Hatchback, sedan, sportovní kombi, MPV, malé SUV i o něco větší SUV.  A navíc čtyřdveřové kupé, které má označení CLA kupé. To kupé je zde proto, že se nabízí i CLA shooting brake. Je zajímavé, že zodpovědní manažeři ze Stuttgartu, kde sídlí vedení Mercedesu, rozhodli o tom, že dealeři budou mít v této generaci "třídy" A v nabídce jak tento vůz, tak i sedan. Zatímco řada výrobců v současné době svoji paletu vozů zeštíhluje, značka s třícípou hvězdou ve znaku činí pravý opak.

Pokud byste  se na třídu A sedan a CLA dívali zdálky, moc rozdílů byste zřejmě nepostřehli. Přesto tu nějaké jsou. CLA je oproti sedanu nižší, má jinak tvarovaná přední i zadní světla a hlavně delší zadní převis. To proto, že se CLA oproti běžnější karosérii natáhlo o 14 centimetrů (na 4688 milimetrů) a o více než tři centimetry rozšířilo. Rozdíl ve výšce je téměř nepatrný - cla je nižší o sedm milimetrů.

Jelikož CLA si nebudou určitě volit jedinci, kteří mají v první řadě na mysli praktičnost, nebude jim určitě vadit, že se objem kufru mezigeneračně zmenšil a dosahuje místo 470 jen 460 litrů. Na druhou stranu, opěradlo zadní lavice je rozděleno v poměru 40:20:40, takže třeba lyže můžete vzít do interiéru.

V případě tohoto auta jde hlavně o styl. Ten dodávají například i bezrámová okna, která jsou ale doplněna o špičková těsnění. Do interiéru tak ani při vyšších dálničních rychlostech neproniká o nic více aerodynamického hluku než v klasických autech střední třídy.

Světla jsou spíše menší

Mercedes-Benz tohle auto dodává i s benzinovým čtyřválcovými třináctistovkami, jejichž výkon začíná na úrovni 136 koní (a také třeba se vznětovou patnáctistovkou), k redakčnímu testu jsem ale získal exemplář poháněným dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 190 koní. Spojen byl s bezchybně pracující sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Kdybych chtěl (ale já jsem to fakt nepotřeboval), mohl bych ji "popostrčit" pomocí pádel u volantu.

Interiér nadchne

Tenhle výkon je pro automobil s velikostí octavie už dostatečný. Na německé dálnici se s ním lze rozjet na rychlost 237 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na stovku trvá jen rovných sedm sekund. To je hodnota prakticky na úrovni ostrých hatchbacků. Navíc jsou v nabídce ještě potentnější agregáty, včetně těch, které připravuje speciální divize AMG. Spotřeba je téměř taková, jakou byste čekali od dieselového provedení. Vcelku bez problémů lze jezdit v kombinovaném režimu "za šest litrů". Ve městě si motor vezme zhruba osm litrů, na dálnici přibližně sedm. Je to i díky špičkové aerodynamice. Ta je dobrá u všech osobních vozů Mercedesu, ale u takto nízkého auta s klasickou siluetou samozřejmě ještě lepší.

Jízdní vlastnosti jsou také takové, jaké od Mercedesu čekáte. Rozhodně se na vás auto nebude zlobit, když mu trošku povolíte opratě a protáhnete ho po oblíbených okreskách. Podvozek nemá problém s horší kvalitou povrchu, pryč jsou doby, kdy do interiéru vozů této značky po prodadnutí kola do díry, pronikla ošklivá kovová rána. Zábavným jízdním vlastnostem napomáhá i víceprvková zadní náprava.

Jen se auto, zřejmě kvůli obavám z chování dlouhé (a třeba i někdy naložené) zádě, chovalo ve vyšším tempu zatáčkách trošku více nedotáčivě, než bych v danou chvíli uvítal.

Naopak nadšen jsem byl z pocitu kvality při každém usednutí do interiéru. Ano, od Mercedesu se tak nějak čeká, že nepoužije ty nejlevnější plasty a zpracování odbyde, ale je třeba vzít v úvahu, že toto auto náleží do nejmenší modelové řady značky. Krásné jsou turbínové výdechy klimatizace, nadchl mě přepínač jízdních režimů i kolébkový ovladač nastavování teploty klimatizace.

Jedinou výhradu jsem měl ke kvalitě plastu na páce voliče automatické převodovky. Ten nadále zůstavá napravo od volantu. Nyní má však tvar jakési členitější trubky.

Mercedes-Benz je v současné době asi nejdále s vývojem hlasového ovládání svého multimediálního systému. Vcelku bez problémů jde zadávat pokyny ohledně nastavování teploty v interiéru, zamýšlených cílů cesty a dokonce i správně napíše a odešle krátkou textovou zprávu.

Displej je pochopitelně dotykový. Ale pro ty, kterým tento způsob kooperace s multimediálním systémem není úplně po chuti, zůstal zachován touchpad na středovém tunelu.