Model Audi Q3 je od samého počátku velmi úspěšným. od představení v roce 2012 se prodalo přes 1 milion těchto vozů. Oblíbenost Audi Q3 lze vypozorovat také na českých silnicích, zejména v Praze jde o poměrně častou záležitost. Nové Audi Q3 se ale od předchůdce výrazně liší, a teď nemluvíme o vzhledu. Nová Q3 je daleko prostornější a z hlediska řidiče také zajímavější na řízení.

Přestože druhá generace působí tak trochu jako facelift té předchozí, jde spíše o optický klam, protože když tyto dva modely postavíte vedle sebe, když už nic, druhá polovina vozu je úplně jiná. Je mohutnější a designově výraznější. Oproti předchůdci má Audi Q3 Mk. II o 77 mm delší rozvor a karoserie se prodloužila bezmála o deset centimetrů. Důvod je ten, že Audi potřebovalo udělat prostor menšímu modelu Q2, které je nyní základním modelem v kategorii SUV.

VÝRAZNĚ VĚTŠÍ PROSTOR VZADU

Z nárůstu v oblasti rozvoru mají prospěch především cestující na zadních sedadlech, která jsou podélně posuvná v rozsahu 150 milimetrů. Pro co největší pohodlí lze nastavit skon dělených zadních opěradel v poměru 40:20:40, a to rovnou v sedmi krocích. Audi navíc na přání pro cestující vzadu nabízí středovou loketní opěrku se dvěma držáky nápojů. Z toho vychází také zavazadelník, který je mezi konkurencí nadprůměrný. V závislosti na poloze zadních sedadel a jejich opěradel nabízí zavazadlový prostor objem 530 až 675 litrů, se sklopenými opěradly nabídne až 1525 litrů. Základní nastavení je o 110 litrů objemnější, než tomu bylo v případě Mk. I.

Test zážehového Audi Q3 druhé generace

Kormě solidního objemu chválíme také možnost polohovat dno zavazadelníku ve třech různých úrovních. Práh zavazadlového prostoru se nachází 748 milimetrů nad zemí a usnadňuje manipulaci s těžkými zavazadly.

NA ŘIDIČE ORIANTOVANÝ KOKPIT

Ve srovnání s předchozí generací se v novém Audi Q3 sedí daleko níže a kokpit působí daleko sportovnějším dojmem. Středová část palubní desky je natočena k řidiči a usnadňuje ovládání funkcí vozu. Ergonomie je na výborné úrovni, ovládání hlasitosti audiosystému je daleko lépe umístěno, než například u Audi A1. Velkou pochvalu zaslouží příplatkové sportovní sedačky, které jsou nejen pohodlné, ale také velmi dobře nastavitelné. Tvary kokpitu a jednotlivé ovládací prvky jsou známé z ostatních modelů se čtyřmi kruhy ve znaku a okolí posádky definují mnohoúhelníky s ostrými hranami, rozlehlé plochy a velké displeje.

Test zážehového Audi Q3 druhé generace

Že Audi vyrábí jedny z nejkvalitnějších a nejpreciznějších interiérů je fakt, který netřeba zdůrazňovat, v případě Q3 si však zaslouží vypíchnout jeden detail, a tím jsou dekorační plochy z Alcantary na loketních opěrkách. Zákazníci mohou vybírat hned z několika odstínů a podle tiskové zprávy výrobce garantuje jejich dlouhou životnost. Tyto velmi líbivé prvky výbavy jsou testovány na vysoké zatížení, včetně odolnosti proti slunečnímu záření, ohmatání i umaštění. Jinak jde o klasický mix částí, které Audi používá u jiných modelů – dotyková obrazovka z A6, ovládání rádia z A1, panel klimatizace z A3.

35 TFSI POUZE JAKO PŘEDOKOLKA

Redakčnímu testu jsme podrobili zážehovou motorizaci 35 TSI, tedy zážehovou čtyřválcovou patnáctistovku, která se na papíře chlubí výkonem 110 kW při 5000 - 6000 ot./min a relativně skromným točivým momentem 250 při 1500 – 3500 ot./min. Navzdory hmotnosti 1495 kg je tato jednotka dostačující, a na rozdíl od vznětového TDI má velmi dobrý zvukový projev. Nové Audi Q3 je výtečně odhlučněno a od motoru se k posádce dostává jen libozvučný tón čtyřválcového motoru, který s rostoucími otáčkami poněkud ustupuje aerodynamickému hluku. Ale i tak lze zvukový doprovod 35 TFSI označit jako příjemný. Pro řidiče, kteří nejezdí každý den stovky kilometrů, jde o volbu rozumu, volbou srdce bude nejspíš 45 TSFI quattro s výkonem 230 koní.

