Předchozí
1 z 2
Další

Celkem tisíc kilometrů a čtyři dny jsem jeden květnový prodloužený víkend strávil ve společnosti výrobku české firmy KRS, která již dvacet let v malé vesničce Malý Malahov přestavuje obyčejné plechové skříňové dodávky na jakési pohyblivé chaty.

Skoro na každého občas dolehne touha být pánem svého času, toulat se krajinou, zastavit se tam, kde se nám to momentálně líbí a nocovat na místě, kde nás soumrak zastihne. Právě takové čtyři dny jsem společně s manželkou a dvojici kamarádů strávil díky nabídce zmíněné firmy na otestování jejich výrobku. Věděli jsme, že chceme na jižní Moravu, ale pak jsme si již cíle pro jednotlivé zastávky volili podle momentálních nápadů a nálady. Inspirací byly třeba i poutače na nějakou pamětihodnost podél cesty.

Nebylo to ale zase tak velké dobrodružství, vždy jsme se pohybovali po běžných silnicích, a i pro nocování jsme nakonec zvolili kempy. To ovšem z prozaických důvodů - byla totiž příliš velká zima na to, aby jedna z dvojic trávila noc takzvaně pod širákem. Uvnitř vozu se nachází jen jedna dostatečně velká manželská postel, druhé místo na spaní vzniká rozkládáním sedačky v přední části a je dostatečně pohodlné maximálně pro dvojici menších dětí. Kdo potřebuje dostatečný prostor pro přespání čtyř dospělých, tomu doporučuji dokoupit střešní stanovou nástavbu.

Obytná auta KRS svým půdorysem nepřesahují rozměry klasické dodávky
Jak se dělá obytná dodávka? V českých vozech KRS jsou unikátní technologie

Druhý manželský pár tak vždy trávil noci v chatce nebo bunagalovu.

Rozměry moc neomezují

Pro testování jsem získal vozidlo ve verzi Active Line, které bylo vytvořeno na bázi Fiatu Ducato, jehož vnější délka je 599 centimetrů, výška 269 centimetrů a šířka 205 centimetrů. Právě tento poslední rozměr je v řadě případů rozhodující. Například s klasickým obytným automobilem bych vjezdovou bránou na náměstí v Telči, jejíž šířka činí jen 2,3 metru, projet nemohl. Takto ano…

Délka necelých šest metrů pak umožňuje také parkování podél chodníků i v centrech měst. To je také příjemné.

Zvenčí se prakticky neodlišuje od běžných dodávekZdroj: Radek Pecák

Na řízení dodávky není nic složitého. Tento exemplář měl pod kapotou čtyřválcový turbodiesel s výkonem 150 koní. Zatím stále ještě dokáže plnit emisní limit bez pomoci močoviny, což je samozřejmě po uživatelské stránce také plus. Na takto velký automobil, který má uvnitř množství nábytku a dalšího vybavení, a samozřejmě rovněž čtyři osoby a jejich potřeby, je to tak akorát. Například na dálnici už mu v táhlejších stoupáních dělá problém udržet cestovní "stodvacítku" a v horském terénu jsem častokrát stoupal na druhý převodový stupeň. Přesto se spotřeba udržela ve velmi rozumných mezích. Jen na na dálnici, kdy jsem šlapal více na plyn, se lehce přehoupla přes hranici deset litrů (konkrétně 10,3), zbytek cest ukazoval palubní počítač hodnoty v rozmezí 8,5 - 9,5 litru. Kdybych jezdil s klasickým velkým skříňovým vozem, bylo by to zhruba o polovinu více.

Ani za rok byste teď v USA nepotkali tolik starých "amerik", kolik uvidíte za prvních pár minut po příjezdu do Havany.
Foto: Na Kubě se přenesete do automobilové minulosti. Brázdí ji i staré škodovky

Výbava kabiny v místech pro řidiče a spolujezdce je dosti skromná. Palubní deska je z tvrdých plastů a prakticky bez dekorů. Klimatizace je pouze jednozónová a rádio bylo třeba domontovat. Potěšilo mě však sice tužší, ale přesné řazení šestistupňové manuální převodovky a solidně dimenzované brzdy. Ty se dají i dobře dávkovat.

Při couvání jsem trošku postrádal moderní vymoženost, což je parkovací kamera. Někdy bylo tedy v zájmu bezpečnosti lepší vyhnat spolujezdce, aby asistoval. To i kvůli tomu, že spodní část zrcátek, stejně jako dolní část předních bočních okének zakrývala instalovaná zástěna. Tu, a snadnou manipulaci s ní, zase ale velmi oceníte při přípravě vozu na spaní. Rozkládá se totiž vějířovitým způsobem směrem vzhůru a nahoře v rohu rámu dveří se přichytí malými magnetkami.

Podobně jednoduše se pak z palubní desky směrem vzhůru vytahuje velká roleta zakrývající celé přední okno. (Na ni a na další vychytávky tohoto automobilu se můžete podívat v doprovodné fotogalerii). Stejně se dají roletou zakrýt i další okna. Dvě jsou na stropě a a tři po stranách automobilu. Jelikož jsou všechna otevíratelná, lze přístupu hmyzu do vozu zabránit také síťkou. 

