Test: BMW X5 M50d je superatletem mezi vznětovými SUV

Jedním z aspirantů na titul Auto roku v České republice je také nová X5, která se po BMW řady 5 jako druhá dostala mezi pětici finalistů domácí ankety. Mnichovské SUV jsme ještě před vyhlášením výsledků projeli v našlapané vznětové verzi M50d od M Performance.

5.12.2018 Jiří Švamberk
BMW X5 M50d
Zdroj: Jan Markovič

Hodně lidí trochu tápe, když se řekne M Performance. BMW dnes dává svůj věhlasný znáček M úplně na všechno, až to někdy opravdu mate. Takže jen v krátkosti. M Performance ladí sériová auta, M GmbH staví nová auta na základech těch sériových.

S touhle jednoduchou rovnicí musíte přistupovat k novému BMW X5 M50d a věřte mi, že pak budete ohromeni. Doslova.

Nové BMW X5 je velké auto. S optickým M paketem, tvarovaným agresivněji než maska sparťanského bojovníka, však vypadá daleko mohutnější. Je tak široké, že když jsem parkoval před barákem, stál jsem levou stranou mimo vyhrazenou zónu a zároveň stranou řidiče bezpečných 15 od hrany patníku. Pro lepší představivost, nová X5 má o 80 litrů objemnější zavazadelník, což je poměrně dost vypovídající.

Stejně tak působí uvnitř. Pocitu, že sedíte v garsonce, v případě testovaného vozu nahrávala světlá kůže s prošíváním a kontrastním lemováním z programu BMW Individual. Většinu věcí, co tahle odnož dělá, v autě chcete, ale kůže BMW Individual Merino je na omak i na pohled tak uspokojující, že podobně uspokojil má vjemová čidla jen RR Phantom.

BMW má nedaleko sebe automobilku, jejíž interiéry jsou prostě pastvou nejen pro oči a doposud v přímém srovnání v této oblasti spíš prohrávala. Rozhodně neztrácela kvalitativně, to v žádném případě, ale chyběl tam ten nápad. Dle mého názoru hrál svou roli i výběr materiálů. Nová X5 je na tom hodně dobře. K dispozici máte obrovské množství kombinací různých materiálů a provedení, nicméně tahle konkrétní specifikace se lidem z BMW Česká republika vážně povedla. Obzvláště působivý je křišťál na voliči převodovky, startovacím tlačítku a ovladači iDrive, který je zároveň dotykový. Zadávání písmen je tak propracované, že zaplesají i dysgrafici.

VÝBUŠNÝ A DYNAMICKÝ MOTOR

Aby čtyřikrát plněný řadový šestiválec zaduněl a následně se usadil na tichý volnoběh, musíte o něco déle podržet startovací tlačítko. Pocit, když se tento 2350 kg vážící stroj rozvibruje k životu, ten se nemůže omrzet nikomu, kdo miluje auta. Vznětové pohonné jednotky to mají hodně nahnuté, a navzdory tvrzení BMW a dalších, že vznětové motory budou vyvíjet dál, takový řadový šestiválec už se znovu objevit nemusí. A to by byla škoda, protože tenhle motor má všechno, co žádáte od vysokovýkonné pohonné jednotky.  

Dechberoucí výkon pohonné jednotky je znát už při rozjezdu. Stačí být na plyn jen trochu zbrklý a vylekáte nejen sebe, ale i pozornější řidiče před vámi. X5 M50d totiž reaguje podobně jako pes na pokyn psovoda. Nechte se vyprovokovat na semaforech a vědomě jste dali všanc váš řidičský průkaz. Takže funkce omezovače rychlosti se v případě BMW X5 M50d zatraceně hodí - ve městě tedy určitě.

Nové BMW X5 je pohodlným autem, které se téměř nenaklání. Adaptivní M podvozek Professional s aktivními stabilizátory a integrálním aktivním řízením propůjčuje vozu mimořádně agilní a dynamické jízdní vlastnosti v jakémkoliv prostředí. A nutno říct, že v podstatě v každém ze tří jízdních režimů. Systém stabilizátorů je regulován elektromotory a při dynamických průjezdech zatáčkami mimořádně rychle a precizně potlačuje zvýšením tuhosti stabilizátorů náklony karoserie. Díky tomu jste rychlí nejen při výjezdu, ale už v nájezdu do zatáčky a auto zůstává po celou dobu podélně i příčně stabilní.

