I když v pozvánce na první jízdní testy nového modelu Opel Zafira Life stálo, že bude s verzí s pohonem všech kol možnost svezení na polygonu ADAC, moc jsem si od toho nesliboval. Často to totiž spočívá v krátké projížďce po víceméně lesní či polní cestě, kudy s určitou mírou opatrnosti může jet každý běžný osobní vůz.

Zde to bylo trošku jinak. Kromě přejezdů "velbloudích hrbů" zde bylo i brodění bahnem a dokonce přejezd strže přes položené klády. Musel jsem uznat, že firma Dangel, která teď předělává i Opely z "dvoukolek na čtyřkolky" odvedla dobrou práci. Jediným limitem byl přece jen delší rozvor, takže na ostrých terénních zlomech hrozí zadrnutí podvozkem. Zvýšení světlé výšky u této verze o dvacet milimetrů a částečná ochrana podvozku v takových situacích pomáhá jen částečně. Zároveň je škoda, že se varianta 4x4 dělá jen s manuální převodovkou a cena určitě nebude zrovna lidová.

Daleko větší množství Zafir Life, jak se nyní největší "osobní" Opel jmenuje, se samozřejmě prodá ve verzi s pohonem pouze jediné nápravy. Tu jsem pak zkoušel na silnicích v okolí Frankfurtu nad Mohanem. Organizátoři prezentace mi přidělili exemplář s nejdelší ze tří možných karosérií (530 centimetrů). Na testovací trať jsem vyjížděl z podzemních garáží mezinárodního frankfurtského letiště, takže jsem si hned v praxi mohl ověřit, že i v takovýchto prostorách se dá s vozem s trochou rozmyslu a opatrnosti manévrovat. To, že sem vůbec můžete zajet, je dáno (na tuto třídu aut) poměrně nízkou stavbou karosériie. Činí 190 centimetrů.

Jak pro tuto verzi, tak i pro dvě kratší (460, připadně 495 centimetrů), Opel nabízí do interiéru instalaci tří řad sedadel. Je tedy možno odvézt na turnaj kromě řidiče dalších osm členů volejbalového nebo třeba basketbalového týmu. V nejkratší verzi ale pak už bude k dispozici spíše jen symbolický zavazadlový prostor.

Uvnitř lze vytvořit i toto konferenční uspořádání

Anebo, což byl náš případ, lze dovnitř usadit několik byznysmenů na kožené sedačky. Ti tak můžou díky možnosti otáčet sedadla na konferenční uspořádání začít řešit důležitý obchodní případ třeba již cestou z letiště. Notebooky nebo příslušné smlouvy si můžou rozložit na docela rozměrný rozkládací stolek. V nabídce jsou i další verze uspořádání. V interiéru pak lze napočítat 5,6,7,8 nebo i zmiňovaných devět sedadel. Až šest sedaček může mít úchyty Isofix.

Čtyři dieselové agregáty…

Základní verze, která se v České republice bude prodávat za částku 556 900 Kč, však nabídne jen pět sedaček a do motorového prostoru vznětovou patnáctistovku s výkonem 102 koňských sil. Stejný motor v dražší verzi zvládne vyprodukovat až 120 koní. Kdo žádá vyšší výkon, ten si bude muset pořídit čtyřválcový dvoulitrový turbodisel, který mý výkonové varianty 150 nebo 177 koní. Právě ten, a rovněž osmistupňovou automatickou převodovku, se kterou byl nerozlučně spojen, jsem měl možnost otestovat dokonce i na úseku dálnice s neomezenou rychlostí. Na tachometru jsem pak spatřil maximálně 190 km/hod, což zhruba odpovídá uváděné maximální rychlosti 185 km/hod. V tu chvíli se samozřejmě z motorového prostoru linul poměrně hlasitý zvuk dieselu, také aerodynamický šum přehlušoval zvuk audiosoustavy. V běžných cestovních rychlostech je ovšem automobil velmi slušně odhlučněn.

Tato varianta měla pochopitelně dostatek síly i pro předjíždění ve výjezdech do kopců v okolí Rýna, které pokrývají rozlehlé vinice. Je ale pravda, že jsme jezdili pouze v dvoučlenném obsazení a s prázdným zavazadlovým prostorem. Během těchto "akceleračních" zkoušek se samozřejmě spotřeba vozu dostala podle palubního počítače přes deset litrů, při umírněném řízení se dá však i s tímto rozměrným vozidlem jezdit lehce přes osm litrů. Do zatáček sice s tímto vozem musíte najíždět o něco pomaleji, než byste tak činili s dosluhující Zafirou, brzdou provozu ale rozhodně být nemusíte.

V námi zkoušené verzi Opel na výbavě rozhodně nešetřil. Zmínit můžu například štítek nahrazující klasický head-up displej, dvouzónovou klimatizaci, střešní okno, otevíratelné okno v pátých dveřích nebo dokonce masážní přední sedačky.

Velká část budoucích uživatelů tak zřejmě nebude trpět lítostí po klasickém osobním MPV, jakým Zafira po celých uplynulých dvacet let byla. Dodnes se jich prodalo 2,7 milionu kusů. Možná naopak Opel udělal správný krok ve správnou dobu. Segment velkých rodinných osobních vozů totiž za posledních pět let poklesl o celých šedesát procent. Naopak segment osobních dodávek za stejnou dobu téměř o stejný podíl povyrostl.

Opel rovněž myslí také na ekologicky smýšlející rodiny. Pohon CNG už sice v nabídce nebude, avšak za dva roky bude k mání plně elektrická varianta.