Vůbec poprvé jsem dostal příležitost vyzkoušet řadu 6 Gran Turismo. Ta je přímým nástupcem stejně pojmenované karosářské varianty řady 5, ale už na první pohled se jedná o dost jiné auto. Jak naznačily již první tiskové fotografie, nová šestka je o dost méně zavalitá, vytratil se onen „hroší“ dojem a také vysoká linie bočních oken.

Elegantnější a pořád praktická

Novinka je o více než 6 centimetrů nižší, což prospělo elegantním liniím v takřka nevídané míře. Vše je rázem uhlazenější, hezčí a tak jak hublo nové Gran Turismo opticky navenek, hublo také reálně na hmotnosti. Oproti starší pětce je nástupce lehčí až o 150 kilogramů v závislosti na provedení.

Je navíc dobré vědět, že i přes citelně elegantnější design, nevytratilo se z Gran Turisma nic z jeho praktičnosti. Na elektricky nastavitelných zadních sedadlech je královská porce prostoru a do kufru, jehož obří víko je již ve standardu ovládáno elektricky, lze naložit 610 litrů zavazadel při vzpřímených zadních opěrácích. Po jejich sklopení – opět prováděném elektricky – se prostor rozšíří až na 1800 litrů.

Interiéru šestky navíc nechybí tradičně precizní zpracování. Veškeré materiály lze hodnotit jako špičkové, stejně tak ergonomii a nízkou sportovní pozici za volantem. Co se technologií týče, nová šestka obdržela samozřejmě vše, co je v nabídce špičkových modelů z Mnichova k mání. Lze si tedy dopřát jízdní asistenty v čele se semi-autonomním asistentem jízdy v koloně, dále samočinné parkování pomocí klíče s dotykovým displejem, komplexní konektivitu, ovládání infotainmentu gesty a hromadu dalších specialit.

Jízda na vzduchu

Jedním ze zásadních prvků výbavy je také adaptivní vzduchový podvozek, který jsem vyzkoušel v autě během první testovací jízdy. Zavěšení má variabilní světlou výšku (určenou buď ručně, zvoleným nastavením nebo rychlostí) a rovnou tři režimy tlumení.

Základní nastavení Comfort se s filtrováním nerovností vypořádá vcelku hravě, přesto mu však nechybí typicky bavorácká jistota a o větších dírách či příčných spárách dá podvozek pořád trochu vědět. Zejména na dálnice (a zejména na ty naše) je potom ideální mód Comfort Plus. V něm zavěšení ještě povolí, auto získá dokonce i trochu houpavý charakter a dálnicí pluje za úžasného pohodlí.

Na opačném pólu je potom režim Sport. V něm podvozek naopak citelně ztuhne, auto víc kopíruje silnici, omezí náklony karoserie a dokonce získá slušnou agilitu při zatáčení a svižně se vrhá za řízením. Pochopitelně, že hmotnost přes 1800 kilogramů je stále cítit a z velkého GT se tak náhle nestane lehkonohý sporťák, ale kdo chce jet rychle, ten si přijde na své.  

Naftový třílitr perfektně stačí

Proti svižnější jízdě nic nenamítal ani motor pod kapotou testovacího vozu. Řeč je o dieselovém řadovém šestiválci o objemu tří litrů, jehož výkon činí 265 koní (195 kW) a točivý moment vrcholí hodnotou 620 Nm. Vedle této motorizace jsou v aktuální nabídce ještě benzínové agregáty v podobě dvoulitru 30i o výkonu 258 koní (190 kW) a šestiválcového třílitru 40i o výkonu 340koní (250 kW). Všechny motory jsou spojeny výhradně s osmistupňovým automatem a u šestiválců je možnost příplatku za pohon všech kol xDrive.

Zpět ovšem k dieselovému motoru, jenž je pro potřeby cestovního GT jako dělaný. Kultivovaný šestiválec si při jízdě vystačí už s velmi nízkými otáčkami a při běžné jízdě po městě se málokdy vytočí dál, než za hranici dvou a půl tisíc otáček. Ještě dávno před dvěma tisíci však přichází mohutný nástup točivého momentu a velká šestka čile akceleruje. Zrychlení potom vydrží skrz celé spektrum otáček až za hranici čtyř tisíc za minutu.

Skvělým spolupracovníkem je i osmistupňová převodovka. Logicky řadicí ústrojí hbitě reaguje na jakýkoliv podnět, až už se jedná o prudké sešlápnutí plynu při klidné jízdě, nebo o stisknutí pádla pod volantem. V obou případech je požadované přeřazení bleskurychlé.

Mezigenerační přesun Gran Turisma z řady 5 do řady 6 vozu prospěl snad v každém ohledu. Novinka je vzhledově výrazně elegantnější a odlehčenější, s čímž korelují i čísla hmotnosti. Interiér je však stále nadmíru prakticky, narvaný technologiemi a komfort dokresluje vynikající příplatkové vzduchové odpružení (základ má měchy pouze vzadu). Naftový šestiválec po stránce výkonu zcela dostačuje a v kombinaci s osmistupňovým automatem se jedná o velmi schopné cestovní náčiní.

Cena řady 6 Gran Turismo je v základu nastavena na 1 652 300 korun za základní model 630i. Pokud chcete naftovou variantu, činí cena 1 775 800 korun, ovšem před přidáním příplatků. A ty mohou lézt u prémiových automobilek pěkně rychle nahoru.