TEST: Mazda CX-5 s 2,5litrovým čtyřválcem je SUV pro řidiče, které baví řídit
Pro mnoho lidí je to možná nová informace, ovšem pravdou je, že na světě existují i SUV, která umí potěšit a pohladit na duši i toho řidiče, kterého ještě řízení nepřestalo bavit. Takové vozy navíc nemusí být drahými a extrémně rychlými prémiovkami. Může to být docela běžná Mazda.
Faktem je, že od doby, co se u Mazdy skloňuje termín „Skyactiv“ ve všech pádech, vyrábí Mazda řidičsky zajímavá auta, vybavená na dnešní dobu vcelku nezvyklými motory. Toto pravidlo už nebude trvat dlouho, ovšem faktem je, že v aktuální nabídce japonské značky nenarazíte na žádný benzinový agregát s přeplňováním. Všechny zážehové čtyřválce v katalogu ctí starou školu v podobě atmosférického plnění a totéž se týká i nové generace SUV CX-5.
Dobře vypadá a ještě lépe zní
Na tomto místě bych se rád zastavil a vystřihl japonským inženýrům poklonu za jejich výkon na poli designu. Mazda moc dobře ví, proč jsou ve všech letácích, katalozích a cenících její modely v sytě rudé barvě Soul Red Crystal. V případě CX-5 totiž rudé zbarvení dokresluje dojem jednoho z nejhezčích aktuálně vyráběných SUV. Vůz se pyšní atletickou siluetou s dlouhou kapotou, úzkými světlomety na přídi a maskou chladiče, která opticky zapadá za silnou chromovanou linii okolo.
Zpět ovšem k tématu motorizace. Testovaný vůz byl vybaven rovnou tím nejlepším, co umí Mazda poskytnout. To znamená benzínový čtyřválec o dnes již takřka nevídaném objemu 2,5 litru, nabízející 194 koní (143 kW) výkonu a 258 Nm točivého momentu. Všechna síla je rozdělována na všechna kola a to skrze šestistupňovou automatickou převodovku, vybavenou klasickým měničem.
A aby toho nebylo málo, rozhodl se někdo v zastoupení Mazdy, že tento konkrétní kus osadí laděnou výfukovou koncovkou Sebring z katalogu originálního příslušenství. Nejdřív mi vidina „laďáku“ na rodinném SUV tak úplně nešla do hlavy, ale musím říct, že tahle drobnost navíc měla něco do sebe. CX-5 se svým atmosférickým motorem uměla velmi decentně, ale velmi pěkně ozvat, a to jak při studených startech, kdy se od zádi vozu rozléhalo pěkné bručení, tak i ve vyšších otáčkách, kdy motor naléhavě burácel.
Točit nebo nechat převalovat
Zrovna vysoké otáčky jsou přitom něco, co s atmosférickým motorem zažijete relativně často. V nižším a středním spektru motoru nepomáhá žádná turbína, která by do něj tlačila vzduch. Svojí sílu proto motor prezentuje až ve vyšších otáčkách, kde se řádně nadechne a v druhé polovině otáčkoměru od čtyř tisíc za minutu radostně graduje směrem k omezovači. Pohotová automatická převodovka se nebojí na sešlápnutí plynu bez delších okolků podřadit a nechat vůz zrychlovat.
Akcelerace z nuly na sto za 9,2 sekundy sice není nijak dramaticky rychlá, ale že by se Mazda loudala, o tom mluvit nelze. Ještě za hranicí sta kilometrů v hodině umí CX-5 na požádání svižně zrychlit – tedy samozřejmě po náležitém podřazení do otáček.
Nízké a střední otáčky toho sice na okreskách a dálnici moc nepředvedou, ale do města si Mazda vystačí i s první polovinou otáčkoměru. Zde jsou rozjezdy a řazení zcela hladké a celé pohonné ústrojí se chová tak nějak inteligentně. Snad jen občas má převodovka tendence dlouho držet rychlost, než přeřadí na další, a to i přesto, že jsem již před chvilkou povolil plyn a nezrychluji.
Radost kroutit volantem
Motor by tedy určitou náklonost k řidičské radosti měl a podobně je na tom i podvozek, potažmo celkově řízení a ovládání. Tuhé šasi vozu stojí na zavěšení s delikátně odladěnou tuhostí, takže zatímco ve městě ani velká kola nemlátí po nerovnostech, mimo město působí auto jistým dojmem. CX-5 se obstojně vrhá za tuhým a sympaticky přesným řízením, a ačkoliv třeba Mazda 6 s nižším těžištěm krouží zatáčky přirozeně o něco lépe, v rámci SUV kategorie jsou jízdní výkony velmi solidní.
Solidní natolik, až má CX-5 sílu přesvědčit nejednoho zarputilého odpůrce SUV, že vysoká boční silueta nemusí být nutně umrtvením veškeré srandy za volantem. Vysoká Mazda se naklání jen v rozumných mezích a dojde-li na hranu adheze, je tu pohon všech kol a vektorování točivého momentu brzdami.
Praktická a hezky zpracovaná
Jízdu, ať už pohodovou, nebo i svižnou, bychom tedy měli zmáknutou, ale tyto kategorie nejsou zdaleka jediné, ve kterých musí úspěšné SUV obstát. Očekáván je také vnitřní komfort a samozřejmě prostornost, ovšem ani tady se nová CX-5 rozhodně neztratí. Časy, kdy japonské automobilky sváděly boj se zpracováním a materiály jsou dávno pryč a vnitřní prostor je zde bez zádrhelu srovnatelný s evropskou konkurencí.
Mazda je uvnitř kvalitně udělaná a pochlubí se i hezkými detaily jako třeba pětiúhelníkovými výdechy klimatizace, usazenými v hezké stříbrné liště. Kožená sedadla náležící k nejvyšší verzi jsou pohodlná a za volant si lze sednout příjemně nízko.
Na palubě pochopitelně nezahálí ani informačně-zábavní systémy. Displej infotainmentu je umístěn vysoko v zorném poli řidiče a ovládá se rychle a intuitivně skrz otočný ovladač za voličem převodovky. Druhý displej je ještě v kapličce budíků, zobrazuje základní údaje o teplotě, palivu a data palubního počítače.
V druhé řadě sedadel najdou místo i běžně rostlí dospěláci a v kufru je místo na 506 litrů zavazadel, případně až na 1620 litrů se sklopenými zadními opěradly.
Ohlédnu-li se za nejsilnější benzínovou Mazdou CX-5 zpětně, nemohu se zbavit dojmu, že se jedná o SUV pro lidi, kteří nemají SUV vůbec rádi. Netradiční atmosférický motor s dobře vychovanou převodovkou dělají dobré společníky na každý den (alespoň pokud vám nevadí spotřeba po městě k deseti litrům na sto) a laděný výfuk vnáší do hry i drobnou hru na city. Podvozek se potom v rámci dané kategorie a cenové hladiny řadí mezi špičku, stejně jako řízení a celkové ovládání.
Vzhledem k úplně nejvyšší specifikaci navíc dostanete docela bohatou výbavu, zahrnující všechny jízdní asistenty s adaptivním tempomatem, head-up displej, elektricky ovládaná sedadla s pamětí a další záležitosti.
Špičkové konfiguraci nicméně odpovídá i cena a pozice v ceníku. CX-5 začíná na částce 560 900 korun, ovšem za nejvýkonnější benzínový motor s automatem a čtyřkolkou, navíc ve výbavě Revolution Top, říká si Mazda 907 900 korun.
Kompletní ceník naleznete zde.
Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G: Hodnocení a technické údaje | |
+ | charakterní motor |
+ | podvozek a řízení |
+ | vnější vzhled |
+ | převodovka |
- | vyšší spotřeba |
- | síla v nízkých otáčkách |
motor | zážehový řadový čtyřválec, atmosferický |
objem | 2488 cm3 |
max. výkon | 194 koní (143 kW) při 6000 ot/min |
max. točivý moment | 258 Nm při 6000 ot/min |
převodovka | šestistupňová, automatická |
max. rychlost | 195 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 9,2 s |
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 10,2/8,5/9,0 l/100 km |
délka | 4550 mm |
šířka | 1840 mm |
výška | 1680 mm |
rozvor | 2700 mm |
pohotovostní hmotnost | 1613 kg |
zavazadlový prostor | 506-1620 l |
objem nádrže | 58 l |
cena od | 560 900 Kč (2.0 Skyactiv-G165, výbava Emotion) |
cena testované motorizace | 885 900 Kč (výbava Revolution Plus) |
cena testovaného vozu | 907 900 Kč |
Autor: Dominik Valášek
Další články

