Test: Hyundai Santa Fe je vstupenka do klubu vyvolených. Bohužel i cenou

Aktuálně největší SUV a nejdražší model korejské automobilky je nabitý výbavou, ale motor si nevyberete.

13.1.2019 Jan Markovič
Hyundai Santa Fe vsadilo na nápadný design. Uveze až sedm cestujících.
Zdroj: Jan Markovič

Hyundai Santa Fe dorazilo na české silnice ve své čtvrté generaci. Jakoby jeho hlavním cílem bylo vše co nejvíce zjednodušit. Zbavilo se dvou karosářských variant, které jste v minulém modelu měli na výběr, zůstala jediná kombinující obě. Chcete si vybírat mezi motory? Máte smůlu! Existuje jediná možnost – vznětový 2.2 CRDi s pohonem všech kol, osmistupňovým automatem a v jediné dostupné výbavě Premium Luxury. Cena: 1 289 990 Kč.

Je to tak, Hyundai už dávno není výrobcem laciných plechovek, a tak se nebojí si za své vozy říci cenu, která ho do jisté míry posouvá mezi luxusní auta. Odvaha bojovat je ostatně cítit už z designu. Pryč jsou nekonfliktní křivky minulých generací, nahradila je agresivní maska překypující chromem, na niž jsou připojeny velmi úzké full-LED světlomety. SUV dlouhé bezmála 4,8 metru působí jako pořádný kus auta a díky svému ostrému střihu si dokáže vydobýt svůj prostor v provozu.

Za volantem se sedí vysoko, díky čemuž řidič dostane pocit, že má vše správně pod kontrolou. I když vůz zvenčí demonstruje svou masu, uvnitř si nepřipadáte jako někde schovaní. Je to třeba i díky tenkým A-sloupkům, které zajišťují i dobrý výhled šikmo do stran. Kabina sama o sobě nabízí přímo rozmáchlý prostor. Ve druhé řadě sedadel je dost místa pro dospělé pasažéry a už ve standardu dostanete i třetí výklopnou řadu pro nejmenší. Pokud byste chtěli klasické pětimístné uspořádání, Hyundai vám z ceníkové ceny odečte 10 tisíc korun.

Hyundai Santa Fe

Palubní deska má trochu komplikovanější design, ale zorientovat se v ní nedá moc práce. Pravou kůži najdete na volantu, na řadě jiných míst je ale zřejmě jen umělá. Jakoby se Hyundai nemohl rozhodnout, zda půjde zcela s trendem displejů v přístrojových kapličkách a tak do ní nasadil jen čtvercovou obrazovku simulující rychloměr, kterou doplňují tři reálné ručičkové ukazatele otáček, paliva a teploty.

Nyní je v módě také používat co největší displeje zábavního systému, které trčí z palubní desky. To se povedlo i tady. I zde ale najdeme méně používanou kombinaci dotykové obrazovky a reálných tlačítek pro volby některých funkcí. Grafika je na úrovni, stejně tak lze pochválit rychlou odezvu systému. Snadno ho také spárujete se svým mobilním telefonem. Nechybí ani plocha pro bezdrátové nabíjení a mnoho 12V zásuvek a USB portů.

Santa Fe je přímo nabité výbavou, za kterou by se u jiných aut (zejména z kategorie luxusních značek) připlácely nemalé peníze. Adaptivní tempomat, head-up displej či asistent pro jízdu v pruzích jsme tak nějak očekávali. Novinkou jsou ale dva moderní systémy na ochranu zadních cestujících. Asistent SEA hlídá okolí vozu a pokud se někdo pokusí otevřít zadní dveře ve chvíli, kdy se blíží z boku jiné auto, zamkne je. ROA zase po vypnutí motoru upozorní řidiče na to, že má na zadním sedadle člověka nebo zvíře. To aby ho nenechal před supermarketem trpět ve vedru, jak se každý rok pravidelně děje.

