Na první pohled se nová X3 od té staré zase až tolik neliší, neboť design je prakticky pouhou evolucí předešlého provedení. Přední světlomety pozměnily svůj tvar, charakteristické ledvinky se znatelně zvětšily a v závislosti na provedení mohou X3 dominovat i velmi výrazné a ostře řezané sportovní nárazníky.

Více místa i kvality

Celková silueta zůstala beze změn, ovšem celý vůz o malý kousek narostl. Oproti předešlé generaci je X3 o pět centimetrů delší a o prakticky stejnou délku se natáhl i rozvor, což slibuje více místa pro zadní cestující. Kufr má objem solidních 550 litrů, případně až 1600 litrů při sklopených zadních opěradlech.

Interiéru dominují kvalitnější materiály a ve voze, který jsem dostal k prvnímu svezení, se nacházela vyloženě luxusní kombinace krémově světlé kůže a zajímavě texturovaného dřeva. Přiznám se, že ačkoliv jindy se řadím spíše mezi odpůrce dřevěných dekorů, tento konkrétní mě rozhodně nijak neurážel a vlastně se mi svým způsobem líbil.

Konečně usedám do pohodlného křesla s výrazným bočním vedením a výsuvnou stehenní opěrkou a ladím řidičskou pozici. I přes fakt, že se jedná o SUV, lze se do X3 posadit nízko, volant si přitáhnout blízko k tělu a celkově zvolit příjemně sportovní posez.

Společnost mi dělají digitální budíky a samozřejmě i displej infotainmentu iDrive, který sice z palubní desky trochu trčí, ale alespoň je blízko zornému poli při řízení. Nelze opomenout ani fakt, že kromě klasického otočného ovladače za voličem převodovky, lze displej ovládat i doteky. Stejně tak dotykový je i příplatkový klíč, který můžete k X3 dostat. Skrz něj lze sledovat stav auta, ovládat časovanou ventilaci a další prvky.

Šestiválec jako jasná volba

Při uvedení na trh se X3 chlubí zatím jen trojicí motorů. Všechny jednotky pohání obě nápravy a všechny jsou spojeny s osmistupňovým automatem klasické konstrukce – tedy s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Benzínové zastoupení má zatím pouze jediný motor a to rovnou nejvýkonnější řadový šestiválec M40i. Ten je při objemu tří litrů dopován dvojicí turbodmychadel a podává 360 koní (265 kW) výkonu. Jedná se o záležitost spíše pro nadšence, takže běžní zákazníci, kteří zatouží po X3 s benzínovým motorem, počkají na slabší čtyřválec 30i o výkonu 252 koní (185 kW).

Dieselové motorizace už jsou v tuto chvíli dvě. Základní čtyřválec 20d má 190 koní (140 kW) a výkonnější šestiválcový třílitr 30d nabídne 265 koní (195 kW). Právě poslední zmíněný motor jsem vyzkoušel a velmi rychle jsem dospěl k závěru, že se jedná o naprosto ideální pohonnou jednotku pro auto dané kategorie.

Vznětový šestiválec v přídi X3 jen tiše přede a svou obrovskou sílu, spočívající v krásných 620 Nm točivého momentu, předvádí již od velmi nízkých otáček. Ještě daleko před dosažením dvou tisíc za minutu motor pružně a nenuceně zabírá a mohutný zátah vrcholí mezi třemi a čtyřmi tisíci.

K motoru je perfektně sladěna zmiňovaná osmistupňová převodovka. Skříň řadí inteligentně, a i když mnohdy motor spustí do otáček jen lehce přes tisíc za minutu, vyrovnaně běžícímu šestiválci to nijak nevadí. Krom toho ve chvíli, kdy chci prudce zrychlit a náhle sešlápnu plyn k podlaze, převodovka jedná s bleskovou rychlostí, v mžiku podřadí o několik rychlostí a X3 vyletí vpřed.

Co není rozbité, není potřeba spravovat

Za schopnostmi motoru a převodovky pochopitelně nezaostává ani podvozek. Testovaný kus byl vybaven adaptivním zavěšením, umožňujícím komfortní a sportovní mód. Oba režimy se od sebe sice neliší nijak dramaticky, ale oba nabízí solidní filtrování nerovnosti při zachování slušné agility a jízdních vlastností. Sportovní režim potom částečně omezí náklony do zatáček, takže X3 dovoluje i vcelku svižnou jízdu, aniž bych se musel za jejím volantem výrazněji snažit.

Celkově tedy u X3 nedošlo k žádným převratným změnám, ale jen k doladění stávajících kvalit. Nová generace je uvnitř hezčí, technologicky vybavenější, jezdí bez výhrad, a pokud zvolíte pod její kapotu šestiválcový nafťák, nemusíte mít obavy ani o kultivovanost, ani o nedostatek výkonu.

Základní cena X3 je stanovena na 1 318 542 korun za naftový čtyřválec xDrive20d a chcete-li testovanou zlatou střední cestu xDrive30d, připravte si 1 548 642 korun. V každém případě však počítejte s tím, že cenu X3 – ostatně jako cenu všech prémiovek – tvoří z velké části příplatky. Stačí naklikat pár položek a finální částka vystřelí klidně o půl milionu.