Lexus není autem pro každého a osobně tvrdím, že stejně jako k některým nápojům se musíte propít, k Lexusu prostě musíte „dospět“. A čím jsem starší, tím více se mi tato hypotéza potvrzuje.
 
Lexus ES je modelem, který většina Evropanů nezná, nicméně tohle je už jeho sedmá generace, která na Starém kontinentu nahrazuje GS. Možná si řeknete, co na tom, auta jsou to stejné kategorie. Ano, sice máte pravdu, ale nové ES je předokolka, kdežto GS má poháněnou zadní nápravu. A to může být pro některé dostatečný důvod, proč o Lexusu ES ani nezačít neuvažovat.

V Evropě se prodává pouze jediná motorizace, a to hybridní provedení 300h, které pohání stejná hybridní soustava, jako nedávno testovanou Toyotu RAV4 Hybrid. Základem je 2,5litrový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu s termodynamickou účinností přesahující 40 %. Toto vynikající číslo je zásluhou přímých sacích kanálů nebo laserového opracování ventilových sedel. Jde už o čtvrtou generaci hybridního pohonu a Toyota u něj vylepšila téměř vše. Od vstřikovačů s vícero otvory pro lepší rozprašování směsi, přes systém proměnného časování sacích ventilů VVT-iE až po systém variabilního chlazení.

Kompaktní hybridní jendotka má výkonu dostatek, ale žádné letadlo to není
 
Samotný motor má výkon 131 kW, což není bůhvíco, ale k tomu je nutné připočítat také kompaktní elektromotor o výkonu 88 kW, jemuž energii dodává nikl-metalhydridový akumulátor. I ten je menší než dříve, takže je umístěn pod zadními sedadly. Systémový výkon soustavy činí 160 kW.
 
Lexus ES 300h tedy není žádným dálničním sprinterem, ale výkon mu rozhodně nechybí. A to ani v případech, kdy potřebujete vyloženě dynamickou akceleraci. Převodovka CVT je charakterem pořád stejná, ovšem na rozdíl od Toyoty RAV4 Hybrid je její projev daleko utlumenější a dá se říct, že neobtěžuje tak, jako u levnějších hybridních modelů Toyota/Lexus.

 
Lexus ES 300h je mimořádně kultivovaným automobilem, a to nejen z pohledu mechanických komponent, ale také aerodynamiky. Takhle tiché auto byste hledali jen těžko, přičemž aerodynamický hluk neobtěžuje ani v daleko vyšších rychlostech, než je povolená dálniční rychlost v ČR. Při 130 km/h točí motor sotva 2000 ot./min.
 
VÝTEČNOU SPOTŘEBU SI MUSÍTE ZASLOUŽIT

Stejně jako u RAV4 Hybrid, také u ES 300h musíte s plynovým pedálem pracovat s maximální obezřetností. Pokud se necháte ukonejšit charakterem ES, pomalé rozjezdy vám nepřijdou nikterak iritující. Možná ostatním účastníkům silničního provozu ano, ale to vám za volantem Lexusu ES 300h bude úplně jedno. Odmění vás totiž naprosto fantastická spotřeba. A když říkám fantastická, myslím to vážně. Radek v Praze jezdil za 4,4, já za 4,7 l l/100 km, cesta z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary pak odebrala z nádrže každých 100 km 4,9 litru. A rozhodně jsem se neloudal…

Průměrná spotřeba za 350 km je 4,9 l/100 km.
 
Víte, z různých zdrojů se můžete dočíst, že spotřeba tohoto hybridního vozu je vyšší nebo dokonce vysoká. Ne, není, jen musíte jezdit úplně jinak, než jste zvyklí. Jistě, pokud budete mít „nehybridní“ nohu, 10 l/100 km není problém, ale s citlivým přístupem je dlouhodobých 5 l/100 km v pohodě dosažitelných. Kdo tvrdí opak, buď neumí s hybridem, nebo to ani nezkoušel.
 