Test: Ford Focus Active kombi má samá velká plus. Jízdně nemá…
Focus Active je třetím členem rodiny dobrodružně vypadajících modelů značky Ford. Novinka modrého oválu…

Test Audi A1 Sportback. Proč je o tolik dražší než Polo či Ibiza?
Nové Audi A1 Sportback jezdí na zcela nové podvozkové platformě a pod kapotou najdete výhradně zážehové…

Test: Modernizované BMW i3 konečně dospělo v plnohodnotný automobil
Prémiový elektromobil však má stále svá ale…Kvůli nim se zatím nestane masovou záležitostí.

Určitě nejlepší "český" Hyundai! Model i30 Fastback N jsme prověřili…
Na ostrově Gran Canaria byly pro testování "ostré" verze auta z Nošovic skvělé podmínky.

Test: Hyundai Santa Fe je vstupenka do klubu vyvolených. Bohužel i…
Aktuálně největší SUV a nejdražší model korejské automobilky je nabitý výbavou, ale motor si nevyberete.

Test Smartu EQ: Toto ještě není ta správná elektrická budoucnost!
Na jedno nabití zvládne ujet jen něco málo přes 100 kilometrů. Můžete ale parkovat, kde se vám zachce. Stojí…

Test: BMW M2 Competition umí cupovat pneumatiky i jezdit za 9 /100 km
Na tomhle autě se nedostatky hledají velmi těžko. A když už nějaké najdete, stačí jediný průjezd zatáčkou, a…

Nakolik je Škoda Kodiaq RS spotovní? Zjišťovali jsme ve Španělsku
Škoda představila při mezinárodní novinářské prezentaci schopnosti svého nejdražšího modelu.

Test: BMW X5 M50d je superatletem mezi vznětovými SUV
Jedním z aspirantů na titul Auto roku v České republice je také nová X5, která se po BMW řady 5 jako druhá…
