První generace Imprezy přišla na trh již v roce 1992 a ve stejném roce byla představena ostrá verze WRX, která přenesla ducha a částečně i techniku speciálů světového šampionátu v rally na běžné silnice.

Mimochodem, tento rok byl významný ještě jednou premiérou, ukázalo se Mitsubishi Lancer Evo. Od té doby byl svět rozdělen na dvě části.

Na trhu je aktuálně čtvrtá generace WRX STI, ale brzy se dočkáme i jejího nástupce. My tu máme třetí generaci, která svůj debut zažila již v roce 2007 - v podobě pětidveřového hatchbacku. O tři roky později však s faceliftem dorazil sedan s obřím křídlem, na kterém by se dal pořádat piknik. A této verzi, kterou pohání plochý přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,5 litru, se podíváme na zoubek trochu důkladněji.

Mimochodem, motor má výkon 300 koní (221 kW), točivý moment dosahuje 407 Nm a zrychlení z klidu na stovku zabere jen 5,2 sekundy.

Japonská klasika

Zvenku vůz budí rozpaky - tedy alespoň v mých očích to tak vždy bylo. Zezadu vypadá fantasticky, ale z boku jsou znát lehké disproporce mezi přední a zadní částí vozu.

Zepředu pak Subaru WRX STI nebudí takový respekt, jaký byste u tohoto vozu očekávali. Záď je jiná písnička: krásné obří křídlo, agresivní světlomety nebo oválné koncovky výfuku (standardně jsou čtyři koncovky, testovaný vůz byl vybaven dodatečně instalovanými koncovkami Supersprint) dávají jasně najevo, že tohle není jen tak obyčejný sedan.

Subaru WRX STI.Zdroj: Denis Ferdus

Od interiéru toho moc nečekejte. Převažují tvrdé plasty, volant má na můj vkus příliš tenký věnec a posaz za ním není také úplně ideální. Svérazná je i automatická klimatizace, která z auta udělá buď Himaláje nebo saharskou poušť - nic mezitím snad neexistuje.

Pochvalu naopak zaslouží sportovní sedačky, které perfektně drží tělo a zároveň jsou dostatečně pohodlné. Testovaný kousek měl na tachometru necelých 75 tisíc kilometrů a k mému překvapení se z interiéru neozývalo žadné skřípání nebo vrzání. Zpracovaný je tedy skvěle.

Také prostoru je v něm dostatek, dokonce i kufr je dobře použitelný. WRX STI má v těchto ohledech všechny vlastnosti "normálního" auta. Znamená to, že se hodí na každý den?

Láska až na druhý pohled 

Nebudu vás napínat. Podle mě ano. Ale chce to samozřejmě několik drobných ústupků. A hlavně musíte WRX STI porozumět, tohle není obyčejný stroj.

První svezení si pamatuji, jako by to bylo včera. Bylo mlhavé listopadové ráno a mě čekalo první seznámení s modrým vozem se zlatými koly, takže přesně v té "správné" specifikaci.

První jízda ale překvapivě ve mně nezanechala prakticky žádný dojem. Člověk sedí jak v autobuse, řízení je nedočkavé jak štěně a zatáh motoru byl ospalý jak sobotní ráno.

Subaru WRX STI.Zdroj: Denis Ferdus

Prostě jsem cítil mírné zklamání. Jenže pak jsem se cítil provinile, říkal jsem si, že jsem někde musel udělat chybu a toužil po tom, dát Subaru druhou šanci.

A právě tehdy se všechno zlomilo. Sjel jsem z hlavní silnice, přepnul volič jízdních režimů SI-DRIVE do polohy „Sport Sharp", která aktivuje sportovní mód a s meziplynem podřadil přes pekelně krátké dráhy ze čtyřky na trojku.

Výsledek byl okamžitý a naprosto fenomenální. Jako byste vůz polili živou vodou. Z výfuků se ozvalo brumlání, ručička otáčkoměru vyletěla nad 4500 otáček a vše, co bylo doteď špatně, je najednou výborné.

Řízení funguje, jak má, a motor reaguje na pedál plynu jak vzteklý. Letím zatáčkami a předjíždím jedno auto za druhým, nehledím na kvalitu silnice a stále přidávám na tempu. Cesta, která by normálně trvala 45 minut, je projetá za dvacet a já zastavuji, abych vydechl.

