Častým problémem dodávek v roli osobáku bývá prostě a jednoduše jejich vzhled. Na tvary a eleganci se u užitkových vozů nehraje, takže tam, kde může mít rodinný kombík nebo SUV poměrně vychytaný design, dodávka musí z principu sázet na „krabicoidní“ vzezření.

Ovšem jak se ukazuje na příkladu Travelleru, ani podřízení vnitřnímu prostoru nemusí nutně znamenat k uzoufání nudné auto. Testovaný Traveller byl totiž oděn do módní šedavé barvy, navíc podpořené litými koly a hezkou přídí, nesoucí si detaily z běžných osobních Peugeotů. Poměrně zajímavý je také pohled z boku, kdy má Traveller relativně útlou linii oken a celkově tak působí nižší.

O malé auto se ale určitě nejedná. Ve středně dlouhé verzi Standard má Traveller 4956 mm délky a široký je 1920 mm. Na druhou stranu díky výšce 1890 mm se vejde do většiny podzemních garáží a parkovacích domů. A pokud by někdo neměl dost, může volit ještě prodlouženou verzi Long o celkové délce 5306 mm.

Dost místa pro všechny

Ať už Travellera hodnotíte při pohledu z venku subjektivně jakkoliv, uvnitř zkrátka musíte uznat, že jsou praktické možnosti dodávky běžným osobákům na hony vzdáleny. Celkem nabízí francouzský cestovatel osm míst k sezení, přičemž zadní dvě řady sedadel lze posouvat a sklápět v poměru 60:40. I za třetí řadou je ale podle posunu stále 603 až 798 litrů na zavazadla, a pokud se všechna sedadla pro pasažéry vyndají, vznikne úctyhodný prostor, schopný pojmout až 4200 litrů při naplnění ke stropu.

Na druhou stranu ale nechybí ani nemalá dávka luxusní povahy. Všechna sedadla testovaného vozu byla oděna do kůže, na opěradlech předních sedadel se nacházely šikovné stolečky a neopomenutelným detailem je dvojice bočních dveří ovládaná elektricky.

Ani po několika stech kilometrech absolvovaných na zátah mě ze sedadla řidiče nebolel celý člověk, a přestože je pozice za volantem hodně dodávková, volant není tak na plocho, jako bývá zvykem. V přední řadě jsou sedadla navíc elektricky nastavitelná, vyhřívaná a umí masírovat bederní opěrkou.

Chybět samozřejmě nesmí ani dotykový displej infotainmentu s navigací, ovšem jeho fungování je občas až k uzoufání pomalé. Nezřídka se mi stávalo, že jsem na přepnutí obrazovky nebo spuštění nějaké funkce čekal i několik sekund. V rámci křižování Evropy jsem proto často přenechal roli navigátora spíše chytrému telefonu.

Důstojné cestování

Traveller si umí svou posádku hýčkat výbavou i prostorem, ale to všechno by mohlo přijít velmi snadno vniveč, kdyby neuměl taky dobře jezdit. Ještě před startem víkendové cesty jsem však byl mírně v rozpacích, to když si dezolátní silnice našeho hlavního města vybíraly svou daň na jednoduchém podvozku a samozřejmě i na karoserii, která prostě nemůže být tak tuhá jako u osobáku. Zejména některé větší výmoly se do karoserie přenesly v podobě nehezké akustické rány, na druhou stranu o nekomfortní jízdě nejde úplně mluvit, protože posádka o dírách v silnici ví spíš hlukem, než fyzicky.

Sotva jsem se ale ve čtvrtek sbalil a odjel směrem na jih, začal Traveller po okreskách a dálnicích jezdit zcela klidně a spořádaně. Aerodynamický hluk není ani v dálničních rychlostech nijak nepříjemný, a jakmile jsem přijel do rakouských Alp, ukázala má „osobní dodávka“, že si v rozumné míře pořadí i s točitými horskými silničkami. Na nějaké honění kombíků to sice nebylo, ale pokud by měly tyto kombíky hodně naloženou rakev na střeše, síly se do značné míry vyrovnávají.