Honza Markovič srovnával tuhle X5 s divokým Mercedesem-AMG GLC S a došlo i na ostré průjezdy a powerslidy. Až v opravdu vysokých nájezdových rychlostech začala X5 M50d následovat předek po tečně ven, aby ji systém xDrive během zlomku sekundy uklidnil a poslal více točivého momentu dozadu, kde se elektronicky řízený mechanický závěr zadního diferenciálu postaral o čitelné ustřelení zádě. Lehké kontra a bylo po všem. Neumím si představit, že něco takového bude někdo zkoušet jinde, než na letišti, protože i parkoviště bude kvůli ohromující trakci malé, ovšem dokážu si jeho představit, jak si majitelé „hrají“ na sněhu. Už předchozí X5 byla na sněhu fenomenální hračku a tohle auto je o pořádný kus dál.

Příkladem můžou být třeba asistenční systémy, z nichž mnoho je součástí výbavy všech nových X5. Nová X5 je schopna natolik plynulé autonomní jízdy, že jsem prostě žasnul. Ne, vážně nejsem příznivcem aut, co jezdí sama, ale takový je vývoj a ten nikdo z nás nezastaví. Avšak tohle bylo vážně působivé. Jelikož je příjemné, když auto za vás dokáže autonomně řídit i v situacích, kdy celou silnici pokrývá souvislá vrstva ledu, jako na začátku prosince. Tak precizně fungující systém je totiž společně s laserovými dálkovými světly s dosvitem až 650 metrů poměrně vysokou zárukou bezpečné jízdy kamkoliv a za jakéhokoliv počasí.

SPOTŘEBA JE JEN NA VÁS

Během testu mě napadla myšlenka, že bych si chtěl tohle auto vyzkoušet v Holandsku, nebo na Západní Sahaře, kde jedete pořád rovně a v úrovni oceánu. Protože když držíte basu s dopraváky, což v X5 M50d jde mimochodem strašně těžce, sledujete na podrobně rozebraném grafu, jak jedete v průměru za 7,2 l/100 km. A vsadím se, že na úplné rovině by to bylo ještě méně. Je sice nutno dodržovat všechna doporučení režimu ECO PRO, ale u toho se nezapotíte. Na druhou stačí pustit řidičské vášně ven a řadový šestiválec žádá několikanásobně vyšší přísun nafty. Dynamicky X5 M50d naprosto exceluje.

Osobně si myslím, že právě posledně zmíněný fakt je paradoxně největším kamenem úrazu vrcholné naftové verze. M50d je tak rychlé a zároveň utlumené, že zapomenout se, to je otázka vteřiny. A když k jasně dané hmotnosti přidáte výkon, jakým X5 M50d disponuje, malér nikdy není daleko. Brzdový systém M50d umí krotit výkon spolehlivě, bohužel ne úplně dlouhodobě. Točivý moment 760 Nm a hmotnost brzdy stejně utahají.  

Téměř nekritický pohled na nové BMW X5 M50d však končí ve chvíli, kdy se podíváte do specifikace testovaného vozu. Testovaný vůz byl téměř o 800 tisíc korun dražší, než je základní model za 2,4 milionu Kč. A ano, uhádli jste, drtivá většina prvků, které z tohoto auta dělají tak vynikající záležitost, je za příplatek…

+ motor
+ kvalita a zpracování
+ asistenční systémy a technologie
- cena příplatkových položek
- zvuk motoru je uměle zesílen
- některé lacině působící designové prvky (falešné koncovky výfuku)
motor 4x přeplňovaný řadový šestiválec
objem 2993 ccm
max. výkon 294 kW (400 koní) při 4400 ot./min.
max. točivý moment 760 Nm při 2000-3000 ot./min. 
převodovka 8stupňová sportovní Steptronic
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5,2 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,/6,7/7,2 l/100 km
délka 4922 mm
šířka 2004 mm
výška 1745 mm
rozvor 2975 mm
pohotovostní hmotnost 2350 kg
zavazadlový prostor 645/1860
objem nádrže 80 litrů
cena od 2,4 milionu
cena testovaného kusu 3,2 milionu
5.12.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×