Pochopil jsem právě, co se stalo. Se Subaru jsme si začali rozumět. A já se zamiloval. Nakonec nám to spolu vydrželo celý rok.

Kolik na sto?

Připadal jsem si přitom, jako bych žil s náladovou, ale současně sakra sexy milenkou. Kolikrát se mi stalo, že jsem po několika týdnech každodenního řízení po městě a na českých dálnících zatoužil po něčem pohodlnějším a méně nápadném.

Jenže od Subaru se nešlo odtrhnout. Takže jsem znovu podlehl, usedl dovnitř, probudil 300 koní a vyrazil na svou oblíbenou okresku a všechny chmury šly stranou.

Řízení Subaru WRX STI je velmi přesné a rychlé (v běžném provozu někdy až příliš), podvozek je výborně nastaven na běžnou a sportovní jízdu, velmi dobře tlumí i nekvalitní silnice. Dá se s ním žít každý den.

Ani ve vyšších rychlostech se nedostavuje nějaké odskakování či nejistota, auto je stále stabilní a chováním neutrální. Ale pokud to přeženete, tak z prvotní lehké nedotáčivosti přechází v přetáčivý smyk.

Subaru WRX STI.Zdroj: Denis Ferdus

Hranice "přechodu" je ale velmi zrádná, zvlášť pro nezkušeného řidiče. Když nepoznáte, že jste už za hranou "ukočírovatelnosti", můžete se akorát spolehnout na dobrou havarijní pojistku. Subaru je v tomto nekompromisní. Ale i to patří k jeho charakteru, pro který je tak zábavný a oblíbený.

Zažitým mýtem u Subaru WRX STI jsou vysoké provozní náklady, které musíte nést při pořízení tohoto typu vozu. Rád vás vyvedu z omylu.

Začněme spotřebou. Za necelých 15 tisíc kilometrů se moje spotřeba ustálila na 10,4 litru. Jezdil jsem s autem denně a nemyslím si, že jsem je nějak závratně šetřil. Samozřejmě při velmi ostré jízdě se spotřeba pohybuje kolem 20 litrů na sto kilometrů, ale to je vzhledem k výkonu a pohonu všech kol pochopitelné.

Pozor na tuning

Malou nevýhodou je objem palivové nádrže, ta pojme pouhých 60 litrů benzinu, což je při delším cestování poněkud omezující. Do vozu jsem celou dobu tankoval výhradně Natural 95 a ničemu to nevadilo (o kvalitě tuzemské N98 si myslím své).

Servisní i provozní náklady jsou pochopitelně trochu vyšší než u běžných vozů, ale ani tady se neděje nic dramatického. Spíše je potřeba autu přizpůsobit péči.

V 60 000 km je potřeba vyměnit všechny náplně i v mechanické převodovce, rozvody pak nového majitele čekají až ve 105 000 km. Servisní intervaly jsem zkrátil na 10 000 km a za celou dobu užívání jsem neměl jediný problém.

Subaru WRX STI se obecně řadí mezi velmi spolehlivé vozy. A takřka všemu se dá předejít - důležité je dodržovat servisní intervaly, dostatečně kontrolovat olej a hlavně vůz nechávat pořádně zahřát a po ostré jízdě nechat turbo vydechnout a zchladit.

Subaru WRX STI.Zdroj: Denis Ferdus

Při výběru vozu bych se vyvaroval výrazněji upraveným vozům, protože se často jedná o "domácí tuning", který většinou není ku prospěchu.

Při zkušební jízdě se zaměřte na projev motoru - aby na volnoběh "neklepal" a při jízdě se neozývaly jakékoliv vibrace. Určitě bych se vyhnul i vozům bez servisní historie, protože zrovna u motoru typu boxer je dodržování servisních intervalů skutečně základem.

Jistou nevýhodou - jako u většiny japonských aut - mohou být delší čekací lhůty na originální náhradní díly.

Napak silnou stránkou WRX STI třetí generace je cena. Hezké kousky seženete za ceny už okolo 550 tisíc. Ano, na první pohled to vypadá jako velké peníze za takto starý sedan, ale s WRX STI dostanete spoustu výkonu, skvělé jízdní vlastnosti, spolehlivost a především spoustu charakteru a zábavy.

Ostré Subaru navíc neztrácí hodnotu tak rychle, jako někteří rychlí konkurenti.