Opravdu rychlé SUV

Nabídka motorizací je aktuálně velice přehledná. Základem je model s prostým označením Cayenne, který pohání třílitrový šestiválec o maximálním výkonu 340 koní (250 kW). Výkonnější Cayenne S má sice menší šestiválec, „jen" o objemu 2,9 litru, ale ten díky dvěma turbodmychadlům poskytuje 440 koní (324 kW). Na vrcholu zatím najdeme provedení Turbo s čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 550 koní (404 kW). Diesely chybí a dost možná ani nebudou, Porsche totiž výrobu naftových modelů ukončilo. Byl to mimochodem přitom právě Cayenne, který v roce 2002 jako první Porsche dostal dieselový motor.

V případě nové generace později jistě dorazí také plug-in hybrid a mluví se i o ostřejší verzi GTS.

Vraťme se ale k testovanému Cayenne S, což je tedy aktuálně střed nabídky. Pod kapotou pracuje už zmíněný dvakrát přeplňovaný 2,9litrový šestiválec, který vznikl ve spolupráci s Audi. I proto ho najdeme například v rychlém kupé RS 5, v němž dokáže hodně (ne)příjemně pošimrat žaludek.

Spojení s dvoutunovým SUV ale samozřejmě takovou výbušnost jako u sportovního kupé nedává. Motor je ve srovnání s RS 5 trochu přiškrcen, má 440 koní (o 10 méně) a točivý moment dosahuje 550 Nm (o 50 Nm méně), ale důležitější pro dynamiku je samozřejmě právě hmotnost a také podstatně robustnější karoserie.

I tak ale Cayenne S jede obdivuhodně. Dvě turba znamenají, že největší „krouťák" je k dispozici v širokém rozmezí od 1800 do 5500 ot/min, přičemž výkon vrcholí v 5700 až 6600 ot/min. V praxi tenhle motor od nějakých 2000 otáček nemá slabé místo, táhne vždycky, když to po něm budete požadovat. A vždy velmi, velmi předvědčivě. Prostě šlápnete na plyn a velké Porsche okamžitě vystřelí vpřed.

Ostatně i údaj o času potřebném ke zrychlení z klidu na stovku napoví, že tohle rozvalité SUV strčí v akceleraci do kapsy řadu sportovních aut. Stačí mu totiž jen 5,2 sekundy. 

Ale nejde jen o zrychlení, tenhle motor je sympatický a přesvědčivý celkově. Při normální jízdě je sametově jemný, tichý a nepůsobí našponovaně, ve vysokých otáčkách a po aktivaci sportovní jízdního režimu se zase moc hezky rozeřve a „rozprská". A citelně se zrychlí už tak blesková odezva na plyn.

Ať už ale jedete jakkoli, „esko" pořád nenápadně dává najevo, že máte k dispozici pořádnou sílu, kterou můžete kdykoli použít - a to se hodí třeba při předjíždění.

Šestiválec si skvěle rozumí i s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zajímavé je, že Porsche sáhlo po klasickém automatu s měničem momentu, nikoli po dvouspojce. Ničemu to ale nevadí, převodovka umí řadit rychle, nechybí jí ale ani jemnost.

I tahle vlastnost vlastně jen podtrhuje charakter nového Cayennu, který umí být příjemným „esúvéčkem" s vybraným chováním, ale současně v sobě má i kus rošťáka.

A co zatáčky?

Základem stuttgartského SUV je koncernová platforma MLB Evo, známá například z Audi Q7 či Bentley Bentayga. I díky ní je nový Cayenne o nějakých 60 kilogramů lehčí než předchůdce. To ale není hlavní důvod, proč SUV od Porsche jezdí, jak jezdí, pořád totiž váží více než dvě tuny.

