Fakt, že má auto třeba 400 koní, ještě automaticky neznamená, že je zároveň zábavné. Může být velmi rychlé, ale zároveň může působit sterilně. U mnohých nových aut je to skutečně tak, není to nic zase tak výjimečného. Když ale už tři dekády budujete symbol a kult známý celému světu jako BMW M3, jste zatíženi velkou zodpovědností a zároveň určitě chcete předvést, co dokážete.

A to za každou cenu, protože za pár let už to možná takhle pořádně nepůjde. Inženýři z Mnichova udělali u páté generace BMW M3 (s označením F80, na trhu je od roku 2014) všechno proto, abyste se v jejich ostrém sedanu nenudili ani chvíli.

Zatímco samotná platforma je logicky ocelová, nejsilnější verzi kultovního sedanu odlišuje od těch běžných třeba i použití hliníku na kapotu a dveře. A šlo se ještě dál, z pevného a lehkého karbonu je vyrobena například střecha nebo hnací hřídel. A to jde pouze o pár zajímavostí, které nejsou, na rozdíl od jiných, na první pohled vidět.

Naprosto nepřehlédnutelná…

Co je ale patrné hned při seznámení s testovacím vozem je rozhodně výrazná zářivě žlutá metalíza Austin Yellow, díky níž je vůz naprosto nepřehlédnutelný. M3 sedí nízko u asfaltu a její podběhy vyplňují 20palcové disky kol z lehké slitiny zvané Star-spoke 666M, které platí při pořízení vozu za absolutní nutnost – jsou vyzývavé a moderní, ale zároveň připomínají minulost.

Karoserie je samozřejmě významně osvalená, s mohutnými nádechy vzduchu a tradičními čtyřmi koncovkami výfuku o průměru 80 mm. K němu se ještě dostaneme…

BMW M3.

BMW M3 samozřejmě zve k usednutí do luxusního interiéru, kterému dominuje bílá jemnozrnná kůže Merino. Tu najdete v příslušenství BMW Individual. I když možná není tak praktická, na výrazně tvarovaných sedadlech z paketu Competition vypadá senzačně. Skvělý posaz za multifunkčním volantem netřeba dlouho popisovat – jakmile si nastavíte vše potřebné (systém iDrive považuji za jeden z nejpřehlednějších a nejrychlejších), můžete chvilku nasávat atmosféru, ale já vám zaručuji, že mnohem raději sáhnete po startovacím tlačítku.

To, že auto zvenku (i zevnitř) vypadá dobře, je jedna věc, ale to, co celou M3 definuje, je její srdce. Jistě se shodneme, že pořádné chlapské BMW má mít řadový šestiválec (už je tomu tak nějakých 80 let). A to je také přesně to, co pod kapotou najdete a co vám při každém nastartování zježí chlupy na zátylku.

V aktuálních modelech BMW M3 a M4 (kupé) je nový motor, vyvinutý dle marketingu tradičně s cílem dosažení vyššího výkonu a točivého momentu při nižší spotřebě. Šestiválec s označením S55, který nahradil dříve používaný osmiválec, využívá technologii BMW M TwinPower Turbo, kterou definují hlavně dvě turba, ale také přímé vstřikování paliva, systém variabilního časování ventilů Valvetronic a časování vačkových hřídelí Double-Vanos.

… a nepřeslechnutelná

Samozřejmostí je celá řada dalších specialit. Kromě velmi lehkého olejového čerpadla z magnézia zmiňme například speciální chlazení. Mimo hlavního chladiče systémy využívá přídavné chladiče pro okruhy s nízkou a vysokou teplotou. Celkový výkon dosahuje 431 koní, točivý moment vrcholí hodnotou 500 Nm.

V testované verzi Competition navíc doznal posílení, takže na zadní kola přes dvouspojkovou převodovku s možností ryze manuálního řazení posílá celých 450 koní a 550 Nm.

A dobrá zpráva pro puristy: v nabídce je i nadále manuální převodovka.

Jestliže M3 nikdo nezaznamená, když stojí na ulici, stačí ji nastartovat a vše se mění. Příplatkový titanový výfuk mohutně zaprská do okolí a pak už je temně hučí. Už první rozjezd je zážitek, ale jakmile jsou všechny kapaliny řádně prohřáté, začíná ta pravá slast.

Způsob, jakým se šestiválec vytáčí a jak neustále drtivě žene sedan vpřed, je nepřenosný. Jakmile se nadechnou turba, začíná nepochopitelné drama. Omezovač štěkne v 7600 ot/min a poté páčkou pod volantem přeřazuji. Následuje další kopanec síly a opět brutální zrychlování. A tak se to neustále opakuje, samozřejmě za doprovodu lahodného, sytého tónu neuvěřitelně hlučného výfuku a občasného střílení a prskání. Dynamika je skutečně skvělá! A převodovka? Ta také. Řadí dle zvoleného režimu a vašich povelů, které poslouchá na slovo.

BMW M3.

Přenos síly je hrubý a brutální. Stačí v zatáčce odřadit na trojku a zadní kola se chtějí protáčet, záď vybočuje. Samosvor funguje velmi citlivě, stejně jako stabilizace. Vypínám ji až třetí den, když už jsme s celou brutalitou kamarádi. Zas a znovu vytáčím motor k radostnému vrcholu a sám se divím, jak dramaticky M3 působí.

Učí i trestá

Stavitelný podvozek s novými pružinami, tlumiči a stabilizátory nezaostává a pracuje na tom, aby všechna kola zůstávala na silnici. S mým stylem jízdy má práce dost, ale chápe se jí se ctí a ničím mě neruší, naopak díky informacím od kol dobře vím, co se zrovna děje. I řízení je velmi přesné, s téměř ideálně nastaveným posilovačem. Tohle auto dokáže hodně učit…