Nový Ford Focus se od ledna honosí titulem Auto roku v ČR a musím uznat, že přestože já osobně jsem volil jiný automobil, prestižní ocenění si zaslouží. Ten podvozek je prostě senzační, a pokud by snad ještě někdo měl pochybnosti, proč automobilky „sypou“ tolik peněz do motorsportu, pak Ford Focus je hodně pádným argumentem.

Jenže testovaný automobil není úplně klasický Focus. Je to jeho sportovně-užitková varianta se zvýšenou světlou výškou a výrazně přepracovaným podvozkem. Do redakce se nám dostalo provedení kombi, nicméně Ford jako jediný nabízí tento typ automobilu také v karosářském provedení hatchback.

Stejně jako všichni ostatní konkurenti, Ford vsadil na robustní stylizaci exteriéru. Příkladem je tmavá maska chladiče se specifickým vzorem mřížky nebo plastová ochrana spodních partií karoserie, která se táhne od spodní hrany předního nárazníku přes lemy blatníků a prahy až k zádi. Musím uznat, že Focus Active vypadá vážně dobře a nová bílá metalíza Metropolis (příplatek 20 900 Kč) mu rozhodně jde k dobru. Zejména když vytváří líbivý kontrast se střechou lakovanou v černé barvě (příplatek 8000 Kč). Ovšem vzhled je vždy ryze subjektivní záležitost…

POHON 4X4 NELZE

Focus Active se na rozdíl od většiny konkurence nenabízí jako čtyřkolka, což může sehrát v rozhodování mnoha zájemců stěžejní roli. Na druhou stranu, pohon 4x4 ne všichni využijí a na obranu Focusu Active je nutno zmínit jeden velmi podstatný fakt a to je výrazně nižší základní cena. Zatímco Focus Active kombi se vznětovým 2litrovým čtyřválcem EcoBlue a automatickou převodovkou začíná na 637 900 Kč, takový Scout startuje na 838 900 Kč. Každý ať už si sám odpoví, zda nutně potřebuje pohon 4x4 za bratru 200 tisíc korun navíc.

Ford Focus Acitive kombi 2,0 EcoBlue

Ford se snaží absenci pohonu zadní nápravy řešit jinak. Focus Active je samozřejmě vyšší, než standardní model, konkrétně o 30 mm vpředu a 34 mm vzadu. Kromě toho jsou obě verze Focusu Active vybaveny zadní nápravou SLA (Short Long Arm), která má horního rameno kratší a spodní delší. Podvozek je rovněž vybaven jinými pružinami a tlumiči, stabilizátory a geometrií.

Verze Active také disponuje dvěma novými jízdními režimy – kluzký povrch a nezpevněná cesta. Prvně jmenovaný upraví nastavení ESC a protiprokluzového systému pro jízdu na površích se sníženým koeficientem tření, jako jsou bláto, sníh či led. V tomto režimu se omezí prokluz kol v přímém směru, včetně rozjíždění z místa. Druhý uvedený pomáhá zachovat setrvačný pohyb při jízdě na měkkém podloží, například na písku. Protiblokovací brzdový systém umožňuje v tomto nastavení krátké zablokování kol a protiprokluzový systém naopak kola nechává více protáčet, aby se dezén pneumatik čistil od písku, sněhu či bláta. V obou případech jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu velmi pozvolné.

KULTIVOVANÝ MOTOR

Vyšší světlá výška nezanechává na dynamických vlastnostech Focusu vůbec žádné negativní stopy. Auto reaguje na pohyby volantem agilně a poslušně, karoserie zůstává v klidu i při ostré jízdě po okresní silnici a při brzdění se příď nenoří. Brzdy jsou velmi pečlivě naladěny, mají silný, avšak ne zbytečně přehnaný nástup. Dají se také velmi dobře dávkovat.

Velkou předností většiny Fordů je řízení. Focus Active je na tom velmi dobře, skvěle. Výtečně naladěné řízení má dobře nastavený vratný moment, takže popojíždění křivolakými městskými uličkami není vůbec únavné. Při ostré jízdě Focus Active prostě následuje přední kola, bez zjevných známek odporu, a to až na limit. Tohle auto si nechá líbit takové řidičské „zvrhlosti“, že s jiným autem byste už letěli po čumáku ze zatáčky ven. Přepracovaný vznětový dvoulitr přední nápravu vůbec nezatěžuje, takže ani tento fakt sportovní jízdu nekazí.

Ford Focus Acitive kombi 2,0 EcoBlue

Jeho výkon 110 kW a 370 Nm točivého momentu je více než odpovídající momentálnímu trendu vznětových motorů. Velmi potěšila jeho kultivovanost, kdy o sobě dává vědět, až když ho skutečně vytáčíte. Jinak je velmi tichý. Spotřeba s 8stupňovou automatickou převodovkou se ve městě dostala pod 7 l/100 km, při klidné jízdě podle předpisů se průměr vměstná pod 6 litrů na 100 km. Osobně bych ale takto jezdivému automobilu vybral šestistupňový manuál, který je rovněž o 48 tisíc Kč levnější. Musím však současně ocenit kvalitu pracování otočného kovového ovladače.

Ford Focus Active nabízí také možnost průhledného Head-Up displeje, který se zde u evropského Fordu objevuje vůbec poprvé. Stojí 11 tisíc navíc, a přestože je slušně čitelný, mě akorát rozčiloval. Když už Head-Up displej, tak promítaný rovnou na čelní sklo.

PRAKTICKÝ ZAVAZADELNÍK

Kromě toho, že se s Focusem Active kombi dobře jezdí, je to také prostorný automobil. Oproti předchozí generaci se rozvor nového Focusu zvětšil o 50 mm, z čehož těží hlavně cestující vzadu. Také vepředu je situace lepší, než předtím. Tune užší středová konzola s elektrickým ovládáním parkovací brzdy a otočným voličem převodovky nabízí více prostoru pro kolena, hlavně ta spolujezdcova. Ten má také k dispozici bederní opěrku, což opravdu nebývá obvyklé.

Ford Focus Active kombi 2,0 EcoBlue

Ford Focus Active má podle výrobce spojovat všestrannost SUV s vynikajícími jízdními vlastnostmi Focusu, a pakliže se nebude příliš vrtat v tom, co přesně znamená SUV všestrannost, zůstávají nám skvělé jízdní vlastnosti, které i zvýšená verze Active nabízí takřka bezkonkurenční. Tohle auto se prostě povedlo a je jedno, jestli je to standard nebo Active. Palec nahoru.

Ford Focus Active kombi 2,0 EcoBlue: Technické údaje a hodnocení

+ podovzek
+ kutivovaný motor
+ vnitřní prostor
- malé odkládací plochy ve dveřích
- absence možnosti 4x4
- malá pádla řazení pod volantem
motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem 1996 cm3
max. výkon 110 kW (150 k) při 3500 min-1
točivý moment 370 Nm při 2000 - 2500 min-1
převodovka 8stupňový automat
zrychlení 0-100 km/h 9,5 sekundy
maximální rychlost 203 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) -/-/4,6 - 4,4 l/100 km
délka 4693 mm
šířka 1844 mm
výška 1532 mm
rozvor 2700 mm
pohotovostní hmotnost 1559 kg
zavazadlový prostor 541/1653 litrů
cena od 637 900 Kč