Ve sněhu s pohonem na čtyři

Právě v horských stoupáních a klesáních se ukázal jako slušný tahoun i motor. Turbodieselový dvoulitr o výkonu 150 koní (110 kW), vybavený slušně řadícím šestistupňovým manuálem, je středem nabídky. Pod ním lze nalézt ještě naftovou šestnáctistovku o výkonu 115 koní (85 kW) a nad ním zase výkonnější dvoulitr o výkonu 180 koní (132 kW), jenž se ale pojí výhradně se šestistupňovým automatem.

Motor má sílu ještě daleko před dosažením dvou tisíc otáček a lineární zátah mu vydrží skrz celé spektrum otáčkoměru až k hranici čtyř tisíc za minutu. Ani do relativně prudkých kopců jsem si často nemusel podřazovat a dvoulitr vystačil i na předjetí v okreskových rychlostech.

To vše ale při zachování rozumné spotřeby. Prakticky výjimečně roste spotřeba testovaného vozu nad osm litrů na sto, ovšem při šetrném používání mimo město se lze přiblížit hranici sedmi. Na plnou nádrž jsem do rozsvícení rezervy zpravidla najel přibližně 800 kilometrů.

Spotřeba je u daného provedení zajímavější ještě o to, že byl Traveller vybaven pohonem čtyř kol. S tou se mimochodem pojí jedna zajímavost. Přestože v ceníku čtyřkolku normálně naleznete, nejedná se přímo o produkt Peugeotu. Ve skutečnosti jde o výrobcem posvěcenou přestavbu od firmy Dangel, dodělanou až do hotového auta. V interiéru se pak v rámci přestavby objeví otočný ovladač po levé ruce, kterým se čtyřkolka zapíná.

Funkci pohonu všech kol jsem si na vlastní kůže vyzkoušel při rozjezdu do zasněženého kopce ve Slovinském národním parku. Zatímco na standardní režim jsem se dočkal jen hrabajících předních kol a zmateně blikající kontrolky, po přepnutí na čtyřkolku se Traveller rozjel, jako by se nechumelilo (doslova). Pro rozjezdy ve ztížených podmínkách tedy funguje systém zcela parádně, a kdo chce přihodit i trochu off-road dovedností, může u Dangelu připlatit za uzávěrku zadního diferenciálu a zvýšenou světlou výšku.

Osobák či neosobák?

Prodloužený víkend na cestách jsem tedy absolvoval ve zdraví a co víc, jen výjimečně jsem si během něj připadal jako zaměstnance kurýrní služby. Samozřejmě, že z řidičského pohledu uspokojí Traveller jen méně náročné řidiče, ale na druhou stranu poskytne komfort srovnatelný se slušnými osobáky a praktičnost, která je s osobáky naopak nesrovnatelná. Nejedné rozrostlé rodině může osobní dodávka ušetřit velkou spoustu logistických starostí a to i za předpokladu, že se chtějí všichni členové cítit na cestách pohodlně.

Kompletní ceník najdete zde.

Peugeot Traveller Standard 2.0 HDi 150 MAN6: Hodnocení a technické údaje
+ slušná výbava a komfort
+ nekonečná variabilita
+ sympatický vnější vzhled
+ úspornost
- pomalá navigace
- akustika na rozbitých silnicích
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1997 cm3
max. výkon 150 k (110 kW) při 4000 ot/min
max. točivý moment 370 Nm při 2000 ot/min
převodovka šestistupňová manuální
max. rychlost 183 km/h
zrychlení 0-100 km/h 10,3 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,8/6,7/7,3 l/100 km
délka 4956 mm
šířka 1920 mm
výška 1890 mm
rozvor 3275 mm
pohotovostní hmotnost 1885 kg
zavazadlový prostor 603 - 4200 l
objem nádrže 69 l
cena od 675 000 Kč (Compact Active 1.5 BlueHDI 120)
cena testované motorizace od 720 000 Kč