Cayenne především těží z vyspělého podvozku se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými stabilizátory. Díky „vzduchu" Cayenne umí měnit světlou výšku, ale zejména charakteristiku pružení podle požadavků řidiče. I v normálním módu je tohle SUV spíš tvrdší, ale rozhodně není prkenné - a není takové ani v tom nejsportovnějším režimu. Ano, nerovnosti pod sebou cítíte, ale auto neodskakuje, nedrncá, nevlní se, prostě všechny nástrahy na silnici zvládne s přehledem.

Porsche Cayenne S.Zdroj: Stanislav Švarc

Stejnou jistotu nabídne v zatáčkách, pomáhá si přitom několika chytrými vychytávkami. Pohon všech kol například upřednostňuje zadní nápravu. Ta je zase vybavena natáčením zadních kol, které v rychlostech nad 80 km/h „posílá" zadní kola do opačného směru než přední. Výsledkem je jistější a stabilnější jízda v oblouku.

Zmíněné aktivní stabilizátory zase potlačují náklony karoserie. A zajímavostí je také řízení s rychlejším převodem než u minulé generace (12,2:1, u předchůdce 13,3.1).

Výsledek je úžasný. Tedy na SUV rozhodně. Cayenne se odhodlaně vrhá do zatáček a přesvědčivě maskuje svou velikost, dokonce přes volant cítíte, že v sobě má jistý sportovní talent. Jasně, není to auto, v němž byste dokola a dokola projížděli zakroucené pasáže, utažené zatáčky a vracáky tak, abyste byli s každou další rundou rychlejší. Zas takhle „řidičský" Cayenne není. Ale rozhodně se v něm svezete hezky a rychle třeba i na horské okresce. A když budete chtít, může vás to bavit.

Na velkém SUV od Porsche je nejlepší jeho nenucenost a všestrannost, schopnost tak nějak samozřejmě udělat, co po něm jako řidič zrovna chcete. Potřebujete se rychle přesunout na druhý konec Evropy? Pohodlný Cayenne je dokonalá volba - na dálnici je nejen stabilní, ale i tichý.

Chcete se jen tak projet? Díky silnému motoru, skvělému podvozku a sympaticky nastavenému řízení si i tohle užijete. Musíte z nějakého důvodu na své cestě opustit asfaltku? Také to Cayenne v pohodě zvládne, pro jízdu v lehkém terénu je vybaven víc než slušně. Navíc umí měnit světlou výšku.

Anebo jen prostě hledáte luxusní auto na každý den, v němž chcete být hlavně v bezpečí? Odpověď už znáte…

A spotřeba? Pokud se budete krotit, dá se jezdit za nějakých deset litrů na sto kilometrů, možná i za méně. Já jsem se během testu většinou moc nehlídal, takže palubní počítač ukazoval průměr 15,5 l/100 km.

Na závěr ještě zbývá cena. Asi nečekáte, že Porsche bude levné. Nový Cayenne startuje na částce 2 055 000 Kč, testované „esko" začíná na 2 476 480 Kč. Jenže to je opravdu jen začátek, příplatky mohou cenu vyhnat mnohem výš - i proto zkoušený kousek stál o další milion víc.

Kompletní ceník najdete zde.

Porsche Cayenne S: Hodnocení a technické údaje
+ skvělé jízdní vlastnosti
+ výkonný motor
+ prostorný a kvalitní interiér
- vyšší cena a drahé příplatky
- ovládací panel z lesklého plastu
motor zážehový šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 2894 cm3
max. výkon 324 kW (440 k) při 5700 ot/min
max. točivý moment 550 Nm při 1800-5500 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 265 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5,2 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 11,3/8,0/9,2 l/100 km
délka 4918 mm
šířka 1983 mm
výška 1696 mm
rozvor 2895 mm
pohotovostní hmotnost 2095 kg
zavazadlový prostor 745-1710 l
cena od 2 055 000 Kč
cena testované motorizace od 2 476 480 Kč
cena testovaného vozu 3 494 590 Kč