Jako všechny ostatní vrcholné modely prémiových značek totiž i A8 přijíždí s řadou zajímavých technologií, které se v příštích letech takřka s jistotou rozšíří i do dalších segmentů – a tedy i do dostupnějších a lidovějších aut. Už jen z tohoto pohledu je tedy nová "á-osma" pozoruhodný vůz. Ale nejen proto. Rovnou také přiznám, že po týdenním společném životě s A8 bych o ní dokázal mluvit hodiny a hodiny.

Ale asi ne o designu, který nepřekvapuje nápaditostí. Je spíše minimalistický a tak nějak německy chladný. I ve srovnání s předchůdcem se limuzína proměnila spíše evolučně, stále jde o limuzínu konzervativních tvarů. To ale neznamená, že by nová A8 nevypadala moderně, naopak. Ostré tvary autu nejen sluší, ale dávají mu také nadčasový výraz. Prakticky jediným designovým „odvazem“ je zde dvojice zadních světlometů, spojená svítící LED linií. Což vypadá opravdu parádně.

Majestátnost velké audiny podtrhují velkorysé rozměry. Oproti předchozí generaci nová A8 také o něco povyrostla, s délkou 5172 milimetrů je vůz o 37 mm delší než minulý model. Výška povyskočila o 13 mm na 1473 mm a šířka se snížila o zanedbatelné 4 mm na 1945 mm. Rozvor dosahuje 2998 mm, narostl tedy o 6 milimetrů. 

Jedna důležitá záležitost se ale ukrývá také pod karoserií - základem auta je totiž zbrusu nový skelet Audi Space Frame kombinující několik různých materiálů a dosahující vyšší tuhosti při nižší hmotnosti.

Uvnitř vládne ovládání dotykem

K interiéru v Audi přistoupili opravdu radikálně. Na jednu stranu tady vládne střídmý a chladně elegantní design s jednoduchou architekturou, jenže současně došlo na prudce moderní přístup k ovládání. Palubní deska má střídmé tvary, a dokud se nezapne systém klimatizace, nejsou elegantní linie narušeny ani obligátními výdechy topení. Ty se totiž ukrývají pod interiérovými dekory a vyjedou teprve tehdy, když jsou potřeba.

Mimochodem, Audi nabízí sedm různých druhů obložení, z nichž rovnou šest je z pravého dřeva: standardem je jasan nebo buk, za příplatek ale můžete mít dřevo ořechové, topolové, lipové nebo eukalyptové (tím bylo vybaveno testované auto, v galerii je to exemplář s černým lakem a tmavým čalouněním).

Při pohledu na palubní desku jste si jistě všimli také absence tlačítek a fyzických ovladačů. Místo nich Audi soustředilo ovládání většiny funkcí do dvou pod sebou umístěných displejů. Ten vrchní zastává funkce infotainmentu a navigace, ten spodní sdružuje klimatizaci, funkce sedadel a další komfortní prvky.

Audi A8.Zdroj: Stanislav Švarc

Musím přiznat, že mě překvapilo, jak dobře to funguje. V Audi totiž nad dotykovým ovládáním přemýšleli – zatímco u normálního dotykového displeje stačí lehký kontakt s obrazovkou a hned se dějí věci, v A8 je potřeba (většinou) opravdu stisk, dokud systém vaši volbu nepotvrdí zavibrováním displeje.

Díky tomu odpadají problémy s nechtěnými dotyky a chybami. A tohle řešení tak vlastně připomíná klasická tlačítka. Na rozdíl od nich ale obrazovky umožňují mnohem efektivnější a přehlednější rozmístění ovladačů – to proto, že samozřejmě nejsou na pevně daném místě, ale pracujete jen s těmi, které zrovna potřebujete. No prostě: když už striktně dotykové ovládání, tak asi takhle.

Za volantem se nachází třetí displej, jde o digitální přístrojový panel s jemnou a přizpůsobitelnou grafikou (s full HD rozlišením na 12,3" úhlopříčce). Ale to v Audi není nic nového.

Testovaný kousek byl však vybaven jinými zajímavými (a většinou příplatkovými) vychytávkami. Samozřejmě, řadu z nich nelze považovat za nezbytnou výbavu, ale když už kupujete luxusní auto se základní cenou okolo 2,5 milionu, proč si nedopřát něco víc?

Hračky a vychytávky na palubě

Hezkou „hračkou“ je soustava kamer (za 21 tisíc korun), která vám na displej poskládá obraz okolí vozu. Ale nejen pohled z výšky, z ptačí perspektivy, ale rovnou pohled celkový, „prostorový“.

Na obrazovce tedy vidíte svou audinu a pohybem prstu pak můžete měnit úhel pohledu. Auto tedy můžete sledovat ze strany či zezadu – a to i za jízdy v nízké rychlosti. Díky tomu budete mít při parkování nebo výjezdu z parkovací haly přehled třeba o blízkosti či výšce obrubníku. Hezkým detailem je reakce „virtuálního“ auta na skutečné dění. Když například šlápnete na brzdový pedál, rozsvítí se i vozu na obrazovce brzdová světla. Nebo když natočíte kola, vidíte na displeji to samé.

Audi A8.Zdroj: Stanislav Švarc

Mezi příjemné doplňky řadím také interiérový parfém (součást paketu za 16 tisíc korun). Vybrat můžete ze dvou vůní, přičemž lze měnit i jejich intenzita. Vyloženě rozmazlujícím prvkem jsou i masážní sedadla s vyhříváním a odvětráváním (199 100 Kč). Na výběr je několik masážních programů s různou intenzitou – a na všechny se až moc snadno zvyká. Zajímavostí u vyhřívání pak je možnost měnit jeho rozložení, jinými slovy, sami si můžete vybrat, jakou část sedačky chcete vytopit. A jak moc. Samotná sedadla jsou také skvělá.

Chytrým nápadem je rozpoznávání písma, které skvěle usnadňuje zadávání cíle do navigace. Na dolní displej jednoduše prstem nakreslíte písmena, klidně hned za sebou a přes sebe. Systém si s tím už poradí. Díky tomu se nemusíte soustředit na vyťukávání jednotlivých písmenek na virtuální klávesnici.

Jinak je tady všechno tak, jak byste u tak luxusního a drahého auta čekali. Můžete mít parádní audio systém, použité materiály působí hodnotně a zpracování je prostě skvělé. Hezkým detailem jsou „chytré“ kliky. Stačí jen lehce zatáhnout a dveře se samy pootevřou. A dveřmi při zavírání samozřejmě nemusíte bouchat, stačí je přivřít, automaticky se pak dovřou.

Vzhledem k vnějším rozměrům vás jistě nepřekvapí, že interiér nabízí spoustu prostoru i pro cestující vzadu. Zadní sedačky jsou dokonce částečně polohovatelné.

Jestli přesto někomu připadá A8 vzadu stísněná, Audi má řešení v podobě už zmíněné prodloužené verze s označením L (Long), která na délku měří 5302 mm a jejíž rozvor dosahuje dokonce 3128 mm.

Zavazadlový prostor má objem 505 litrů, je snadno přístupný a potěší i praktickým tvarem.