Pokud ve voze spí jen dva, je tedy příprava na noc velmi jednoduchá. Nemusí se vůbec vystupovat. Dokonce i pro zavazadla, která jsou umístěna v garáži pod postelí zcela vzadu, se můžete natáhnout skrze otevíratelná dvířka.

Světla je v interiéru dostatek i díky těmto otevíratelným okénkůmZdroj: Radek Pecák

Jedinou podmínkou je, abyste zastavili na rovné ploše. Pokud to není možné, lze použít vyrovnávací klíny, které byly také ve výbavě vozu. Je to lepší pro klidný spánek, a také vám ze stolu nebude klouzat sklenička s troškou vína, kterou jsme si dopřávali před spaním. Možná právě instalaci jakýchsi držáků na láhve a pohárky u sedaček pro třetího a čtvrtého spolujezdce bych mohl výrobci doporučit. Na palubní desce a ve dveřích vpředu je na pitný režim pamatováno dostatečně, dva další pasažéři mají sice před sebou velký stolek, ale z něho samozřejmě během jízdy po rozbitých tuzemských (a ještě rozbitějších slovenských okreskách, láhve padaly.

Pokud zastavíte, je třeba si pohyb po vozidle trošku rozvrhnout. Moc nejde, aby se třeba jeden člověk vydal na na záchod a druhý si vařil kávu na plynovém sporáku. Ulička je totiž opravdu těsná.

Noční úprava je rychlá

Silnou stránku tohoto typu vozu, který KRS nabízí, je až neuvěřitelné množství úložných prostor. Uzavíratelné a skutečně objemné schránky jsou po celém obvodu pod střechou. Dokázal bych do nich umístit snad všechno oblečení, které mám v domácí šatně, včetně péřovek, lyžařských kalhot a podobně. Kromě toho i množství knih, atlasů, fotografické vybavení a podobně. Obdivoval jsem navíc precizní řemeslné zpracování. Třeba ani na železničních přejezdech ve voze nic nedrnčelo, neskřípalo a vůbec nevydávalo nežádoucí zvuky.

Objem kompresorové lednice je také dostatečně velký na to, abyste si tam uložili potraviny pro několikadenní přežití kdekoli na samotě. Plyn na topení a ohřev vody v zásobníku v garáži (doplňuje se stejně jako osobní automobily na LPG u čerpacích stanic) bez problémů vydrží na týden i v zimě. My jsme po třech nocích, kdy jsme topili na 20 stupňů, před vrácením vozu dočerpávali plyn pouze za stokorunu. Voda ve stolitrové nádrži také vystačí na několik dní očisty, vaření a mytí nádobí. Koupelna spojená se záchodem se sice může na první pohled zdát malá, ale pokud jste zvyklí na panelákové poměry, nebudete se tu cítit stísněni. Navíc sem skrze malinké strešní okno se zabudovaným ventilátorem proniká i denní světlo. První den jsem sice při sprchování "nacákal" na dveře, ze kterých pak vody po otevření stekla na lino v chodbičce, ale příště jsem již dveře ochránil plastovým závěsem a vše bylo v pořádku.

Vše bylo zabudováno do východoněmeckého stavu v původním stavu
Moravská firma vylepšuje čínské elektromobily. Také má elektrický Trabant

Přístup do postele není úplně pro starší a méně pohyblivé osoby. Dá se se sice využít výsuvný schůdek, ale i tak se musí člověk trošku vzepřít, aby se na matraci vytáhl. Postel v této verzi (lze si samozřejmě objednat i jiné s prostornější "ložnicí)" má navíc šířku jen 130 centimetrů, což samozřejmě dvěma rozměrnějším jedincům, což naštěstí není náš případ, nemusí postačovat.

Dalo by se do ní nastupovat i zadními dvoukřídlovými dveřmiZdroj: Radek Pecák

Příjemně mně překvapilo odizolování tohoto prostoru od okolního světa. Jednu noc jsme spali jen pár desítek metrů od poměrně frekventované silnice a hluk dopravy nás po celou noc vůbec nerušil. K dispozici je i lampička pro čtení. Jde však o pás diod, který prochází přes celou šířku postele. Může to tak rušit druhou osobu, která již po vašem boku chce spát.

Vyzkoušel jsem si také manipulaci s nádrží, do které se zachytává odpad ze záchodu, doplňování zásobníku s čerstvou vodou a vypouštění odpadní vody. Vzhledem k tomu, že v kempu Baldovec, který se nachází poblíž Moravského krasu, mají pro tyto účely vybudované speciální stání a nerezové výpustě, bylo to velmi snadné a rychlé. Například v případě vylévání záchodového obsahu stačilo klíčkem odemknout dvířka na zadní straně, odjistit zarážku, nádrž vytánout, odšroubovat uzávěr a vylít. Následně pak ještě vypláchnout a zase vrátit na místo.

K vypuštění nádrže s odpadní vodou zase stačilo zaparkovat auto tak, aby vypouštěcí kohout byl nad výlevkou a pak jen otočit kohoutem. Vzhledem k tomu, že je umístěn pod prahou, nezbývá než se sehnout. Také se přitom asi trošku ušpiníte, zvláště, když se vydáte na cesty v tak deštivém počasí jako my…

Kladné dojmy ale rozhodně vysoce převažovaly. Těm, kteří se rádi toulají, ať už cíleně či bez cíle, lze tento český výrobek, který se prodává za cenu od 1 258 700 Kč včetně DPH rozhodně doporučit.