Když se loni na českých silnicích objevil Peugeot 508, vzbudil mezi novináři minimálně rozruch. Přece jen se tak často nestává, aby se v docela usedlé manažerské střední třídě objevilo auto, které jde tak odvážně proti proudu. Francouzům se totiž povedlo na sedan nasadit nevšední design s celou řadou zajímavých prvků. Teď tahle novinka přijíždí také jako praktičtější kombi 508 SW.

Hned na úvod se sluší upozornit, že i když jsme s Peugeotem 508 SW jezdili v pondělí v Česku, v prodeji ještě není. K dispozici není jeho ceník a tudíž jej ještě není možné objednat. Vozy dodané k prvnímu svezení byly dovezeny z Francie a po něm se tam zase vrací. Proto nešlo o klasické uvedení na trh, jako spíš o zajímavé seznámení s novinkou.

Kombík je logicky delší než sedan. Konkrétně mu naměříte 4790 mm a to kvůli pořádnému zadnímu převisu. Rozvory obou aut jsou shodné, tedy 2793 mm. SW je i podobně nízké jako sedan, tedy 1420 mm. Už samy rozměry mu tak propůjčují sportovní postavu. Když se k tomu přidá design a třeba ještě top verze GT, jde o pohledný vůz.

Kufr pojme 530 litrů.

Není snad nutné zdůrazňovat, že styl vozu je až zhruba do poloviny střechy shodný se sedanem. Nápadná čelní maska s 3D vzhledem, full-LED světlomety a denní diody ostře zabodnuté do předního nárazníku propůjčují autu agresivnější vzezření. Silueta dlouhého a nízkého kombi je slušivá, stejně tak záď, která má úzká ztmavená brzdová světla.

To nejdůležitější u kombi je samozřejmě kufr. Můžete se do něj dostat elektricky, tlačítkem na spodní části pátých dveří lze povolit i funkci otevření po „nakopnutí“, tak jak jsme už zvyklí u řady jiných aut. Poté se vám odhalí prostor o kapacitě 530 litrů. Je vybaven kolejnicemi pro posun kotvících prvků a dalšími chytře zapuštěnými oky, která poslouží k uchycení praktické sítě. Pod podlahou najdete rezervu a nářadí.

Zadní asymetricky dělená sedadla lze sklopit (i pomocí páček na stěnách kufru), nikoliv však do úplné roviny, což je škoda. Stejně tak se jako nepraktický jeví systém krycí roletky, kterou lze buď zcela stáhnout směrem k zadním sedadlům, nebo ji jen lehce vysunout výš pro lepší přístup k zavazadlům. A přesně v tento moment se stane, že na ni zapomenete, usednete za volant a najednou zjistíte, že dozadu není vidět. Takže musíte znovu vystoupit… a to se vám bude dít pořád.

Kabina je shodná se sedanem. Interiér a zejména palubní deska pokračují po vzoru designu exteriéru, tedy mírně výstředně. K dispozici je celá řada dekorací, třeba lišta kryjící palubní desku ve vzorku uhlíkového vlákna, avšak s měkkým povrchem, což je podivné. To se nám více líbila imitace dřeva, která připomíná moderní vinilové podlahy. Můžete si ale ještě přilepšit třeba červenou kůží, která působí v černém interiéru vyloženě vyzývavě.

Kabina je shodná se sedanem.

Kdo nikdy neměl v ruce miniaturní volanty Peugeotu, bude si muset chvíli zvykat. Díky rozmáchlosti velké palubní desky ale méně než u menšího Peugeotu 308 nebo dokonce 208. Věnec je potřeba snížit víc než v jiných vozech, pak ale máte dobrý výhled na simulované budíky na vrchu palubní desky. Informací v kapličce je dost. Její grafika je ale o poznání pomalejší než u špičkových německých konkurentů a totéž platí o displeji zábavního systému. Ten nás nepotěšil také složitostí svého menu, ale nebylo mnoho času si na něj zvyknout.

Během prezentace jsme si vyzkoušeli všechny motory, které budou v Česku po uvedení 508 SW na trh dostupné. Diesely BlueHDI mají dobrou kombinaci solidní síly a úsporného provozu. Jen menší jedna-šestka je vyloženě zaměřená na komfort a nízkou konzumaci paliva a tak od ní strhující akceleraci nečekejte. Stovka sice zabere 10,1 sekundy, ale auto se chlubí kombinovanou spotřebou 3,8 litru nafty na 100 km. Řeč je o variantě s osmistupňovou automatickou převodovkou. K dispozici bude i manuál, který však na prezentaci chyběl. Silnější dvolitr (180 koní a 400 Nm) už ale odpich má. Stovku zvládá za 8,4 sekundy a chlubí se i slušnou dynamikou ve vyšších rychlostech. Z tohoto vozu tak bude ideální služební auto na dlouhé cesty.

Naopak jako pro fajnšmekry působí benzinová volba. Tedy konkrétně motor PureTech 225 dostupný jen pro top verzi GT. Výkon 225 koní udělá z kombíku stíhací stroj se stovkou za 7,4 sekundy, ale s vyšší spotřebou. Tabulkových 5,7 litru benzinu na 100 km bude spíš vzdálenou realitou, když se necháte unést dynamikou vozu. Radost z jízdy ale za to stojí.

Peugeot 508 SW totiž jezdí až překvapivě dobře. Prolétli jsme dálnici, rozbité silnice i klikaté okresky s hladkým asfaltem a auto nezaváhalo ani na minutu. Česká lepenice, která dává posádkám aut s tužším podvozkem zabrat, se do kabiny přenášela spíš utlumeně. Jenže v zatáčkách vůz zase pevně držel stopu a nenechal se vyvést z míry ani extrémním zacházením. Nedotáčivost prakticky nenastoupila, to už jsme dřív dostali za volantem strach, že jedeme přece jen příliš rychle.

Malý volant také svádí k ostrému svezení. Zvlášť, když je převod řízení ještě ke všemu strmý, bez vůle a auto tak reaguje mrštně. Často se stane, že budete mít pocit, jako byste v ruce měli menší a živější auto, než jakým 508 SW ve skutečnosti je. Je dobře, že tohle stylové francouzské kombi umí se správným motorem jezdit stejně dobře jako vypadá.

Prohlédněte si nový Peugeot 508 SW na českých silnicích v naší bohaté fotogalerii.