Jsou kategorie aut, u nichž snižování objemu motoru není žádoucí. Jedním z aktuálních příkladů je přicházející nová generace kultovního "ostrého hatchbacku" Ford Focus ST. Pod kapotou jeho benzinové verze (je i dieselová, o které píšeme níže), se teď nachází přeplňovaný čtyřválec se zdvihovým objemem válců 2,3 litru. Stejný lze nalézt i ve "slabší" verzi modelu Mustang.

Řidič vozu díky němu může využít potenciál 280 koňských sil a 420 Nm. V porovnání s minulou generací Focusu ST jde o třicetikoňový výkonnostní nárůst a vzestup nejvyššího točivého momentu o nemalých 60 Nm. Benzinové "estéčko" je schopno dosáhnout maximální rychlosti 250 kilometrů v hodině, dieselové 220. V případě zážehové varianty nastává zrychlení z nuly na stovku již za 5,7 sekundy, majitel dieselového vozu se musí spokojit s hodnotou 7,6 sekundy.

Jelikož Ford Focus ST je v hiearchii sportovních modelů značky s modrým oválem ve znaku ve druhé nejnižší úrovni ze čtyř možných, když pod ním se nachází jen designová řada ST Line a naopak nad ním Focus RS, Raptor a úplně na vrcholu Ford GT, zvolili tvůrci vozu jen decentní vizuální odlišení od běžných "rodinných " focusů.

To spočívá samozřejmě v nalepených odznáčcích GT, dále namontování dvojice mohutých výfukových koncovek, zvětšení střešního spojleru a instalaci zvětšených brzd s červenými třmeny.

Tento motor může pohánět i Mustang

Uvnitř pak jsou sportovní sedačky Recaro, volant s pořádně mohutným věncem a samozřejmě hliníkové pedály a další loga ST. Přepínat jízdní režimy lze přímo na volantu. Buď rovnou stisknutím tlačítka se symbolem písmene "S", čímž se okamžitě aktivuje sportovní režim, nebo pak přes "Mode" lze vybírat mezi také mezi Normal nebo Sníh. Kdo si připlatí třicet tisíc za paket Performance, získá také možnost používat okruhový režim Race. K tomu také adaptivní tlumiče, červeně lakované třmeny, funkci launch control a automatické dávkování meziplynů.

V ceníku českého zastoupení Fordu je celkem šest variant Focusu ST. Obě karosářská provedení, tedy hatchback i kombi, lze kombinovat buď se zmíněným "srdcem z Mustangu" nebo s dvoulitrovým turbodieselem, který poskytuje 190 koní. Oba agregáty pak lze spojit buď s manuální šestistupňovou převodovkou či se sedmistupňovým automatem.

V ceníku je nejlevnější dieselový hatchback s manuální převodovkou za 751 900 Kč. Benzinové provedení (opět s manuálem) je k mání za částku nejméně 779 900 Kč.

Výbava je dobrá

V základní výbavě je vždy osnáctipalcová kola z lehké slitiny, dvouzónová klimatizace, sportovní sedačky Recaro, navigace, tempomat, přední a zadní parkovací senzory a elektronicky řízený přední diferenciál. Za příklatek 80 000 Kč lze pořídit více vybavený Focus ST, který pak muž z továrny namontovaná o palec větší kola, LED světlomety, sedačky s lepším čalouněním a funkcí elektrického nastavování a vyhřívání a parkovací kameru. Jo, a také ty červeně lakované brzdové třmeny.

Oproti standardnímu focusu má ST podvozek umístěný k povrchu o centimetr níže a upravenou geometrii náprav. Pružiny zůstaly stejné, tlumiče jsou ovšem přitvrzené.

Nejprve jsem auto zkoušel na krátkém okruhu vytyčeném na asfaltových plochách letiště v Hořovicích. Šlo pochopitelně o hatchback poháněný motorem 2,3 Ecoboost.  Dynamika po sešlápnutí plynového pedálu je na takový vůz nepochybně dostatečná, ale na trhu jsou ještě větší "divoši". Třeba Mégane RS Trophy nebo Honda Civic TypeR. V zatáčkách umí být Focus ST téměř chirurgicky přesný. Přirozená nedotáčivost "předokolky" s motorem vpředu je potlačena dokonale.

Líbily se mi rovněž brzdy. Nástup je přirozený v souladu s tím, jak moc tlačíte na prostřední pedál. Řazení, které vždy bývalo silnou stránkou Fordů, je rovněž bez vady. Zde jsou dráhy, po kterých se v kulise pohybuje řadicí páka, ještě o něco kratší, což přispívá k rychlejšímu přeřazení rychlostních stupňů. 

Auto jsem pak ještě projel po krátkém silničním okruhu a můžu potvrdit, že po nastavení módu Normal je to klasické rodinné auto, do něhož se nemusí bát nastoupit ani úzkostlivější jedinci. Více dojmů přineseme po klasickém týdenním redakčním testu.