Kia Ceed GT není ostrým hatchbackem, ani jím nikdy být neměla. Ale stačilo by jen několik úprav a Ceed GT by se mohl utkat s těmi nejschopnějšími v této kategorii. Zejména podvozek by na to měl.

Nový Ceed udělal ve srovnání s předchozí generací galaktický posun, což je fakt, který je nejvíce evidentní právě u sportovní verze. Rozdílovým faktorem je především podvozek, nad jehož vývojem dohlížel známý Albert Biermann, někdejší šéf BMW M. Tento člověk se podílel na vývoji Stingeru a i zde je jeho rukopis patrný. Jeho tým ladil podvozek Ceedu GT půl roku na Severní smyčce okruhu Nurburgring, což není ničím převratným, nicméně to dokazuje snahu výrobce odlišit vrcholnou verzi GT od běžného Ceedu.

Inženýři však už od začátku měli jasně stanovené meze, za které se Ceed GT nesměl dostat. To proto, že by až příliš konkuroval sesterské i30 N od Hyundai, kterou ladil právě Biermann. Ceed GT má být rychlým řidičským hatchbackem, aniž by byl příliš hardcore. A pokud budete Ceed GT vnímat přesně takhle, pak vývojáři uspěli na jedničku.

ANI MANUÁL NENÍ BEZ CHYB

Minulý týden jsme měli možnost testovat ProCeed GT, který nás velmi potěšil. Jeho nejvýraznějším minusem byla 7stupňová dvouspojka vlastní konstrukce. Testovaný hatchback měl šestistupňový manuál, který majitelům ušetří 45 tisíc Kč. Přímo řazená převodovka má dobře vymezené dráhy, ale mohly by být o něco kratší a její chod je dost mdlý. Manuál by rozhodně snesl progresivnější naladění. Při běžném řízení jde zlehka, při sportovnější jízdě se ale musíte mít na pozoru, poněvadž bez pevné ruky nemusíte vždy „dořadit“ a zůstat tak nějak „na půli cesty“, což má a následek nepříjemné počítání zubů. Ne každému také bude vyhovovat obdélníkový tvar řadicí páky, který mi připomínal hlavice řadiček sportovních modelů Opelu OPC.

Test Kia Ceed GT 1,6 T-GDI

Ceed GT pohání stejný motor 1,6 T-GDI, jako v případě ProCeed a dva týdny vkuse s touto pohonnou jednotkou odhalilo hned několik zajímavých poznatků, kterých jsem si dříve nevšiml. Tak třeba to, že downsizingová jednotka s výkonem 150 kW/204 koní a točivým momentem 265 Nm má docela výraznou turbodíru, nebo že je jedno, jaký režim zvolíte, tenhle motor prostě nemá ten správný zvuk.

Velmi ochotně se vytáčí, ovšem v posledních 1500 ot./min už 1,6 T-GDI jakoby dochází dech, což je klasická vlastnost malých přeplňovaných motorů. Ovšem ve středních otáčkách má dostatek výkonu na to, abyste se s jakoukoliv situací vypořádali s dostatečnou výkonovou rezervou.

MANUÁL JE O TROCHU ÚSPORNĚJŠÍ

Nevíce nás zajímala spotřeba, která v případě ProCeed s automatem nebyla nikterak oslnivá. A také Ceed GT s manuálem nepatří mezi bůhvíjak úsporné automobily - dálnice povolenou rychlostí 8,7 l/100, celkový průměr za týden v testu 9,1 litru. Celkově vzato jsme s manuálem jezdili s menší spotřebou, než v ProCeedu s automatem, který si řekl v průměru o 9,5 l/100 km. Kromě uspořených peněz vás manuál především víc vtáhne do děje, protože podvozek Ceedu GT, který je ve srovnání se standardními verzemi Ceedu o 5 mm snížený, je prostě výtečný.

Ve skutečnosti je tak dobrý, že by snesl i daleko silnější motor. Na druhou stranu objemnější motor znamená vyšší celkovou hmotnost, která je další oblastí, kde Ceed GT vyniká. Pohotovostní hmotnost 1386 kg (mimochodem, ve srovnání s předchozím 3dveřovým modelem je pouze o 19 kg těžší!) patří k nadprůměru a asi nejbližší konkurent v podobě Megane GT je o celých 80 kg těžší. A věřte, že to je cítit.

Ceed GT je hbitý a poslušný. Protože to není vyloženě ostrý hatchback, řízení se s vámi tak nepere a podvozek si uchovává poddajnost i na 18palcových kolech. Přesto reaguje nadšeně a otevřený diferenciál s vektorováním točivého momentu pomocí brzdné soustavy umí nasměrovat příď vozu bezpečně tam, kam chcete.

Pokud nájezdovou rychlost přeženete, cítíte, jak brzdy drtí o 3 mm silnější přední kotouče, jejichž průměr se ve srovnání se standardními modely zvětšil na 320 mm. Upřímně, je to trochu nepříjemný pocit a nevyhnutelná otázka zní, jak dlouho brzdy vydrží, když se budete chtít dynamičtěji projet častěji, než jednou a týden. Zase to řeší neduh předchozí generace sportovního Ceedu, kterou trápila výrazná nedotáčivost.

Test Kia Ceed GT 1,6 T-GDI

Brzdy jsou daleko lépe naladěné, než v případě konvenčního Ceedu, kde jsou příliš horlivé a mají zbytečně zběsilý nástup. Tady účinek přichází pozvolna a dá se daleko lépe dávkovat.  

ZVLÁŠTNĚ NASTAVENÁ KONTROLA TRAKCE

Kia Ceed GT má na kategorii velmi benevolentně nastavený protiprokluz. Bez problému nechává přední kola protáčet už při lehce dynamickém rozjezdu, ovšem po nějaké době velmi tvrdě zasáhne a auto cela uzemní. Je to poněkud protivné.

Ceed GT sice není tak praktický, jako ProCeed, ale absenci schránek v podlaze a několik chybějících desítek litrů objemu zavazadlového prostoru mu odpustíte právě kvůli tomu, jak jezdí. V přímém srovnání totiž zatáčí ještě ochotněji, než ProCeed a jízdními vlastnostmi vysoce překonává výše zmiňovaný Megane GT. Také cena 614 tisíc je za nabízenou výbavu solidní.

Škoda jen umělého zvuku, který je i v režimu Sport otravný. Jako jediný vyloženě kazí veskrze pozitivní dojmy z testu Ceedu GT, který je nejen schopný na okresních silnicích a rychlý na dálnici, ale také za něj prodejci nechtěji nesmysl.

V galerii si můžete testovaný Ceed GT 1,6 T-GDI detailně prohlédnout.

Kia Ceed GT 1,6 T-GDI: Technické údaje a hodnoce

+ podvozek
+ design
+ cena
- zvuk
- vyšší spotřeba
- nastavení kontroly trakce
motor zážehový přeplňovaný čytřválec
objem 1591 cm3
max. výkon 150 kW/204 koní při 6000 min-1
max. točivý moment 265 Nm při 1500-4500 min-1
převodovka 6stupňová manuální
zrychlení 0-100 km/h 7,5 s
maximální rychlost 230 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) 6,8/4,9/5,6 l/100 km/h
délka 4325 mm
šířka 1800 mm
výška 1442 mm
rozvor 2650 mm
pohotovostní hmotnost 1386 kg
zavazadlový prostor 395/1291 l
cena odcena od 614 980 Kč