ES 300h umí spínat čistě na elektrický pohon i v rychlostech nad 100 km/h a vy máte možnost ho lehkým sešlápnutím plynového pedálu donutit zpomalovat v řádech jednotek kilometrů. Tímto způsobem lze na elektřinu ujet opravdu kus cesty a nebojím se říct, že z výše zmiňovanou trasu Praha – Cheb jsem z poloviny jel v čistě elektrickém režimu.
 
PODDAJNÉ ZA VŠECH OKOLNOSTÍ

Přestože byl testovaný vůz v provedení F Sport, sportovní vlastnosti od tohoto vozu nečekejte. Sportovní varianta vypadá fantasticky a osobně se mi líbí z nabídky asi nejvíc, třebaže nové Audi A6 či třída E budou v zatáčkách daleko jistější, respektive rychlejší. Lexus moc dobře ví, proč ES s řadou 5 od BMW raději vůbec nesrovnává.

Design Lexusu je konečně progresivní a moderní
 
To však neznamená, že ES neumí jezdit dynamicky. Umí a docela obstojně. Testovaná verze F Sport byla vybavena adaptivními tlumiči s aktivní regulací, které prostřednictvím senzorů měří přetížení v přímém i svislém směru, rychlost vozu, úhel natočení kol či tlak v hlavním brzdovém válci a společně s údaji z řídicí jednotky motoru a protiprokluzového systému upravují reakce podvozku. Ve výsledku umí být ES 300h tak akorát sportovní, avšak za všech okolností zůstává plavné a poddajné. Na rozdíl od konkurence, která z vás umí ve sportovním režimu vymlátit i tu poslední zubní plombu, Lexus ES 300h vždy dokáže najít ten správný poměr tuhosti a pružnosti. Nevadí mu ani hodně rozbité silnice. „Lexusí“ jízda par excelence. V utažených zatáčkách je znát délka bezmála 5 metrů, ale v táhlých obloucích je suverénní.
 
Pro někoho, kdo je zapálený řidič, bude ES příliš měkké, to zcela určitě, ale hej, není tohle náhodu manažerský sedan? Mně osobně chyběl pohon zadních kol, protože miluju tu vlastnost, když náprava auto tlačí, nikoliv táhne, nicméně dám ruku do ohně, že pokud byste tuhle změnu typickému majiteli GS zatajili a posadili ho za volant, bude žít i nadále ve sladké nevědomosti. A nadšeně.

Interiér se může rovnat těm nejlepším v segmentu
 
S lehkým čtyřválcem vpředu auto na řidičovy povely reaguje ochotně a dlouho si drží neutralitu. Ve vyšších nájezdových rychlostech jako první uslyšíte kvíknutí pneumatik (svou roli sehrálo také stále zimní obutí), pak se dostaví lehká nedotáčivost, kterou spolehlivě eliminuje stabilizace. Pokud si dobře pomůžete brzdou, auto se do zatáčky poslušně stočí. Jinak umí být na okresních silničkách lehce toporné, což ale způsobuje jeho velikost a hmotnost nikoliv podvozek.
 
Když už jsme u těch brzd, tak jejich nástup je zpočátku velmi laxní, aby se vmžiku třmeny do desek zakously s takovou vervou, že vás to může až překvapit. Podíl na razantním nástupu má i hybridní systém. Časem si ale zvyknete.
 
Na své zaměření je ES obstojně sportovní, zejména díky adaptivním tlumičům. Co však řidiče Lexusu ES 300h od dynamické jízdy na okresce spolehlivě odradí, je řízení. Nebýt pískajících pneu, nevíte zhola nic. Řízení je poměrně rychlé, ale zcela mrtvé.

 
Varianta F Sport je také vybavena pádly pod volantem. Ty jsou však úplně k ničenu, jsou opravdu jen pro pocit, že něco děláte. Při razantní akceleraci nemáte šanci chod převodovky jakkoliv ovlivnit a radost vám může dělat tak maximálně měnící se stupně na head-up displeji. Trochu nerozumím tomu, proč nejsou virtuální převody alespoň uměle odstupňované tak, jako to umí Lineartronic od Subaru.
 
