Předchozí generace Suzuki Swift byl pro mě jedním z nejoblíbenějších sportovně ladných aut na trhu. Líbila se mi ta vlastnost, že rychlost jste si za volantem malého japonského hatchbacku museli zasloužit. Museli jste s autem pracovat a každá chyba znamenala pád do otáček, kde prostě Sport „nejel“. Doteď ho řadím mezi nejlepší řidičská auta 21. století.
 
Není nás ale mnoho, a to nejen v řadách motoristických novinářů, kteří tak hloupě láteřili nad nedostatkem výkonu, přestože na vině byl nízký točivý moment, ale také mezi zákazníky, kteří prostě chtěli a chtějí auto, které „tahá vodspoda“. To předchozí Swift Sport prostě neuměl.

Nový model se tedy vzdal atmosférické 1,6, která si nechala líbit strašnou nálož, a nyní ho pohání 140koňový přeplňovaný motor 1,4 Boosterjet, jehož točivý moment 230 Nm je o 44 % vyšší než v případě atmosféry.
 
Jinak si Swift Sport v podběhu nechává schovaná všechna předchozí esa, jako je například nízká hmotnost (váží 970 kg, což je o 80 kg méně!), rychlé a přesné řízení nebo fantastická sportovní sedadla.
 
Nový Swift Sport je postaven na platformě sdílené s modelem Baleno, která je ve srovnání s předchozí generací nejen výrazně lehčí, přestože je „obtěžkána“ množstvím výbavy, kterou minulé auto mít nemohlo, ale zároveň také pevnější, především ve zkrutu. Na silnici je tento pokrok citelný zejména v ostrých zatáčkách.

První jízda se Suzuki Swift Sport
 
Swift Sport poznáte na první pohled. Je širší (+40 mm) a nižší (+15 mm), nemluvě o 17placový kolech, která dobře vyplňují podběhy, a dvojice koncovek výfuku.  Bohužel z některých úhlů působí designově nedotažené, což trochu kazí celkový dojem.
 
Nový motor je sice jen o 4 koně silnější, ale díky vyššímu točivému momentu je daleko ochotnější a razantně akceleruje už 2500 ot./min. Na největší střely segmentu mu chybí zhruba 60 koní, ale věřte, že je postrádat nebudete, zejména na dvojku a trojku. Tohle auto je totiž extrémně lehké. A vsadím se, že teď vám na mysli vytanul Collin Chapman, protože jak všichni dobře víme, výkon není to hlavní.

S novým Swiftem jsme se na české dynamické prezentaci svezli sice jen krátce, za to z části na uzavřené okresce. Jinými slovy na tom nejlepším kusu asfaltu, který se vlní v bezprostředním okolí Prahy. Díky snaze českého zastoupení jsme mohli jet těch pár km opravdu na limitu a mě osobně to umožnilo poznat velkou část charakteru tohoto malého sportovního Swiftu.
 
Tak zaprvé, řízení je sice pořád velmi rychlé (poloměr otáčení činí 9,6 metru) a vyvážené, ale už není tak komunikativní. Jinými slovy vyměklo. Prý muselo. Brzdy jsou dostatečně silné a pedál má progresivní nástup. To znamená, že při lehkém sešlápnutí je brzdný účinek lehký, s narůstajícím tlakem vaší nohy intenzita progresivně narůstá. Potud dobrý. Jenže při opravdu dynamické jízdě a pozdním brzdění se až příliš ochotně spouští varovné blinkry, protože pedál reaguje na rychlost, s jakou ho sešlapujete. S vypnutou stabilizace je Swift Sport také velmi rozverný a umí si rázně hodit zadkem. Nepřipraveného řidiče to může trochu znervóznět.

První jízda se Suzuki Swift Sport
 
V utažených zatáčkách také citelně chybí na výjezdech samosvor, který Suzuki neumí. Existuje však společnost, kterou vám Suzuki oficiální cestou posvětí, a ta tento typ doplňků nabízí. Jmenuje se Monster Sport a jejím majitelem je někdejší šéf Suzuki Motorsport. Bez něj bych Swift Sport mít nemohl, protože nejen síla motoru, ale i talent podvozku se utopí prokluzujícím vnitřním kole, které se marně snaží najít přilnavost.
 
Mám-li hodnotit na základech opravdu krátkého svezení, nový Swift Sport je jízdně pořád hodně dobré auto. Přestože to není úplný hot-hatch, s vozy této kategorie drží basu. Není tak ryzí a výjimečný, jako předtím, ale nutno uznat, že lidí, které by další takový vůz oslovil, je už málo. Všichni chtějí vysoký krouťák v podstatě už od volnoběhu, nejmodernější asistenční systémy a infotainment. A to jim nový Swift Sport dá měrou vrchovatou. A to za cenu, ze které nelze nemít radost. Investice 479 900 Kč jim koupí sakra hbité auto s výbavou, která jinde vychází na další desítky tisíc korun. Finální cena se tak oproti konkurenci liší i o 200 tisíc Kč, což jsou peníze, které u leckoho dokážou absenci nějakých 60 koní omluvit.
 
Tak kde to máme podepsat?

Fotografie z první jízdy novým Suzuki Swift Sport na uzavžené okresce si můžete prohlédnout v galerii.