XT4, který značka vyvinula s určením pro zákazníky na celém světě, už je jiná píseň. Má podobné rozměry jako řada jiných tradičních a hojně prodávaných SUV evropských prémiových značek (BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Vlovo XC 60, Audi Q5 nebo Alfa Romeo Stelvio), pod kapotou se nachází výkonný přeplňovaný čtyřválcový motor, nabízí pohon všech kol a v poměru k ceně i velmi zajímavou výbavu.

Oficiálně se tento nejmenší vůz v nabídce tradiční americké automobilky začne do Česka dovážet až na jaře příštího roku a kupodivu nejdříve s dieselovým motorem, který si dokonce koncern General Motors sám vyvinul.

Nedočkavcům už ale umí vyjít vstříc firma Tucar, která zatím dováží kanadské verze vozu. Jeden z nich jsme podrobili klasickému redakčnímu týdennímu testu. Na to, jak přesně vypadal, se můžete podívat v naší fotogalerii.

Automobil poháněl dvoulitrový čtyřválcový přeplňovaný agregát, který v případě nízké zátěže zvládá odpojit polovinu svých válců. Je spojený s devítistupňovou převodovkou. Jeho síla až 240 koní a nejvyšší točivý moment 350 Nm může působit na všechna čtyři kola. To ale pouze tehdy, když zapnete tlačítkem režim AWD nebo Sport. V běžném módu je Caddillac XT4 "předokolkou".

Upřímně, ani ve zmíněném Sportu není Cadillac příliš schopen podávat sportovní výkony. V tomto ohledu je na tom německá konkurence lépe. Převodové ústrojí není z nejrychlejších, ale řadí plynule a nezmatkuje. Podvozek je naladěn spíše měkce, ale zase ne tak, aby to způsobovalo cestujícím na nerovné cestě mořskou nemoc.

Sedačky dobře podrží tělo

Prostě: Pohoda jazz..

Dá se říci, že jízdní vlastnosti jsou v souladu s celkovým vyzněním tohoto modelu. Je to pohodář, o čemž ostatně leccos vypovídá i vzhled a výbava interiéru. Sedačky jsou masivní a pohodlné a vybavené dokonce i masážní funkcí. Už je asi skoro zbytečné podotýkat, že jsou kožené a lze je také vyhřívat a ventilovat. Zimomřivé jedince potěší také vyhřívaný volant.

K tomu, aby se řidič cítil nejen pohodlně, ale i bezpečně, napomáhá armáda bezpečnostních asistentů. Unikátní je například upozorňování na chodce v blízkosti jízdní dráhy, což se děje rozsvícením figurky člověka na head-up displeji. Současně se vůz snaží řidiče na blízkost nějaké překážky upozornit poměrně razantními vibracemi sedáku. Nejprve jsem se toho i lekal. Na druhou stranu, některé chodce či jiné přepážky řidič přehlédne vinou příliš masivního sloupku čelního skla nebo zvláštně tvarovaných vnějších zpětných zrcátek.

Displej multimediálního systému není na dnešní poměry příliš velký a je zabudovaný v palubní desce. Netrčí z ní tedy směrem vzhůru, jak se často děje u konkurence. Lze ovládat jak dotykem, tak pomocí otočného ovladače na středovém tunelu.

Spolucestující během jízd těšila přítomnost zabudované SIM karty s předplacenými daty, díky níž se bylo možno připojit na palubní wifi síť, řidiče zase přehršel údajů na displeji palubního počítače. Třeba se můžete dozvědět i to, jaká je aktuální teplota oleje v převodovce.

Elektronická výbava je vůbec na špičkové úrovni. Třeba obraz parkovací kamery je velmi zřetelný díky samotnému displeji i rozlišení kamery na víku kufru.

Lze za sedm i za čtrnáct…

I dozadu se můžou posadit dospělí cestující nadprůměrného vzrůstu. Člověk, který měří 186 centimetrů a usedl by za stejně velkého řidiče, by měl před koleny již jen centimetr rezervu a tentýž volný prostor nad hlavou. Někteří konkurenti jsou na tom v tomto ohledu lépe, někteří zase hůře.

Také kufr není určitě takový, který by plně uspokojoval rodiny uvyklé aktivnímu trávení volného času. "Papíry" sice udávají číslo 637 litrů, ale to je nejspíše údaj zahrnující jak prostor pod podlážkou, kde je dojezdové kolo, tak i nad krytem směrem ke stropu.

Vzhledem k solidním dynamickým parametrům (maximální rychlost 210 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na sto během 7,9 sekundy) a zmíněnému pohonu všech kol, je reálná spotřeba vozu docela solidní. V kombinovaném režimu jsem s ním jezdil podle palubního počítače "za 9,5 litru. Při "toulání se krajem" jsem odečetl z palubního počítače údaj o sedmilitrové spotřebě, ale v režimu Sport a při snaze o rychlou jízdu náročnějším terénem to byl přesně dvojnásobek. V takových chvílích už jsem také cítil, že by se hodily výkonnější brzdy, které má dostat skutečně "evropská" specifikace. Jejím oficiálním distributorem se stane pražská společnost United Cars. Ta již oznámila ceny první edice.

Mezi hlavní přednosti automobilu, který Tucar prodává za ceny od jednoho miliónu korun, tedy jednoznačně patří pohodlné sedačky, vynikající bezpečnostní a komfortní výbava, silný motor a dobrá převodovky, naopak kritizovat lze jen průměrný kufr i nepříliš prémiové materiály na některých místech kabiny.