TEST: Ostré i jemné. Porsche Cayenne S je luxusní SUV s rošťáckým charakterem
Slavný Ferry Porsche, který společně se svým možná ještě slavnějším otcem Ferdinandem stál u začátků automobilky, jež nese rodinné jméno, v roce 1989 prohlásil: „Kdybychom postavili terénní auto podle našich požadavků na kvalitu a s logem Porsche, lidé by ho kupovali." Měl pravdu. Když se totiž o 14 let později objevil Cayenne, byl to hit. Aktuálně se do prodeje dostává už třetí generace.
Opravdu rychlé SUV
Nabídka motorizací je aktuálně velice přehledná. Základem je model s prostým označením Cayenne, který pohání třílitrový šestiválec o maximálním výkonu 340 koní (250 kW). Výkonnější Cayenne S má sice menší šestiválec, „jen" o objemu 2,9 litru, ale ten díky dvěma turbodmychadlům poskytuje 440 koní (324 kW). Na vrcholu zatím najdeme provedení Turbo s čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 550 koní (404 kW). Diesely chybí a dost možná ani nebudou, Porsche totiž výrobu naftových modelů ukončilo. Byl to mimochodem přitom právě Cayenne, který v roce 2002 jako první Porsche dostal dieselový motor.
V případě nové generace později jistě dorazí také plug-in hybrid a mluví se i o ostřejší verzi GTS.
Vraťme se ale k testovanému Cayenne S, což je tedy aktuálně střed nabídky. Pod kapotou pracuje už zmíněný dvakrát přeplňovaný 2,9litrový šestiválec, který vznikl ve spolupráci s Audi. I proto ho najdeme například v rychlém kupé RS 5, v němž dokáže hodně (ne)příjemně pošimrat žaludek.
Spojení s dvoutunovým SUV ale samozřejmě takovou výbušnost jako u sportovního kupé nedává. Motor je ve srovnání s RS 5 trochu přiškrcen, má 440 koní (o 10 méně) a točivý moment dosahuje 550 Nm (o 50 Nm méně), ale důležitější pro dynamiku je samozřejmě právě hmotnost a také podstatně robustnější karoserie.
I tak ale Cayenne S jede obdivuhodně. Dvě turba znamenají, že největší „krouťák" je k dispozici v širokém rozmezí od 1800 do 5500 ot/min, přičemž výkon vrcholí v 5700 až 6600 ot/min. V praxi tenhle motor od nějakých 2000 otáček nemá slabé místo, táhne vždycky, když to po něm budete požadovat. A vždy velmi, velmi předvědčivě. Prostě šlápnete na plyn a velké Porsche okamžitě vystřelí vpřed.
Ostatně i údaj o času potřebném ke zrychlení z klidu na stovku napoví, že tohle rozvalité SUV strčí v akceleraci do kapsy řadu sportovních aut. Stačí mu totiž jen 5,2 sekundy.
Ale nejde jen o zrychlení, tenhle motor je sympatický a přesvědčivý celkově. Při normální jízdě je sametově jemný, tichý a nepůsobí našponovaně, ve vysokých otáčkách a po aktivaci sportovní jízdního režimu se zase moc hezky rozeřve a „rozprská". A citelně se zrychlí už tak blesková odezva na plyn.
Ať už ale jedete jakkoli, „esko" pořád nenápadně dává najevo, že máte k dispozici pořádnou sílu, kterou můžete kdykoli použít - a to se hodí třeba při předjíždění.
Šestiválec si skvěle rozumí i s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zajímavé je, že Porsche sáhlo po klasickém automatu s měničem momentu, nikoli po dvouspojce. Ničemu to ale nevadí, převodovka umí řadit rychle, nechybí jí ale ani jemnost.
I tahle vlastnost vlastně jen podtrhuje charakter nového Cayennu, který umí být příjemným „esúvéčkem" s vybraným chováním, ale současně v sobě má i kus rošťáka.
A co zatáčky?
Základem stuttgartského SUV je koncernová platforma MLB Evo, známá například z Audi Q7 či Bentley Bentayga. I díky ní je nový Cayenne o nějakých 60 kilogramů lehčí než předchůdce. To ale není hlavní důvod, proč SUV od Porsche jezdí, jak jezdí, pořád totiž váží více než dvě tuny.
Cayenne především těží z vyspělého podvozku se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými stabilizátory. Díky „vzduchu" Cayenne umí měnit světlou výšku, ale zejména charakteristiku pružení podle požadavků řidiče. I v normálním módu je tohle SUV spíš tvrdší, ale rozhodně není prkenné - a není takové ani v tom nejsportovnějším režimu. Ano, nerovnosti pod sebou cítíte, ale auto neodskakuje, nedrncá, nevlní se, prostě všechny nástrahy na silnici zvládne s přehledem.
Stejnou jistotu nabídne v zatáčkách, pomáhá si přitom několika chytrými vychytávkami. Pohon všech kol například upřednostňuje zadní nápravu. Ta je zase vybavena natáčením zadních kol, které v rychlostech nad 80 km/h „posílá" zadní kola do opačného směru než přední. Výsledkem je jistější a stabilnější jízda v oblouku.
Zmíněné aktivní stabilizátory zase potlačují náklony karoserie. A zajímavostí je také řízení s rychlejším převodem než u minulé generace (12,2:1, u předchůdce 13,3.1).
Výsledek je úžasný. Tedy na SUV rozhodně. Cayenne se odhodlaně vrhá do zatáček a přesvědčivě maskuje svou velikost, dokonce přes volant cítíte, že v sobě má jistý sportovní talent. Jasně, není to auto, v němž byste dokola a dokola projížděli zakroucené pasáže, utažené zatáčky a vracáky tak, abyste byli s každou další rundou rychlejší. Zas takhle „řidičský" Cayenne není. Ale rozhodně se v něm svezete hezky a rychle třeba i na horské okresce. A když budete chtít, může vás to bavit.
Na velkém SUV od Porsche je nejlepší jeho nenucenost a všestrannost, schopnost tak nějak samozřejmě udělat, co po něm jako řidič zrovna chcete. Potřebujete se rychle přesunout na druhý konec Evropy? Pohodlný Cayenne je dokonalá volba - na dálnici je nejen stabilní, ale i tichý.
Chcete se jen tak projet? Díky silnému motoru, skvělému podvozku a sympaticky nastavenému řízení si i tohle užijete. Musíte z nějakého důvodu na své cestě opustit asfaltku? Také to Cayenne v pohodě zvládne, pro jízdu v lehkém terénu je vybaven víc než slušně. Navíc umí měnit světlou výšku.
Anebo jen prostě hledáte luxusní auto na každý den, v němž chcete být hlavně v bezpečí? Odpověď už znáte…
A spotřeba? Pokud se budete krotit, dá se jezdit za nějakých deset litrů na sto kilometrů, možná i za méně. Já jsem se během testu většinou moc nehlídal, takže palubní počítač ukazoval průměr 15,5 l/100 km.
Na závěr ještě zbývá cena. Asi nečekáte, že Porsche bude levné. Nový Cayenne startuje na částce 2 055 000 Kč, testované „esko" začíná na 2 476 480 Kč. Jenže to je opravdu jen začátek, příplatky mohou cenu vyhnat mnohem výš - i proto zkoušený kousek stál o další milion víc.
Porsche Cayenne S: Hodnocení a technické údaje | |
+ | skvělé jízdní vlastnosti |
+ | výkonný motor |
+ | prostorný a kvalitní interiér |
- | vyšší cena a drahé příplatky |
- | ovládací panel z lesklého plastu |
motor | zážehový šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly |
objem | 2894 cm3 |
max. výkon | 324 kW (440 k) při 5700 ot/min |
max. točivý moment | 550 Nm při 1800-5500 ot/min |
převodovka | automatická, osmistupňová |
max. rychlost | 265 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 5,2 s |
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 11,3/8,0/9,2 l/100 km |
délka | 4918 mm |
šířka | 1983 mm |
výška | 1696 mm |
rozvor | 2895 mm |
pohotovostní hmotnost | 2095 kg |
zavazadlový prostor | 745-1710 l |
cena od | 2 055 000 Kč |
cena testované motorizace od | 2 476 480 Kč |
cena testovaného vozu | 3 494 590 Kč |
Další články