OTOČNÝ OVLADAČ, PROSÍM…

U výtek ještě nějakou dobu zůstaneme. Je skvělé, že Lexus dělá věci jinak, ale někdy je to prostě chyba. Když něco nefunguje a všichni okolo to ví, není důvod na tom sveřepě trvat. Řeč je o ovládání infotainmentu pomocí dotykové plochy. Dřívější verze s kvazi myší byly děsivé, dotyková plocha však není o nic lepší. Nelogické ovládání, složité zadávání i těch nejjednodušších operací, složité hledání v menu. Ne, tohle se Lexusu hrubě nepovedlo.
 
Stejně jako se nepovedl systém rozpoznávaní dopravního značení, který sice zná pevně umístěné značky, ale přenosné nečte vůbec. Navíc občas umí na okresce zobrazit dálničních 130 km/h a podobné nesmysly.

Systém rozpoznávající značky nefunguje optimálně
 
Výtku zaslouží také systém udržující v pruzích, který auto vede velmi dobře a jistě, ovšem v případě, kdy nezareagujete na výzvu uchopení volantu, jen lehce zapípá a prostě se vypne. Při mikrospánku tohle pípnutí můžete přeslechnout. Krátkodobá aktivace brzd, jako to dělá třeba Superb, vás probere spolehlivěji.
 
VÝTEČNÁ SEDADLA A INTERIÉR

Pohon předních kol umožnil přes nejkratší rozvor v segmentu připravit pro cestující vzadu opravdu velkorysý prostor. Pocit mimořádného pohodlí dále umocňuje elektricky sklopné opěradlo zadních sedadel.
 
Vpředu jsou sportovně tvarovaná sedadla F Sport, jeichž kůže je tak jemná, že i zákazníci individuálních manufaktur německých prémiových značek by jen lapali po dechu. Navíc jsou ručně prošívána. Tohle Lexus vždy uměl, a i v případě ES je interiér záležitostí těšící vaše smysly. Někomu asi bude chybět strohá dokonalost Audi, ale Japonci to prostě dělají jinak.
 
ZA DOBRÉ PENÍZE

Lexus ES 300h je specifickým vozem, jehož design je jak z jiného světa. Naprostý protipól tomu, co Lexus předváděl ještě před pár lety. Nemusí se líbit každému, ale pokud máte rádi své ego, tohle auto, obzvláště v provedení F Sport, vám ho hezky naleští kamkoliv s ním přijedete, to vám garantuji. Je výrazné, nepřehlédnutelné, úžasně komfortní a skvěle vybavené. Dokonce si troufnu tvrdit, že není ani příliš drahé, protože takhle vybavenou konkurenci za 1,5 milionu budete hledat fakt obtížně. Už jen audiosystém Mark Levinson je položka, která v této kvalitě stojí jinde obrovské desítky tisíc korun navíc.

Styl, elegance, funkčnost…
 
Řídit Lexus ES 300h se budete muset naučit, jenže bez vašeho zápalu a chuti ho stěží pochopíte. Ale pokud přesně víte, kde jsou jeho hlavní přednosti, horkotěžko budete hledat rovnocenného konkurenta.
 
Má svoje mouchy. Zejména v technologiích, infotainmentu, asistenčních systémech by Lexus měl přidat, ale auto má být auto, nikoliv pojízdná kancelář s autopilotem a osobní asistentkou v jednom. A to se mi strašně líbí.
 
Asi už jsem starý.

Další informace a postřehy se dočtete v naší komentované galerii.

Lexus ES 300h F Sport Plus: Technické údaje a hodnocení

+ design
+ komfort
+ spotřeba
- ovládání infotainmentu
- zbytečná pádla pod volantem
- asistenční systémy potřebují doladit
motor zážehový atmosféricky plněný čytřválec a synchronní elektromotr
objem 2487 cm3
max. výkon 160 kW/218 koní při 5700 min-1
max. točivý moment 221 Nm při 3600-5200 min-1
převodovka e-CVT
zrychlení 0-100 km/h 8,9 s
maximální rychlost 180 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) 5,0/4,4/4,5
délka 4975 mm
šířka 1865 mm
výška 1445 mm
rozvor 2870 mm
pohotovostní hmotnost 1680 Kg
zavazadlový prostor 454 l
cena od 1 140 500 Kč bez DPH (Elegance Plus)