Název Ecosport moderně střiženému SUV nesluší. A tak tento model značky Ford potichu odkráčel ze scény a místo něho se chce proslavit Puma. Podrobně si ji můžete prohlédnout na fotografiích v galerii u článku.

Tohle jméno zní určitě lépe, a navíc ho Ford nepoužil poprvé. Již na přelomu starého a nynějšího tisíciletí bylo možno potkávat na silnicích malé kupé, odvození z Fiesty.

Puma je také postavena na bázi Fiesty, svými rozměry ji však docela o dost přerostla. Konkrétně na délku měří tako kočkovitá šelma převtělená do automobilu 4186 milimetrů, což je o devět centimetrů více, než u ecosportu. Výška auta je pak 1537 milimetrů a šířka 1805 milimetrů.

Ford se chlubí velmi solidní prostorností kabiny i zavazadlového prostoru a opravdu nelže. Vzadu se usadí všichni, kteří neměří více než zhruba 180-184 cenntimetrů, kufr pak má objem 456 litrů. To platí o variantu poháněnou klasickým zážehovým litrovým ecoboost, mildhybridní verze má kvůli baterii umístěné za opěradly zadních sedaček objem jen 402 litrů. Palivové nádrže jsou pro všechna provedení stejná - mají objem 42 litrů.

Ford PumaZdroj: Ford

Zajímavým nápadem je vytvoření hluboké "jámy" pod klasickou podlážkou zavazadlového prostoru. Jelikož má plastové stěny a na dně navíc vypouštěcí otvor, je ji možno použít třeba jako dřez nebo improvizovanou pračku. Líbilo se mi také - v případě verze vybavené prémiovým audiosystémem B&O s deseti reproduktory, že subwoofer nezmenšuje objem kufru. To konkurence vesměs neumí. Na druhou stranu, s rezervou se jaksi nepočítá. Musíte si vystačit s dojezdovou sadou.

Líbil se mi také textilní kryt místo klasického plata v kufru. Po otevření se automaticky zdvihá a přiblíží k zadnímu oknu, takže při vyjímání rozměrnějších předmětů nijak nepřekáží.

Sedačky lze prát

Další ukázkou snahy o praktičnost je například možnost rozepnout zipy na bocích sedaček, stáhnout je a vyprat. Tohle určitě ocení rodiny s malými dětmi, zvířecími miláčky nebo ti, kteří často usedají do auta v zašpiněném oděvu. Lhostejno, zda doznal újmy při práci ve špinavém prostředí nebo při sportovních outdoorových aktivitách.

Jelikož se Ford tímto modelem chce zalíbit hlavně mladší klientele, překypuje vnitřek elektronickou výbavou. Třeba přístrojový štít je sériově digitální se šesti volitelnými způsoby uspořádání ukazatelů, uprostřed palubní desky trůní osmipalcový dotykový displej multimediálního systému. Auto je samozřejmě připojeno k internetu a umí udělat hotspot pro přístroje spolucestujících. O tom, že má všechny asistenty, které se vyžadují při testech EuroNCAP, je asi zbytečné se rozepisovat.

Ford pro Pumu připravil nový pohonný systém. Jedná se o takzvaný mild hybrid. Řemenem poháněný startér-generátor umí při zpomalování vozu přeměňovat brzdnou energii v elektrickou a ukládat ji lithium-ionové baterie. Při následné akceleraci pak zase na oplátku pomáhá spalovacímu motoru, kterým je tradiční litrový Ecoboost. Ford bude nabízet dvě výkonové verze tohoto hybridu - s 92 nebo 114 kilowatty.

Jak nám Ford vysvětlil, systém nepřepržitě vyhodnocuje aktuální provozní sittuaci a rozhoduje kdy, a jak intenzivně dobíjet baterii. V podstatě volí ze dvou možností: 1) nahrazuje točivý moment motoru, kdy využije schopnost startér-generátoru jako elektromotor a poskytovat točivý moment až 50 Nm. Díky tomu se samozřejmě méně namáhá spalovací motor a klesají emise CO2, což je hlavní cíl. 

Praktické je, že plato se automaticky zdvíhá po otevření víka kufruZdroj: Radek Pecák

Druhou možností pak je možnost díky startér-generátoru navýšit celkový točivý moment hnací soustavy o 20 Nm nad úroveň samotného spalovacího motoru při plné zátěži a dodat až o padesát procent točivého momentu více při nízkých otáčkých. Zní to možná trošku složitě, avšak v praxi  se zlepšuje akcelerace. Při startu z klidu by se Puma s klasickým ecoboostem rozjela po pěti sekundách jen na 36 kilometrů v hodině, díky pomoci elektromotoru už ale za stejnou dobu bude mít na tachometru 45 km/hod.

Tento hybrid lze doporučit!

Na zajímavých španělských silnicích jsem zkoušel zmíněný silnější hybrid. Jeho 155 koní už je na takto velký (spíše malý) vůz docela slušná porce. Na klikaté horské silnici, po níž jsme vyjeli až do nadmořské výšky přes 1150 metrů, mělo auto i v ostřejších stoupáních po výjezdech ze zatáčky solidní chuť ke zrychlování. Zmíněný rychlejší nástup točivého momentu byl také určitě cítit. Spotřeba byla úměrná rychlému tempu a náročnému terénu. S jiným autem bych tady ale určitě jel za více než osm litrů.

Podvozek je na obvyklé úrovni Fordu, tedy vynikající. Díry, kterých ale bylo na testovací trase pomálu, auto nezneklidní. Ani, když na nějakou nerovnost vjedete v zatáčce v plném tempu, neodchýlí se Puma ze své stezky. Jediné, co mi místy trošku vadilo, bylo poněkud horší odhlučnění spalovacího agregátu. S manuální převodovkou jsem se sžil rychle, také brzdy byly naladěny a dimenzovány správně. Třmeny se do kotoučů zakusovaly úměrně tomu, jakou silou jsem šlapal na brzdový pedál. Nebyly tedy zbytečně horlivé i v situaci, kdy potřebujete ubrat rychlost jen o málo a tudíž lehce ťuknete na brzdu.

Kdo po hybridu netouží, může mít tradiční pohon.Tím bude na českém trhu 1,0 Ecoboost se 125 koňskými silami. Pro zajímavost - tento vůz má "papírovou" kombinovanou spotřebu jen o desetinu větší (4,5 vesrus 4,4 litru), ale vsadil bych se, že v reálném provozu tedy zejména ve městech, bude hybrid podstatně spořivější.

Auto se již nabízí u tuzemských dealerů Fordu. Startovací cena je 513 900 Kč za verzi s motorem 1,0 Ecoboost (92 kW) a za výbavu s označením Titanium. Ta je již velmi bohatá a obsahuje například LED světla, navigaci, klimatizaci, wifi hospot, čtení dopravních značek a přepínání světel, zadní parkovací senzory či kola z lehkých slitin. Vyššími výbavami jsou Titatium X (přidává například automatickou klimatizaci, audiosystím B&O či zmíněné snímatelné potahy.

Puma ST Line má navíc odlišný design přídě, startovací tlačítko, sportovní volant a hliníkové pedály.

Hybridní verze je se stejnými výbavami dražší o 39 000 Kč.

Časem přibude i verze s automatickou převodovkou. Těšit se můžeme také na Pumu ST. Už jsem ji viděl, ale nastartovat a řídit zatím nemohl.