Rychlost rozhodně nechybí! Test nové generace Hyundai i20
V recenzi nové verze menšího hatchbacku z nabídky korejské značky se zaměřujeme také na porovnání silných…

Prostě prostorné rodinné auto: První test nového Volkswagenu Caddy
Tuzemské zastoupení divize Volkswagen Užitkové vozy odtajnilo akční ceník nové generace modelu Caddy platný…

Zimní test nejlepšího elektromobilu na světě: Jak obstál v Česku…
V recenzi supervýkonného elektromobilu jsem se samozřejmě také zaměřil také na jeho dojezd a schopnost jeho…

Postup do nejvyšší ligy: Dojmy z první jízdy s novou generací Dacia…
Už dvanáct let rumunská značka Dacia nabízí zákazníkům model Sandero. Již v lednu přijde na trh třetí…

Jen pěkný kukuč nestačí: Test Hondy e ukázal, že je spíše jen…
V recenzi prvního elektromobilu japonské značky Honda jsem se zaměřil především na hodnocení toho, zda je…

Pozor na mokro! Jinak je hybridní Cupra Leon ST PHEV skvělé auto
Zatím jen jediný den jsem mohl jezdit s novou verzí kombíku španělské sportovní značky Cupra. Poprvé je ovšem…

Test Hyundai i30 kombi po faceliftu: Jak pomáhají přidané Volty?
Třetí generace vozu Hyundai po třech letech výroby dospěla k modernizaci. Vůz jsem již mohl prozkoumat v…

Test sdílené Tesly Model 3. Na silnicích v Českém středohoří…
V recenzi momentálně nejprodávanějšího elektromobilu světa jsem se zaměřil také na spotřebu v různých…

S Volkswagenem ID.3 poprvé po Česku: Jezdí výborně, ale kompromisů je…
Ve stejný den, kdy měla v Praze premiéru Škoda Enyaq iV, jsem převzal ke krátkému testu Volkswagen ID.3. Tedy…
