Trasa vedoucí po území hlavního města a z něho pak směrem na Kolín, Poděbrady a zpět. Celkem 120 kilometrů ujeli dva řidiči za volanty téměř identických Opelů Mokka. Ten červený ovšem měl pod kapotu tříválcovou zážehovou dvanáctistovku, zelený elektromotor.

Na obě verze se můžete podívat do naší fotogalerie.

Po celou dobu testu jsme dodržovali stanovené rychlostní limity a střídali se vedení "minikolony". To kvůli minimalizování vlivu provozu na spotřebu. Ze zmíněné vzdálenosti připadalo na dálnici necelých čtyřicet kilometrů, zruba třicet na městské komunikace a zbytek připadl na silnice první a druhé třídy.

Zajímalo nás samozřejmě také, jak moc se bude výsledná spotřeba (podle palubního počítače) lišit od oficiálních údajů podle technických dat automobilky.

S elektromobilem jsem vyrazili na trasu v okamžiku, kdy jeho baterie byla nabitá na 77 procent. Jelikož má Mokka-e baterii s využitelnou kapacitou 45 kWh, bylo v ní v daném okamžku 34,65 kWh. Vůz signalizoval dojezd 238 kilometrů. Venku panovala velmi příjemná teplota. Předcházející déšť totiž teplotu vzduchu srazil na jednotlivých místech trasy zhruba 20-22 stupňů Celsia.

Tento zdánlivě bezvýznamný údaj je pro provozování elektromobilů poměrně důležitý. Jejich baterie je totiž třeba udržovat v teplotě kolem 30 stupňů Celsia, a pokud je venku výrazný teplotní rozdíl, musí se část energie z baterie spotřebovat na jejich chlazení, případně ohřívání.

Městský provoz elektromobilům svědčí. Není totiž zapotřebí vysoký výkon a při častém brzdění je možné "narekuperovat" solidní množství energie. Po deseti kilometrech v hustém provozu tak palubní počítač ukázal úbytek 4 procent kapacity a průměrnou spotřebu 14 kWh. Proto také dojezd neklesl o deset kilometrů, jak by bylo logické, ale jen o šest.

Po dvaceti kilometrech to bylo ještě lepší. Opět poklesl dojezd jen o šest kilometrů a spotřeba "spadla" na 12,3 kWh. V baterii bylo stále ještě 71 procent energie.

Dálnice omezit!

Pak jsme ale najeli na silnici první třídy ve směru na Kolín. Je na ní jen minimální převýšení a s výjimkou pár obci lze jet prakticky neustále tempem 90 kilometrů v hodině. Spotřeba se po ujetí celových padesáti kilometrů od místa startu lehce zvýšila na 13 kWh a zbývalo nám 61 procent kapacity. Dojezd klesl na 196 kilometrů.

Pod hranicí 13 kWh se spotřeba pohybovala i během následujících dvaceti kilometrů, než jsme najeli na dálnici D11 ve směru na Prahu. V tu chvíli obsahovala baterie 54 procent energie. Již po deseti kilometrech jízdy na tuzemském rychlostním dálničním limitu ovšem spotřeba narostla na 14,5 kWh a dojezd ze 170 (v okamžiku projetí nájezdem na D11) klesl na 140 kilometrů. Po dalších deseti jsme už měli k dispozici energiii jen na 112 a třicetikilometrová trasa na autostrádě znamenala snížení kapacity o 23 procent a signalizovaný dojezd již jen 86 kilometrů.

Na samotné dálnici jsme nakonec strávili 38 kilometrů a spotřeba zde činila průměrných 24,1 KWh. Z toho lze jednoznačně vyvodit, že s Mokkou-e dojedete z Prahy do Brna obvyklým tempem stěží.

Do místa startu a cíle jsme nakonec dojeli s 31 procenty kapacity, dojezdem 88 kilometrů a spotřebou 16,3 kWh. To je stále o více než 1 kWh lepší hodnota, než uvádějí oficiální technické údaje po měrení v laboratorním režimu WLTP.

A kolik tedy činily náklady na spotřebovanou energii elektromobilu? Při počítání s aktuální průměrnou cenou 1 kWh elektřiny 4,83 Kč, se jednalo na stodvacetikilometrové trase přesně 99,98 Kč. Na sto kilometrů tak počítejte se zhruna 83 haléři.

To je podstatně lepší údaj, než jaký jsme zaznamenali v případě auta se spalovacím motorem. Tato dvanáctistovka měla výkon rovných 100 koní, manuální šestistupňovou převodovku a normovanou spotřebu 4,6 litru. V tomto případě jsme ale spotřebovali více pohonné látky, neý udává výrobce. Konkrétně 5,3 litru. Průměrná cena za palivo na ujetý kilometr tak byla v tomto voze se spalovacím motorem v porovnání s elektroautem více než dvojnásobná. V době, kdy litr benzinu s oktanovým číslem 9 stál průměrně v ČR 33,93 Kč, je třeba na tuto vzdálenost vynaložit 1,80 Kč. Takže elektromobil každý kilometr "šetří" skoro korunu - přesně 97 haléřů.

Jenže, je třeba vzít v úvahu obrovský cenový rozdíl mezi oběma vozy. Pokud vezmeme vozy se stejnou výbavou (bez započítání ceny automatické převodovky, která pro zmiňovaný motor k dispozici není), pak je to plných 410 000 Kč. Zatímco elektromobil Mokka-e přijde nyní na nejméně 859 990 Kč, Mokka 1,2 (100 koní) s výbavou elegance stojí 449 990 Kč.

Aby se tedy pořízení elektromobilu jen kvůli nižším nákladům na pohonné energie vyplatilo, musel by s ním jeho majitel ujet více než 425 000 kilometrů!!! To není úplně reálné.

Výhody elektromobilu oproti spalovacímu motoru:

Nejvyšší výkon ze všech nabízených verzí

Nejlepší zrychlení ze všech nabízených verzí

Nejnižší náklady na ujetý kilometr

Levnější servis

Možnost získání elektrické značky, a tudíž parkování v Praze i jinde zdarma. Stejně tak není třeba platit dálniční poplatek

Bohatá výbava již v základní ceně

Komfortní tichá jízda

Výhody spalovacího vozu oproti shodnému elektromobilu:

Delší dojezd na jedno natankování

Daleko menší rozdíl ve spotřebě při jízdě po dálnici oproti cestování mimo ně

K dispozici je větší zavazadlový prostor (v případě tohoto modelu je to 350:310 litrů

Možnost táhnout přívěs a naložit náklad také na střechu

Nižší hmotnost (cca o 300 kilogramů)

Vyšší maximální rychlost (až 202 kilometrů v případě nejsilnější verze oproti 150 u elektromobilu)

Lepší dostupnost míst pro doplňování pohonné látky, což navíc trvá podstatně kratší dobu