Hyundai Santa Fe

Ještě do konce roku 2018 jste si u nového Santa Fe mohli vybírat ze dvou motorů. Teď zůstal jediný. Jednotka 2.2 CRDi má výkon rovných 200 koní a točivý moment 440 Nm. To nejsou špatné hodnoty na čtyřválec, je ale potřeba si uvědomit, že musí bojovat s více než dvě tuny těžkým SUV. Výsledkem je pak jen spíše průměrná dynamika. Santa Fe na stovku zrychluje něco málo pod deset sekund. Nepomáhá ani klasický měničový automat, který řadí spíš laxně. V případě spotřeby pak počítejte kolem 12 litrů ve městě a 9 litrů na okresních silnicích, když budete cestovat přesně podle předpisů a bez prudkých rozjezdů.

Rozvážnější jízdní vlastnosti ale neberte jako zásadní negativum. Hyundai Santa Fe je svou postavou přímo předurčen k takovému způsobu jízdy. Snad by nikdo od tohoto velkého SUV neočekával chování sportovního vozu. To potvrzuje ostatně i řízení, od kterého není záhodno očekávat nějakou větší zpětnou vazbu. Pozitivním překvapením je ale celkem decentní práce posilovače a tak má řidič přece jen pocit, že ovládá pořádný kus auta - s řízením musí více pracovat.

Podvozek je nastaven na komfortní notu, což sice způsobuje vyšší náklony v zatáčkách, ale na dlouhých cestách si budou všichni členové posádky hovět. I když… Kola velikosti 19“ palců přišla s neduhem, kterým je občasné tvrdší chování na větších nerovnostech, hlavně při pomalé jízdě ve městě. Malé ostré retardéry budou přece jen v kabině vozu cítit.

Hyundai Santa Fe

Hlavní doménou Santa Fe jsou však dálnice. Tam jde jeho velikost ruku v ruce se stabilitou i ve velmi vysokých rychlostech. Dočkáte se i solidního odhlučnění, které přispívá k celkovému komfortu. Díky objemu palivové nádrže 71 litrů nabídne Santa Fe slušný dojezd. Na jistotě přidá i pohon všech kol HTRAC, který je vybaven variabilním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola. Ten určuje elektronika podle chování auta a řidiče, přímo z paluby lze ale vybrat i jízdní režim, který pak mění rozdělení síly mezi nápravami. Hodit se bude opět hlavně na silnici. S vyšperkovaným Santa Fe by byla skoro škoda cestovat bahnem.

Hyundai Santa Fe si zaslouží být nejdražším Hyundaiem současnosti. Díky své bohaté výbavě působí jako jakási výkladní skříň dostupných technologií a pohodlí. Neuspokojí řidiče, kteří hledají zábavu za volantem, rodiny náročné na prostor toužící po dlouhých výletech však ano. Cena je ovšem vysoká a to i na danou kategorii. Úhlavní nepřítel v podobě Škody Kodiaq sice nemá tak bohatou výbavu, ale s cenou začíná řádově níž.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 AT: Technické údaje a hodnocení

+ Nápadný design
+ Prostorný interiér
+ Bohatá výbava
- Vysoká cena
- Slabý výběr motorizací
- Místy zbytečně tuhý podvozek
motor vznětový čtyřválec
objem 1995 ccm
max. výkon 147 kW
točivý moment 440 Nm
převodovka 8stupňová automatická
max. rychlost 203 km/h
zrychlení 0-100 km/h 9.4 s
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) 7,3 / 5,4 / 6,1 l/100 km
délka 4770 mm
šířka 1890 mm
výška 1680 mm
rozvor 2765 mm
pohotovostní hmotnost 1855 kg
zavazadlový prostor 625 / 1695 l
objem nádrže 71 l
cena od 1 054 990 Kč
cena testovaného kusu 1 269 990 Kč

13.1.2019 Jan Markovič
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×