Název skladby Janka Ledeckého Pěkná, pěkná, pěkná byla to první, co mi vytanulo na mysli, když jsem poprvé dostal do ruky klíčky od sportovního kombíku Kia ProCeed ve vrcholné výbavě GT. V podstatě z jakéhokoliv úhlu vypadá skvěle, čemuž v našem případě napomáhaly také červené detaily exteriéru.

Kia ProCeed je postavená na základech kombi SW, ovšem nenechte se zmýlit, kromě kapoty a předních blatníků není žádný panel karoserie shodným s o něco praktičtějším provedením SW.

Auto hodně připomíná Porsche Panameru Sport Turismo, ovšem tentokrát to vůbec není ke škodě. Věřte, že nepamatuji, aby se mě tolik lidí osobně ptalo na auto a na dálnici se mi kolikrát stalo, že mě zleva předjíždějící auto chvilku nenechalo přejet do levého pruhu proto, aby si řidič auto pořádně prohlédl. Vzbuzuje zaslouženě pozornost, a to se u tak mainstreamového výrobce, jakým Kia je, rozhodně počítá.

STYLOVĚJŠÍ INTERIÉR, SKVĚLÁ SEDADLA, DĚSIVÝ ZVUK

Do testu jsme dostali vrcholnou verzi GT se zážehovou přeplňovanou šestnáctistovkou T-GDI a 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou, kterou jsme měli v nedávném testu vznětového ceedu SW. Ze zmiňované převodovky jsme nadšení rozhodně nebyli.

ProCeed je zvenčí úplně jiným vozem, než jeho sourozenci, ale uvnitř je už příbuzenský vztah více než evidentní. Kromě sportovního koženého volantu se zploštělou spodní částí a červeným prošíváním je vše při starém. To znamená dobrá ergonomie, šikovné detaily, jako je silnější USB pro nabíjení telefonu a kvalitní materiály. Kia ProCeed má lépe, rozuměj atraktivněji řešenou palubní desku, protože kromě stříbrného lemování přidává ještě černé leštěné plochy, které společně s červenými detaily na volantu, čalounění dveří a sedadlech prosvětlují vnitřní prostor. Klasický Ceed je temný, až smutný. ProCeed nikoliv.

Test Kia ProCeed GT 1,6 T-GDI DCT

Ještě před tím, než usednete za sportovní volant, vás zaujmou sedačky s vyšitým logem GT. Nejsou to žádné supersportovní „sesle“, ale mají velmi dobré tvarování a při jízdě podrží více než dobře. Možná by mohl být o něco delší sedák. Sedadlo řidiče je nastavitelné elektricky a zvolené nastavení si můžete uložit.

Než jsem usedl za volant, měl jsem možnost slyšet zvuk studeného auta zvenku a okamžitě se mi na tváři objevil úsměv. Příjemný a nenásilný chrapláček se linul z dvojice výfuků, které kryjí asi nejošklivější kvazi koncovky, který jsem za poslední dobu viděl. Je to klasická piha, respektive bradavice, na jinak velmi pohledném zadečku.

Jak velké bylo moje zklamání, když se motor zahřál a uvnitř vozu nic nenasvědčovalo, že moje uši si i nadále budou užívat slibného zvuku, kterým mě ProCeed navnadil zvenku. Za týden testování mohu odpřisáhnout, že kdybych si tohle auto kupoval, první na řadě by byl laděný výfuk, případně bych našel zdroj toho iritujícího pazvuku, který rozhodně nepochází z motoru. Sportovní režim, který se dotkne také tuhosti řízení, zklamání z umělého zvuku nezachrání.

ZASE TA DVOUSPOJKA…

České zastoupení nabízí pouze zážehové motory (1,4 a 1,6), které lze kombinovat s manuálem nebo dvouspojkovou převodovkou. Testovaný kousek je vrcholem české nabídky.

Podle vzhledu by jeden čekal, že se bude výrazně lišit také nastavení podvozku. A skutečně tomu tak je, ale v realitě zase takový rozdíl nepocítíte. Standardní ProCeed má ve srovnání s kombíkem tužší pružiny, ProCeed GT pak dokonce o 44 % vzadu a 13 % vpředu. To znamená, že se téměř vůbec nenaklání a na povely volantem reaguje ochotně. Kromě pružin se přepracování se dočkal i elektromechanický posilovač řízení, který na danou kategorii pracuje velmi dobře, co se zpětné vazby týče. Ovšem jakkoliv sportovní očekávání, která můžete mít, nedojdou naplnění. ProCeed GT totiž sportovní rozhodně není.

