Při vyšší svornosti se auto vyřítí ze zatáčky zcela neutrálně, případně s lehounkým náznakem nedotáčivosti. Při nižší svornosti zase STI předvede, že na zadní nápravu přenáší vyšší podíl točivého momentu a na výjezdu elegantně vyhazuje zádí. Při úplném otevření diferenciálu lze do určité míry i driftovat, ale zde je znát, že se stálý pohon všech kol cítí lépe ve stopě.

Denní použitelnost? Musíte trochu trpět

Ve světle dosavadních faktů vychází WRX STI jako sporťák pro opravdové nadšence. Sporťák, z poza jehož volantu jsem celý testovací týden vylézal servaný, ale naprosto nadšený a spokojený. Tímhle způsobem bylo ostré Subaru pochopitelně od prvopočátku zamýšleno, ovšem vyvstává zde otázka, zda umí okřídlený sedan shodit masku zběsilého lamače okresek a začít fungovat coby běžné auto na každodenní ježdění.

Na první pohled zde není jediný důvod, proč by neměl. Do slušně zpracovaného interiéru se vejdou bez problému čtyři dospěláci a kufr pojme solidních 460 litrů zavazadel. Do toho se ve výbavě Sport nachází slušně fungující navigace a v konečném důsledku se lze uvnitř WRX STI cítit jako doma.

O něco horší je to ovšem s jízdou, potažmo s ovládáním. Podvozek se přirozeně řadí mezi ty hodně tvrdé a spojka začne být po čase otravná, stejně jako ztuha chodící řazení. Abyste zápolení s nefalšovaným sporťákem trpěli dennodenně, musíte jej dost milovat. Což zase na druhou stranu není žádný problém.

Dokonce ani spotřeba nemusí patřit mezi ty nejhorší. Po městě se lze s lehkou nohou vejít všude do dvanácti litrů a mimo město lze padnout i pod deset. Jenže tyto hodnoty jsou striktně podmíněny tím, že nesmíte vůbec tahat. Sotva totiž začnete lechtat přeplňovaný boxer, v nádrži se tvoří vše pojímající vír a spotřeba roste nahoru raketovým tempem.

Jen pro informaci, ostrou okreskovou jízdou lze vyplácat obsah plné šedesátilitrové nádrže přibližně za 250 až 300 kilometrů. Můj průměr za týden se potom ustálil na dobře počitatelných 15 litrech. Vyberte si benzínku s nejmilejší obsluhou v okolí. Budete tam totiž trávit docela dost času.

Kupujte, nebudou

Subaru WRX STI je auto, jehož staromódní rallye charakter udělá z každé jízdy zážitek. Přesto měl ale náš společný týden poněkud nahořklou pachuť. Byl to totiž poslední týden, který jsem mohl s aktuální generací strávit.

Japonská legenda se kvůli stále přísnějším emisním předpisům odebírá pryč z evropského trhu a přestože se velmi pravděpodobně jednou vrátí, o zachování jeho ducha panují oprávněné obavy. Je téměř jisté, že surový přeplňovaný čtyřválec s poctivým manuálem a ostře naladěnou čtyřkolkou už nikdy nedostaneme.

Nezbývá tedy, než před WRX STI naposledy smeknout. Děkujeme, že jsi existovalo a stalo se legendou. Děkujeme za plakáty na zdi. Děkujeme za to, že jsi určovalo trendy v rallye. Děkujeme za to, kolik řidičské radosti si v dnešním světě nadělalo. Děkujeme a zase se někdy vrať.

Co ještě dodat? Snad jen tolik, že pokud máte k utracení 1 130 000 korun (základní výbava Active naprosto stačí), běžte je do Subaru položit na prkno. Máte totiž poslední šanci tak učinit a pořídit si nefalšovanou ikonu automobilové historie – naposledy ve zbrusu novém provedení.

Kompletní ceník naleznete zde.

Subaru WRX STI: Hodnocení a technické údaje
+ nefalšovaný zážitek z řízení
+ výkon a projev motoru
+ mechaničnost ovládacích prvků
+ čitelný a perfektně vyladěný podvozek
- spotřeba při ostré jízdě
- vyšší pozice za volantem
motor zážehový čtyřválec (boxer), přeplňovaný turbodmychadlem
objem 2457 cm3
max. výkon 300 koní (221 kW) při 6000 ot/min
max. točivý moment 407 Nm při 4000 ot/min
převodovka šestistupňová, manuální
max. rychlost 255 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5,2 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 12/9,5/10,5 l/100 km
délka 4595 mm
šířka 1795 mm
výška 1475 mm
rozvor 2650 mm
pohotovostní hmotnost 1566 kg
zavazadlový prostor 460 l
objem nádrže 60 l
cena od 1 130 000 Kč (výbava Active)
cena testovaného vozu 1 300 000 Kč