Lexus je proslavený tím, že produkuje tuny hybridních modelů, ale čas od času si (i díky tomu) dovolí dát do auta pořádný motor. Točivý osmiválec o objemu pěti litrů je jedním z behemotů své doby. Skvělá V8 schopná střídat Atkinsonův a Ottův cyklus se 32 variabilně ovládanými ventily, vstřikováním D-4S a řadou různých pokrokových systémů dosahuje výkonu 477 koní při 7100 ot/min a točivého momentu 540 Nm při 4800 ot/min, což jsou krásné hodnoty, které se brzy naučíte nazpaměť.

Ale hlavně, jak zní! Atmosférický motor je dnes vzácností sám o sobě a navíc, pokud ho dostanou do parády virtuosové z Lexusu, ocitáte se v koncertní síni.

Osmiválec je prostě boží

Hutný zvuk zpod přední kapoty proniká interiérem a vrývá se mi pod kůži. A není to žádné reproduktorem zkreslené falešné kvílení! Naopak, díky trubce od sání vedoucí až do palubní desky slyším skutečné tóny pětilitru! Nádhera… A pak samotný výfuk, který ve dvou ze čtyři potrubí ústících do koncovek využívá variabilní klapky, které citlivě přizpůsobují zvuk vaší náladě. Pokud pojedete v klidu centrem města, motor o sobě sotva dává tušit.

Začněte na to šlapat, probuďte v sobě vášeň a výfukový systém se vám přizpůsobí. A vy máte jistotu, že o vašem průjezdu budou vědět všichni. Nádherně propracovaný mechanický zvukový projev LC 500, který ježí chlupy na rukách je přesně to, co v celkovém dojmu hraje výraznou roli!

Co se týče jízdních vlastností, LC je jedno velké překvapení. Za prvé skvěle maskuje nemalou hmotnost. Je jasné, že luxusní GT nejvyšší třídy něco váží. V tomto případě minimálně 1,9 tuny, v plné výbavě verze Sport+ ještě o něco víc. Jenže má variabilní podvozek, nastavitelný efektním ovladačem vpravo vedle přístrojového štítu, samosvor a zmíněnou natáčecí zadní nápravu.

A to je fakt znát. Vůz je dobře vyvážen (54:46) a do zatáček se vrhá skutečně radostně. Pomáhá velmi přesné a hlavně přímé řízení s proměnným účinkem (mezi rejdy pouze 2,8 otáčky), motor posunutý těsně za přední nápravu, ale i evidentně důkladně naladěný podvozek. I s kovanými 21palcovými koly skvěle tlumí nerovnosti a během stovek kilometrů po nejrůznějších typech silnice jsem nezažil, že by mlátil nebo nějak jinak otravoval posádku.

Lexus LC 500.Zdroj: Lexus

Jízdní dynamika je jedním slovem návyková, a to hlavně kvůli točivému motoru, jehož chuť po otáčkách roste až směrem k omezovači v 7300 otáčkách. Tento vzácný pocit si užívám, dokud to jde, protože nevěřím, že Lexus ještě vyvine další objemný atmosférický motor.

Ostatně můj obdiv si značka získává i tím, že tento skvost do své vlajkové lodi vůbec nainstalovala. Jasně, v nabídce je za stejné peníze i šestiválcová hybridní verze LC 500h, ale o té teď vůbec nepřemýšlím. Nechám se raději dál unášet na vlnách touhy, kterou způsobuje každé sešlápnutí pedálu plynu, odměněné okamžitou reakcí a chutí ke zrychlování. Ostatně o dynamice vypoví určitě i čísla: zrychlení na 100 km/h zabere pouze 4,7 s a maximální rychlost dosahuje důstojné hodnoty 270 km/h.

Auto několika tváří

A pak je tu převodovka. Desetistupňový automat, který umí řadit sametově a poklidně, při 200 km/h točí lehce přes 2000 otáček a udělá všechnu práci za vás. Tedy pokud chcete. Taky můžete volič přesunout na M a položit prsty na magnesiová pádla a řadit si sami dle libosti. Musíte být ale ve střehu, neboť vás může překvapit štěkající omezovač v okamžiku, kdy se zasníte a zapomenete odřadit. Převodovka pomáhá i se spotřebou – průměrných 11,5 l/100 km se dá zvládnout v pohodě, ovšem reálnější je, že budete jezdit tak za 15 až 16 l/100 km, což odpovídá touze motoru po otáčkách.

Jeli jsme i hodně rychle. V takových případech mne těšila očekávaná stabilita velkého kupé. Jistota v zatáčkách a čitelné řízení pomáhají k pocitu naprosté soustředěnosti a potěšení ze souznění mezi člověkem a strojem. Lexus si hodně vyhrál s pozicí za volantem a na základě několika studií (!) určil ideální místo k sezení uprostřed vozu a dokonce přesně odhadl, jak vysoko mají být paty ve vztahu k nejnižšímu bodu sedáku.

Jak to pozná zákazník? Snadno, bude se v LC prostě cítit přirozeně a dobře. Když se nabažíte typického GT stylu jízdy, stačí přepnout do režimu Sport+, vypnout všechnu elektroniku (nejen kontrolu trakce) a proměnit gentlemana v chuligána. LC samozřejmě zvládá dětské triky, jako třeba zapálit zadní pneumatiky. Ale dá se vodit i čitelným smykem a přitom stále vypadat až neskutečně sexy.

Zkrátka a dobře, automobilka si s velkým kupé dala na čas a je vidět, že tento čas nepromarnila. Naopak, využila ho k tomu, aby všechny součásti vozu dotáhla do dokonalosti.

Lexus LC 500 už má český ceník. Základní cena obou verzí (V8 a hybridní V6) začíná shodně na 2 790 000 Kč ve výbavě Luxury. Když už ale přemýšlíte o Lexusu LC, určitě potřebujete nejvyšší výbavu Sport+ se samosvorem, variabilním řízením a systémem natáčení zadních kol. Ta stojí 3 130 000 Kč a potěší vás fakt, že jedinými příplatky jsou prodloužená záruka, metalíza za 38 000 Kč a k ní ochrana Lexus Protect za 9900 Kč.

Víc toho nepotřebujete. Co to znamená? Že plně vybavený Lexus LC 500 je výrazně levnější než Aston Martin DB11 a není drahý ani v porovnání třeba s Mercedesem AMG GT. Pokud byl někdy čas odhodit pochybnosti o emocionálním náboji japonských vozů, je to právě teď.

Kompletní ceník najdete zde.

Lexus LC 500: Hodnocení a technické údaje
+ úžasný točivý motor a jeho výkon
+ kvalita zpracování
+ jízdní vlastnosti
- ovládání infosystému pomocí touchpadu
- místo na zadních sedadlech
- výhled dozadu
motor zážehový osmiválec, atmosféricky plněný
objem 4969 cm3
max. výkon 351 kW (477 k) při 7100 ot/min
max. točivý moment 540 Nm při 4800 ot/min
převodovka automatická, desetistupňová
max. rychlost 270 km/h
zrychlení 0-100 km 4,7 s
kombinovaná spotřeba paliva 11,5 l/100 km
délka 4770 mm
šířka 1920 mm
výška 1345 mm
rozvor 2870 mm
pohotovostní hmotnost 1970 kg
zavazadlový prostor 197 l
cena od 2 790 000 Kč
cena testovaného vozu 3 130 000 Kč