Snad jedině to, že k nastavování sklonu opěradla řidiče se musí používat páčka a nikoli přesnější "kolečko", můžu po prvních dvou zkušenostech vytknout interiéru nové generace Renaultu Clio.

Poprvé jsem tu čest s druhým nejprodávanějším evropským autem (před ním jen jen VW Golf) měl v létě, kdy jsem se zúčastnil mezinárodní novinářské prezentace v Portugalsku, podruhé v tomto týdnu, kdy tuzemské zastoupení francouzské automobily začalo vůz nabízet zákazníkům u zdejších dealerů. 

Ve všech případech jsem měl, jak tomu při podobných případech bývá zvykem, k dispozici na vyzkoušení jen exempláře s výkonnějšími motory a ve vrcholných výbavových stupních. Těmi jsou v našem případě Intens a RS Line. Varianta Initiale Paris se u nás prodávat nebude.

Prodejci budou nové Clio nabízet v cenách od 259 900 Kč. Těchto vozů se ale zřejmě mnoho neprodá. Už proto, že pod kapotou se nachází jen relativně slabý atmosféricky plněný litrový motor s výkonem 65 koňských sil a poměrně skrovnou výbavou. Ta sice zahrnuje řadu bezpečnostních asistentů, včetně třeba systému pro čtení dopravních značek či automatického nouzového brzdění, dále třeba šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo tempomat, ale chybí klimatizace a dokonce rádio.

Tato verze Initiale v ČR k mání nebude

Více zákazníků tak určitě zvolí výbavy Zen či Intens. První z nich startuje na ceně 319 000 Kč, druhý je dražší o 35 000 Kč. Zatímco v případě výbavy ZEN je například klimatizace pouze manuální a rádio bez navigace, ve druhém případě se jedná o automatickou klimatizace a rádio s navigačním sedmipalcovým displejem. Obě tyto verze se můžou pojit s se stokoňovým tříválcovým zážehovým turbomotorem, případně turbodieselem se 115 koňskými silami, intens, stejně jako pak RS Line lze kombinovat rovněž se čtyřválcovou přeplňovanou třináctistovkou. Ta má výkon 130 koní a spolupracuje výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou.

Sto koní stačí

V Česku jsem mohl na pěkných silničkách středočeského kraje vyzkoušet jak zmíněný stokoňový "litr" i nejsilnější možnou motorizaci. V obou případech šlo o automobil s výbavou RS Line. Ta je ovšem pouze designovou záležitost. V porovnání s ostatními nemá například zvýšený výkon nebo snížený podvozek. Uvnitř se ale nalézají například sportovnější sedačky a volant, hliníkové pedály a bezpečnostní pásy s červeným lemováním. Tato barva se nachází i na pásku na palubní desce a samozřejmě na švech čalounění.

Podvozek vozu se velmi dobře vyrovnává s příčnými nerovnostmi, včetně extrémních zpomalovacích prahů, které si prosadily některá obecní zastupitelstva v obcích v bezprostředním okolí hlavního města. Teprve tehdy, pokud nějaké kolo vjede při průjezdu zatáčkou do výtluku, kanálové propusti či podobné řidičské pasti, ozve se od zavěšení kol tupá rána. Při rychlejším průjezdu zatáčkami a ostrém brzdění se také automobil naklání v podélném i příčném směru poněkud více než například jeho konkurenti z produkce koncernu Volkswagen. Na druhou stranu, jeho chování je velmi předvídatelné, nedotáčivost prakticky není patrná. Řadicí páka manuální pětistupňové převodovky sice mírně zadrhává, brzdy jsou ovšem výborně naladěné. Tedy tak, že jejich účinek se postupně lineárně zesiluje s rostoucím tlakem řidičovy nohy na pedál.

Doslova nadšený jsem byl ze spotřeby. V takzvaně syrových vozech (s minimálními nájezdy kilometrů) jsem byl v případě motoru 1,0 (100 koní) schopen jezdit v členitém terénu svižným tempem, ale při respektování stanovených rychlostních limitů se spotřebou těsně pod hranicí pěti litrů na sto kilometrů. Ještě o něco sportovnější styl jízdy s motorem 1,3 a tedy i automatickou převodovkou) znamenal 5,6 litru. I ten slabší motor stačí na předjíždění a udržení stotřicetikilometrové rychlosti na nejvyšší (pátý) rychlostní stupeň v táhlých dálničních stoupáních.

Mezi pohonné systémy brzy přibude i hybrid

Nový Renault Clio je sice oproti minulé generaci o centimetr kratší, přesto je v něm více místa. To je dáno použitím nové podvozkové plošiny. Za člověka s výškou 186 centimetrů si do druhé řady sedne stejně velký jedinec a ještě bude mít před koleny dvoucentimetrovou rezervu a rovněž temeno jeho hlavy se nebude dotýkat stropu.

Nové kombi už nebude, staré ještě vyrábí

Solidně velký (na poměry třídy) je také zavazadlový prostor, který pojme 340 litrů. Hlavně se ale budoucím uživatelům bude líbit interiér vozu. Jeho design je, oproti téměř nezměněnému exteriéru, v porovnání s minulou generací naprosto někde jinde. Obrovsky narostl počet ploch, kde jsou použité měkčené plasty, jejich zpracování se také skokově zlepšilo a přibyly i drobné detaily, které vůz posouvají do téměř prémiových sfér. Mám na mysli například kovové kroužky a pásky s dekory na jednotlivých ovládacích tlačítkách a knoflících.

V této třídě také není obvyklá možnost získání velkého digitálního přítrojového štítu nebo velkého multimediální displeje ve tvaru tabletu s úhlopříčkou deset palců. Díky zabudované a na tři roky předplacené datové SIM kartě se pak na něm zobrazují nejen informace o dopravě, aktualizované navigační mapy, ale třeba i přesné ceny o cenách pohonných hmot na čerpacích stanicích na zvolené trase. Pečlivě jsem to kontroloval a skutečně se údaje na stojanech shodovaly s těmi uvedenými na displeji ve voze.

Zatím se Clio nabízí pouze s klasickými spalovacími motory. Již příští rok se ale začne vyrábět také verze s hybridním pohonem, kde ovšem baterie o něco zmenší velikost zavazadlového prostoru. Použitá platforma umožňuje také produkci externě dobíjitelné baterie.

Oproti minulým generacím již clio nebude k mání jako kombík. Výroba této verze čtvrté generace však zatím běží a podle ujištění lidí z Renaultu ještě nějakou dobu pokračovat bude.

To, zda bude také nové Clio R.S. je zatím spíše ve hvězdách. Vzhledem k platným emisním limitům bych si ale bohužel spíše vsadil na to, že se ho nedočkáme.