Renault Mégane RS je mezi příznivci rychlých předokolek starým dobrým známým, Hyundai i30 do tohoto segmentu vstupuje poprvé. Oba mají velmi podobné parametry, a tak mě logicky zajímalo, jak si obě auta povedou na mých oblíbených silnicích. S Renaultem Mégane RS to bylo mé již druhé setkání. To první se ovšem odehrálo výhradně na zmáčeném asfaltu mosteckého autodromu.

Tento vůz se mi dostal do rukou ze zmínění dvojice jako první. Oproti minulé generaci se pod jeho kapotu dostal o dva decilitry střídmější zážehový přeplňovaný čtyřválec. Přesto je na "osmnáctistovku" maximální výkon velice slušný. Činí 206 kW (280 koní), maximální točivý moment dosahuje až 390 Nm. S autem se lze rozjet na maximální rychlost 255 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na sto nastane během 5,8 sekundy. Pohotovostvní hmotnost dosahuje 1407 kilogramů.

Specialisté divize Renault Sport navíc Méganu přidělili i dvě zajímavé novinky. Tou první je systém pro natáčení zadní nápravy označovaný jako 4Control. Ten sice už i v minulosti byl aplikován v řadě jiných Renaultů, zde je však vyladěn specificky. Například tak, že se jinak chová při zvolených "běžných"jízdních režimech a jinak při potvrzení režimu Race. V tom se totiž hranice, kdy se zadní kola přestávají natáčet oproti těm předním opačně, ale naopak souhlasně. Normálně je to při šedesátce, ve zmíněném Race až při stokilometrové rychlosti.

To, aby podvozek nebyl při běžných přesunech nesnesitelně tvrdý, mají zajišťovat nové tlumiče s hydraulickými dorazy. Podobné řešení používá například Citroën ve svých nejnovějších modelech, tam se mi to však moc nezamlouvalo. Terén "žehlí" je při velmi rozvážné jízdě a na silnici, která je spíše v lepším než v horším stavu. Oproti minulé generaci Mégane RS je ta nová díky tomu na rozbitých okreskách o dost komfortnější.

Bez příplatkové výbavy stojí nyní Renault Mégane RS 719 900 Kč.

HYUNDAI I30 N

Vytvořit první "hothatch" korejské automobilky dostal na starost Albert Biermann. Muž, který tři desítky let pracoval u BMW a měl na starost divizi "M". Nedalo se tedy očekávat, že by se tohoto úkolu nedokázal zhostit. V porovnání s běžným rodinným hatchbackem z Nošovic má i30 N jinou přední nápravu, do podvozku se instalovaly vzpěry, spojka je zesílená, převodovka má karbonové synchrony, a také řízení je naladěno lépe. 

Přeplňovaný čtyřválec má klasický objem 1998 cm3 a verzi Performance (což byl náš případ) je naladěný na výkon 202 kW (274 koňských sil). Točivý moment dosahuje až 353 Nm. Maximální rychlost činí obligátních 250 kilometrů v hodině, stokilometrové rychlosti lze docílit za 6,1 sekundy. Manuální převodovka má šest stupňů a pohotovostní hmotnost dosahuje 1429 kilogramů. Další odlišností od méně výkonné verze i30 N je zabudování mechanického samosvorného diferenciálu na přední nápravu a instalace příčné vzpěry mezi podběhy za zadní sedačky. Také pak aktivní výfuk a větší brzdy. Vůz jezdí na devatenáctipalcových kolech. 

Dealeři Hyundai si za i30 N Performance účtují částku 779 990 Kč.

Dojmy z jízd v obou vozech a porovnání jednotlivých detailů najdete v následující fotogalerii: