Už třetí generace Volkswagenu Touareg se dostává na tuzemský trh. Premiéra té první se odehrála v roce 2002, po osmi letech ji vystřídala druhá a nyní se začíná odpočívat životní cyklus té třetí.

Za tu dobu stihl vůz třikrát zvítězit v Rallye Paříž Dakar (i když šlo samozřejmě o závodní speciál, který s běžně prodávaným vozem neměl prakticky nic společného) a připsat si řadu prvenství ve sféře technických inovací. Například se do něj montoval i šestilitrový zážehový dvanáctiválec, či desetiválcové TDI.

"Troufám si říci, že Touareg je vozem, který nemá v nabídce značek vyrábějících auta pro široké spektrum zákazníků konkurenci," řekl při uvední vozu na český trh ředitel divize Volkswagen společnosti Porsche Česká republika Jiří Jantač.

K tomuto tvrzení ho opravňuje technická úroveň i výkonové parametry auta, které je největším SUV v nabídce značky. Mimochodem, ještě letos vstoupí na trh naopak nejmenší SUV s logem Volkswagen. Tím se stane T-Cross, automobil zhruba ve velikosti modelu Polo.

Aby mohl být Touareg skutečně důstojnou vlajkovou lodí, musel získat náležitý vnitřní prostor. Toho se dosáhlo nárůstem rozměrů. Konkrétně na délku přibylo sedm centimetrů, na šířku více než čtyři a zvětšil se i rozchod kol. Jen výška poklesla - o sedm milimetrů a rozvor se protáhl pouze o jedinou tisícinu metru. Jak jsem si ověřil při první seznamovací pětačtyřicetiminutové jízdě, místa je uvnitř skutečně habaději. Platí to i pro zadní cestující, ať jsou jejich tělesné schránky seberozměrnější.

Dobrou zprávu je možho předat i těm, kteří toho potřebují s sebou vozit opravdu hodně. Objem zavazadlového prostoru narostl v mezigeneračním srovnání o sto třicet tři litrů a činí teď vynikajících 810 litrů.

Design auta není ničím překvapivým. Boční siluetě však prospělo protažení do délky. Auto tak působí vyváženěji a sportovněji. Není to ostatně překvapením. Stejně na to šli i tvůrci současného Audi Q7, s nímž je největší Volkswagen současnosti technicky velice spřízněný.

Vnitřek je úplně překopaný

Uvnitř je to ale po dlouhé době zcela nový Volkswagen. Tak jak to dnes dělají prémiové značky, třeba již zmíněné Audi, opouští v případě velkých a drahých modelů klasická tlačítka a ovladače. Hlavním komunikačním rozhraním se tak stává centrální displej. Ten už zdaleka neslouží jen k zobrazování navigační mapy, či seznamu dostupných rozhlasových stanic, ale ovládá se na něm řada dalších věcí. V případě Volkswagenu Touareg nyní třeba i vyhřívání sedaček, čelního a zadního okna, parkovací asistent nebo klimatizace. Pole obrazovky lze rozčlenit na řadu dlaždic. To je možné i díky tomu, že její velikost činí patnáct palců. Je to tolik, jako u notebooku střední velikosti.

Pár ovládacích prvků přece jen zůstalo na středové konzole. Kromě životně důležitého voliče režimů osmistupňové automatické převodovky nebo třeba parkovací brzdy, jsem tu nalezl i spínač varovných světel, startovací tlačítko, váleček pro ovládání hlasitosti audia a dva kruhové ovladače. Levým (z pohledu řidiče) nastavujete odezvu motoru, řízení, převodovky či tlumičů, pravým pak můžete upravovat světlou výšku. To samozřejmě v případě, že si zakoupíte příplatkové vzduchové odpružení. Rozsah změn výšky dosahuje hodnoty jedenáct centimetrů. Standardní výšku 190 milimetrů lze v případě potřeby nakládání těžkých předmětů snížit až o 4 centimetry a naopak po vjezdu do terénu si můžete sedm centimetrů "přifoukat".

Se vzduchovými tlumiči je pak spojena další technická vychytávka. Tou je systém pro eliminaci náklonů karosérie. Jak těch v podélném, tak i příčném směru. V zatáčkách, které jsem projížděl v okolí vodní nádrže Švihov, zvané také Želivka, mi chování auta přišlo kvůli tomu zpočátku dost nepřirozené. Přece jen jsem náklony, vzhledem k velikosti i hmotnosti auta v rychleji projetých obloucích očekával, a měl jsem tedy chvíli problém správně trefovat nájezdovou rychlost. Po pár kilometrech jsem si na to ale zvykl a zjistil, že i v takovém terénu může být nový touareg poměrně zábavným společníkem. Navíc agilitu v zatáčkách zvyšuje také systém natáčení zadních kol. Zvládají úhel až 5 stupňů, přičemž při pomalém manévrování tak činí v opačném směru než přední náprava, ve vyšších rychlostech naopak ve shodném.

Pod kapotou v tu chvíli pracoval šestiválcový třílitrový turbodiesel. Má výkon 210 kW, maximální točivý moment 600 Nm, autu uděluje zrychlení z nuly na stovku během 6,1 sekundy a maximální rychlost 238 kilometrů v hodině. Kombinovaná spotřeba by měla být 6,1 litrů na sto kilometrů. Mně palubní počítač při svižné jízdě na okruhu, který pár kilometrů vedl i po (naštěstí neucpané) dálnici D1, ukázal 10,3 litru na sto. Při jízdě stylem "Pane doktore, vy se kocháte", by bylo možno apetit snížit asi o dva litry, ale to málokdo učiní. Časem bude možné volit ještě také slabší provedení téhož motoru, případně benzinový přeplňovaný třílitrový šestiválec nebo osmiválcový čtyřlitrový turbodiesel.

Touareg je už v základním provedení velmi dobře vybavený vůz. Například nechybí kožená sedadla nebo LED přední světlomety, osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, dvouzónová automatická klimatizace nebo navigační systém. Auto startuje na českém trhu na cenovce 1 742 900 Kč.