Zážehová šestnáctka s výkonem 150 kW (204 koní)a točivým momentem 265 Nm totiž není žádným trhačem asfaltu. Je velmi kultivovaná a tichá. Bohužel jí ale nechybí apetit, protože abyste dosahovali alespoň přibližných hodnot, jaké udává výrobce, budete jezdit vyloženě defenzivně. Po týdnu testování a cca 800 ujetých km se průměr usadil na 9,5 litrech, což vzhledem k praktikovanému stylu jízdy považujeme spíše za horší průměr. Motor se ale vytáčí velmi ochotně a výkonu má dostatek, jenže pak čekejte tvrdých 13!.

Největším problém testovaného ProCeedu GT byla převodovka, která nepřesvědčila už ve vznětovém SW, ale tady vyloženě selhávala. Při prudkém podřazení je pomalá, jako by váhala, jestli to to řidič myslí opravdu vážně. Výsledkem je nečekaná prodleva při řazení na nejnižší možný stupeň. Ve městě zase řadí až příliš často vyšší rychlostní stupeň, aby vzápětí překotně podřazovala. Na dálnici umí se zapnutým tempomatem podřazovat i při sebemenším stoupání (za to může zvolené zpřevodování), ovšem pak šestku drží i ve chvíli, kdy to není potřeba. Pomůže až manuální přeřazení na nejvyšší převodový stupeň. A vrcholem je neochota reagovat na povely pádly pod volantem. Možná je to příliš tvrdé hodnocení, ale objektivně, za 45 tisíc byste byli blázni, kdybyste ji upřednostnili před manuálem.

PRAKTICKÁ SKORO JAKO KOMBI

Karosářské provedení Shooting brake vypadá na první pohled jako výrazně méně praktické, než klasický kombík, ale tady konstruktéři Kia zazářili. Elektricky ovládané vík zavazadelníku kryje velmi chytře řešený a hlavně objemný 594litrový zavazadelník (Ceed SW 625 litrů), který pod víkem schovává řadu šikovných přihrádek. Ve srovnání s kombíkem nevidíme žádnou velkou slabinu, která by ProCeed GT jakkoliv znevýhodňovala. To samé platí i o zádních sedadlech, které poskytují dostatečný prostor i pro vyšší jedince. Kvůli svažující se střeše je třeba počítat s horším nastupováním, ale to je daň a styl a eleganci ProCeedu.

Test Kia ProCeed GT 1,6 T-GDI DCT

Kia ProCeed GT se zážehovou 1,6 T-GDI je po designové stránce jevení. Nabízí styl, kvalitní materiály a vyspělou techniku. A to a velmi dobře nastavenou cenu 724 980 Kč. Za tuto cenu dostanete porci výbavy, a kterou jinde těžce připlácíte. Jen ne všechna funguje pole očekávání, jako například asistent jízdy v pruhu, který jsme kritizovali už u kombíku.

Ovšem celkově vzato Kia ProCeed GT obstála. Jednoznačně volba číslo 1 z modelového portfolia Ceed, ovšem jen a pouze s manuální převodovkou. To bez debat.

V galerii si můžete testovaný ProCeed GT 1,6 T-GDI detailně prohlédnout.

Kia ProCeed GT 1,6 T-GDI: Technické údaje a hodnoce

+ design
+ výbava
+ prakticky řešený zavadelník
- převodovka DCT
- vyšší spotřeba motoru
- umělý zvuk
motor zážehový přeplňovaný čytřválec
objem 1591 cm3
max. výkon 150 při 6000 min-1
točivý moment 265 při 1500-4500 min-1
převodovka 7stupňová dvouspojková
zrychlení 0-100 km/h 7,5 s
maximální rychlost 225
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) - / - / 6,2 l/100 km
délka 4605 mm
šířka 1800 mm
výška 1442 mm
rozvor 2650 mm
pohotovostní hmotnost 1363 kg
zavazadlový prostor 594/1545 l
cena od 679 980 Kč