Modernizovaný Kadjar nepřináší do segmentu nic nového, zážehová třináctistovka však jasně vyvrací mýtus, že maloobjemový zážehový motor do SUV nepatří. Patří.  A náramně.
 
Renault Kadjar je sourozenec Nissanu Qashqai, který sám o sobě je velmi populární. Ve skutečnosti jedním z nejpopulárnějších v segmentu. Renault se na jeho úspěchu slušně svezl a Kadjaru prodal za poslední čtyři roky na půl milionu kusů. Nadvládu vznětových motorů Renault rozmělňuje zážehovými čtyřválci, nově motorem 1,3 TCe, který vznikl v kooperaci s koncernem Daimler.

Renault tento motor nabízí výhradně s pohonem přední nápravy, čtyřkolka je vyhrazena pouze nejsilnější 150koňové vznětové motorizaci. Světlá výška 200 mm je v kategorii lepší průměr, absenci pohonu všech kol tedy lze považovat za nevýhodu oproti konkurenci.
 
CHYTRÉ NÁPADY VS. PŘEŠLAPY
Design modernizované verze se povedl, auto vypadá uhlazeně a příliš neprovokuje. Některé detaily se však vyloženě nepovedly. Řeč je o falešných koncovkách výfuku, které jsou až lajdácky zhotovené. S ohledem na zbytek vozu si mohli designéři Renaultu dát více záležet.
 
Interiér se oproti předchozí verze liší pramálo. Hlavní rozdíly jsou v novém displeji infotainmentu a ovládacím panelu klimatizace. Tři otočné knoflíky s digitálními displeji uvnitř jsou elegantní a uživatelsky přívětivé.

Test Renaultu Kadjar 1,3 TCe
 
Ale nebyl by to Renault, aby opět nevymyslel něco, co prostě nedává smysl. Testovaný vůz byl vybaven vyhřívanými sedadly, ovšem najít ovládací tlačítka chce buď mapu, nebo nápovědu přítele na telefonu. Výhradu bych měl taky k nastavení citlivosti displeje infotainmentu. Boční dotyková tlačítka reagovala se zpožděním.
 
Jinak lze Kadjar označit jako prostorný automobil s chytře řešenými odkládacími prvky včele s loketní opěrkou, dělenou na dvě části. Boční kapsy ve dveřích zase pojmou i velké PET láhve s pitím.
 
KOMFORTNÍ SEDAČKY, NEPOVEDENÝ DIGITÁLNÍ ŠTÍT
Podobně jako nový Megane, také Kadjar je vybaven digitálním přístrojovým štítem, který si můžete přepnout třeba na klasický tachometr. Už jsem viděl přehlednější provedení digitálního štítu. Po stranách umístěné ukazatele teploty vody a palivoměru jsou vyloženě nešťastně řešené.
 
Pochvalu dostane Kadjar za sklopné přední opěradlo spolujezdcova sedadla, díky němuž lze převážet i velmi dlouhé předměty. Je s podivem, že tento nápad ještě nepřejaly i další výrobci.

Test Renaultu Kadjar 1,3 TCe
 
Sedačky jsou dobře tvarované, ovšem s ohledem na maximální komfort. Bočnice jsou až příliš otevřené, takže v dynamičtěji projeté zatáčce tělo nepodrží. Sedák je velmi podobný sportovním sedadlům mnichovské automobilky, ovšem kromě podpory stehen jde spíše o design než funkci.
 
DOBRÁ SPOTŘEBA
Nová třináctistovka je k dispozici ve dvou nastavení – 140 a 160 koní. Testovali jsme slabší z nabízených variant a překvapení střídalo překvapení. Tak zaprvé, motor je fantasticky odhlučněn. Na volnoběh o motoru nevíte, dokonce ani ve středních otáčkách o sobě čtyřválec nedává příliš vědět. Ochotně se vytáčí a pružnost mu rozhodně nechybí.

Za druhé je překvapivě úsporný. Po městě se dá jezdit za 7,8 l/100 km, dálniční rychlosti spotřebu nevylepšují. Každopádně průměr pod 8 litrů v kombinovaném provozu je reálný. Na tak malý motor poměrně překvapivá hodnota. Koncernová auta umí daleko víc.
 
V maximálních rychlostech se začíná ozývat aerodynamický hluk od zrcátek, ovšem testovaný Kadjar v rychlostech nad 150 km/h vdával nepříjemný hluk a vibrace, které se však mohly týkat pouze tohoto konkrétního vozu.
 
Potentní motor si však vůbec netyká s podvozkem, jehož vinuté pružiny jsou sice „renaulťácky“ měkké, ovšem tlumiče příliš tvrdé. Kadjar se v zatáčkách lehce naklání, na brzdách také. Příčné nerovnosti do kabiny přenáší silně otřesy jízda je ve finále dost rozháraná.

Renault Kadjar 1,3 TCe Intense: Technické údaje a hodnocení

+ tichý a kultivovaný motor
+ sklopné opěradlo spolujezdcova sedadla
+ množství odkládacích ploch
- naladění podvozku
- nepřehledný digitální štít
- nepřesné řízení
motor zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem 1332 cm3
max. výkon 103 kW/140 koní při 5 000 min-1
max. točivý moment 240 Nm při 1600 min-1
převodovka 6stupňová manuální
zrychlení 0-100 km/h 10,4 s
maximální rychlost 203 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) -/-/6,4-6,6 l/100 km
délka 4489 mm
šířka 1836 mm
výška 1613 mm
rozvor 2646 mm
pohotovostní hmotnost 1333 kg
zavazadlový prostor 472/1478 l
cena od 584 900 Kč (výbava Intense)