Již více než 600 tisíc exemplářů modelu Kodiaq od uvedení na trh před čtyřmi lety prodali dealeři značky Škoda v šedesáti zemích po celém světě. Více než desetina z tohoto počtu přidadá na verzi RS, která se přitom představila se zpožděním.

Nyní mladoboleslavská automobilka představila modernizaci všech verzí naráz. Zákazníci si budou moci vybírat z verzí Ambition a Style, tdále pak Laurin&Klement, Sportline a RS. Už tedy není k dispozici offroadově vyhlížející Scout, o který nebyl příliš velký zájem.

Na všechny verze se můzete podívat do naší komentované fotogalerie.

Vzhled vozu se upravoval tak, aby byl jednak v souladu se současným designovým jazykem značky a současně, aby ještě více zdůraznil pozici této jedné ze dvou vlajkových lodí značky (tou druhou je samozřejmě Superb). Přispěla k tomu nová maska chladiče, zvýšená kapota v oblasti blatníků i užší hlavní světlomety. Na terénní schopnosti pak upozorňuje v případě aut v běžných stupních výbav stříbřitá lišta na spodních částech obou nárazníků.

Stejně jako vpředu, jsou také vzadu nyní užší svítilny a lze zmínit třeba také černě lakovaný střešní spojler. Designéři společně s konsktruktéry vyvinuli také řadu nových kol, která můžou být až dvacetipalcová. Ta používá Kodiaq RS. V případě o palec menších devatenáctipalcových s označením Pocyon jsou na nich navíc plastové kryty, které zlepšují aerodynamiku. Je ovšem možné je sejmout, což je záležitost pár desítek sekund.

V interiéru lze nyní najít nové volanty (dvouramenné a tříramenné), dále ergonomická přední sedadla s masážní a ventilační funkcí, ambientní osvětlení s deseti barvami, audiosystém s celkem dvanácti reproduktory, nové dekory i prošívání a řadu dalších příjemných detailů.

Ke zvýšení bezpečnosti a úrovni jízdního komfortu příspívá rozšířený počet asistenčních systémů. Mezi ně patří například Prediktivní tempomat (upravuje samočinně rychlost jízdy podle dat z navigace) nebo adaptivní vedení vozu v jízdním pruhu.

Nafta ještě zůstává…

Motorů je nyní na výběr celkem pět. Začíná se na výkonové úrovni 110 kW (150 koňských sil) a v případě verze RS končí na 180 kW (245 koní). V nabídce je ještě také dvoulitrový zážehový přeplňovaný čtyřválec se 140 kW - 190 koňskými silami a dva dvoulitrové turbodiesely. Ty poskytují maximálně buď sto padesát nebo rovných dvě stě naftových ořů.

Největší část z testovacích jízd jsem strávil za volantem vozu s výbavou Sportline, který poháněl prostřední z nabízených "benzinových" pohonů. Sto devadesát koňských sil je, jak jsem si ověřil ve velmi členitém terénu, dostatečnou motorizací i pro takto velké rodinné SUV. Je sice pravda, že jsem ve voze jezdil sám, na druhou stranu jsem po většinu času uháněl dosti svižným tempem. V cíli pak palubní počítač ukazoval spotřebu lehce nad hranicí devíti litrů. Určitě by bylo možné jezdit i v rozmezí sedm až osm litrů, ale u plně naloženého auta při cestách na dovolenou může samozřejmě apetit lehce přesáhnout i desítilitrovou hranici.

Tyto údaje popisuji zejména z toho důvodu, že jsou velice blízké oficiálním hodnotám automobilky po měření v laboratoři. Technická data totiž v případě této verzi (s pohonem všech kol automatickou převodovkou DSG) hovoří o kombinované spotřebě 8-8,4 litrů. Jde přitom o auto, které je možné na německé dálnici rozjet až na 216 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na stovku trvá jen 7,5 sekundy.

V serpentinách v horských stoupáních jsem velmi ocenil namontované progresivní řízení. To už je pro tuto verzi, stejně jako pro RS či L&K součástí standardní výbavy. Variabilní převod řízení je závislý na úhlu natočení volantu. Díky tomu lze auto snadněji ovládat při rychlejších průjezdech zatáčkami. Pokud ale naopak potřebujete přesně manévrovat v úzkých uličkách historických měst, dovolí posilovač v menších rychlostech otáčet volantem menší silou.

Výbava odpovídá pozici vozu

Naladění podvozku stále zůstává přesně na té hraně, kdy je vůz dostatečně komfortní na nerovném povrchu a současně se přespříliš nenaklání a neodchyluje ze zvolené stopy ani při rychlejším tempu na kvalitní silnici.

První situaci jsem si vyzkoušel také na šotolinových cestách nad lyžařským střediskem Megeve, kdy jsem se "vyšplhal" až do dvoukilometrové nadmořské výšky do míst, kam obvykle lidi vyvážejí lanovky. Jen při přejezdu zvláště hlubokých odvodňovacích kanálů vedoucích napříč cestou "připojitelný" pohon 4x4 chviličku váhal, na které kolo má poslat dostatečný točivý moment, aby nástrahu překonalo. Jinak se vůz choval na kamenech naprosto suverénnně a komfortně.

Test nového Kodiaqu RS již plánuji uskutečnit na tuzemských silnicích.

Všechny verze Kodiaqu je již možné objednávat. V Česku se již nenabízí výbavový stupeň Active, proto se ceny zvýšily. Nejlevnější verze (Style s motorem 1,5 TSI) přijde na 869 900: Vůz pak ale již obsahuje třeba také navigaci, vyhřívané sedačky, zadní parkovací kameru, kola z lehké slitiny nebo digitální přístrojový štít.