Patnáctistovka není žádný šampion, ale ve městě a na okresních sinicích nemá s novým Audi Q3 žádný problém. Ten nastává ve chvíli, kdy chcete vyloženě dynamické výkony. Motoru najednou dochází dech a nad hranicí 4000 ot./min už nedokáže nabídnout dynamiku z nižších otáček. Na moderní zážehovou pohonnou jednotku také trpí poněkud výraznější turbodírou.

Spotřeba paliva nepřekvapila. Dlouhodobý průměr v testu byl 8,1 l/100 km, což je v přímém rozporu s udávanou hodnotou 5,7 až 5,9 l/100 km. I při maximální snaze neklesla pod 7,5 litrů. S rostoucími otáčkami letí výrazně nahoru, ostatně jako u každého maloobjemového zážehového motoru. Vypínání válců je u tohto vozu spíše ojedinělé, čas provozu na dva válce jsme v rámci testu počítali v řádech deítek sekund.

DOTYKOVÝ DISPLEJ JE POMALÝ

Testovaný exemplář byl vybaven 7stupňovou dvouspojkou DSG, která ve městě v nižších otáčkách častokrát nevěděla, jaký stupeň zařadit. Především v hospodárném jízdním režimu Efficiency. Neustále se snažila řadit co nejvyšší rychlostních stupeň, což mělo za následek opětovně podřazení a neklidný projev vozu. Při ustálené klidné jízdně městem zase nerozhodně reagovala na prudké sešlápnutí plynového pedálu. Toto chování se notně zlepšilo v režimu Dynamic, ale ten zase ve městě používat nebudete. Rozčarování napomohl také systém Start/Stop, jenž vozidlo opětovně startoval takovým způsobem, že bychom přísahali, že startér jednou někde ztratíte. Jeho vypnutí je otázkou zvyku, ale tento projev byl skutečně otravný. Stejně jako zběsilé upozorňování na nezapnutý pás v případě krabice položené na zadních sedadlech…

Test zážehového Audi Q3 druhé generace

Na 18palcových kolech jezdící předokolka je z hlediska jízdy klidná a vyrovná, větší kola budou spíše ke škodě. Občasné nervózní chování tak nebylo chybou podvozku, ale stavu vozovky. Řízení je precizní, a čím prudší zatáčka je, tím rychleji reaguje. Díky tomu lze i na okreskách jezdit velmi svižným tempem, aniž byste se za volantem Q3 příliš zapotili. Řízení jde zlehka, což se hodí do města, v režimu Dynamic umí ztuhnout, ovšem ryze sportovní řízení nečekejte. Pořád to není taková zábava, jako u mnichovské konkurence. Nicméně i tak ho lze označit za nadprůměr.

Audi novou Q3 vybavilo řadou asistenčních systémů a vyspělou konektivitou. Podobně jako vrcholné modely Audi má digitální panel přístrojů a velký dotykový displej MMI. Bohužel my jsme z něho úplně nadšení nebyli, protože například posouvání jednotlivých skladeb bylo tak žalostně pomalé, že jste pro jistotu skladbu druhým dotykem přeskočili. Dotyková obrazovka reagovala se zpožděním také v jiných sekcí hlavního menu.

Nové Audi Q3 je lepší, než jeho předchůdce v mnoha směrech. Je výrazně větší, lépe jezdi, ale že by šlo o premianta kategorie, tak to nikoliv. Třeba Volvo XC40 je lepším vozem.

Audi Q3 35 TFSI S line: Technické údaje a hodnocení

+ design
+ sedačky
+ prostor a variabilita
- převodovka DSG
- dotykový displej je pomalý
- příplatky za naprosto běžné věci, např. za bezpečnostní šrouby
motor přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem 1498 cm3
max. výkon 110 kW (150 k) při 5000 – 6000 min-1
točivý moment 250 Nm při 1500 – 3500 min-1
převodovka 7stupňové DSG
zrychlení 0-100 km/h 9,2 sekundy
maximální rychlost 207 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) -/-/5,7 - 5,9
délka 4485 mm
šířka 1849 mm
výška 1585 mm
rozvor 2680 mm
pohotovostní hmotnost 1495 kg
zavazadlový prostor 530-1525 litrů
cena od 962 900 Kč