Toyota za poslední roky zasluhuje velké uznání. Po letech, kdy spala na vlastních vavřínech prodejů a spolehlivosti se konečně probudila do moderního automobilového světa a zase začala dělat auta, která zajímají také automobilové fajnšmekry. Vrátila se k výrobě sportovních aut, která vždy uměla skvěle, a rovněž začala naslouchat výtkám odborné veřejnosti, které často zmiňovaly nevýrazný, až unylý design.

Když se dnes podíváme na nabídku modelů, jsou všechny, bez ohledu na kategorii, designově propracované, nápadité a mají šmrnc. Díky bohu za to, že prezident Toyoty Akio Toyoda vyzval své podřízené, aby už nestavěli nudná vozidla. Proto je nová, již pátá generace RAV4, úplně jiná. A teď nemáme na mysli jen design, ale také použitou techniku.

Test Toyota RAV4 Hybrid

Nová RAV4 je postavená na nové modulární platformě TNGA, jejíž verze GA-K je vyhrazena nejen pro RAV4, ale také novou Camry. Nicméně mezigeneračně se RAV4 příliš nezměnila. Je o pouhých 10 mm nižší a širší, na délku narostla jen o 5 mm, přičemž rozvor se natáhl o 30 mm na 2690 mm. Že auto působí daleko mohutněji a agresivněji je zásluhou nového designového jazyku, který Toyota poprvé aplikovala u 4Runneru z roku 2015. Srovnání designu čtvrté a páté generace RAV4 je podobné, jako kdybyste chtěli srovnávat vzhled čmeláka se sršní.

DOBRÉ MATERIÁLY, DOSTATEK PROSTORU

Jak je nová RAV4 zvenku excentrická a vyzývavá, je uvnitř rafinovaná a elegantní. Osobně mi vadí jen samostatně stojící displej, ale to je „nemoc“ všech dnešních aut. Interiér je ergonomicky povedený a vše je dobře po ruce. Displej je vybaven staromileckými tlačítky pro rychlou volbu, jinak je středová konzole hezky minimalistická. Veškeré ovládací prvky jsou na omak příjemné a třeba ovladač hlasitosti a teploty je pogumovaný, aby v prstech neklouzal.

Test Toyota RAV4 Hybrid

Toyota zvolila dobré a kvalitní materiály, o kterých si konkurence může nechat zdát. Sedadla čalouněná kůží vypadají sportovně, ale ve skutečnosti zrovna dvakrát sportovní nejsou, stejně jako auto samotné. Bočnice opěradel jsou až příliš otevřené, takže při dynamické jízdě v sedačkách tak trochu „kloužete“. Jsou však pohodlná a mají bederní opěrku. Vzadu se sedí o něco níž, nicméně místa je dostatek jak v oblasti kolenou, tak ramen i hlavy.

Zavazadelník je dostatečně velký, má 580 litrů a sklopením opěradel vznikne rovná plocha a objem se zvětší na 1690 litrů. Na vozidlo dané kategorie velmi solidní hodnoty. Není však tak propracovaný, jako například v případě koncernových vozů, kde je řada vychytávek a „prostě chytrých“ detailů. Tady není zhola nic, ani záchytná síť.  

LEHČÍ BATERIE ZNAMENAJÍ SLUŠNOU CELKOVOU HMOTNOST

Toyota nabízí novou RAV4 jak s klasickým spalovacím motorem (2,0 Valvematic), tak s hybridním pohonem hned ve dvou variantách – FWD a AWD. My jsme do redakce dostali předokolku FWD ve druhé nejlepší výbavě Selection.

Hybridní systém tvoří 2,5litrový atmosférický 131kW čtyřválec a nový synchronní elektromotor o výkonu 88 kW a nikl metal-hybridovými bateriemi s kapacitou 6,5 Ah. Celkový výkon systému je 160 kW a točivý moment dosahuje 221 Nm.

Test Toyota RAV4 Hybrid

Papírově nejde o nikterak oslnivé hodnoty, ale mějte na paměti, že nová hybridní RAV4 s pohonem předních kol váží 1670 kg, což na hybrid není vůbec špatné. Největší zásluhu na tom mají nikl metal-hybridové baterie, které jsou o 11 % lehčí než dříve.

S PŘEDVÍDÁNÍM I POD 2 LITRY

Spalovací jednotka s přímým i nepřímým vstřikováním pracuje v Atkinsonově cyklu a je vybavena proměnným časováním ventilů s vyšším rozsahem. U sacích je elektrické, zatímco u výfukových hydraulické.

I přes akustickou izolaci je její projev hlučnější, zejména při vyšším zatížení. Ale pokud se s hybridní RAV4 naučíte jezdit, téměř o ní vědět nebudete. Protože pokud si nechcete s autem hrát a snaha o co nejnižší spotřebu není vaším koníčkem či prioritou, budete nešťastní. Při normálním přístupu, tedy stylem jedu, jak uznám z vhodné, je spotřeba téměř vždy nad 10 l/100 km, a pokud už klesne pod 10 litrů, tak jen velmi těsně.

Ovšem s velmi lehkou nohou a jemným přístupem budete jezdit po městě pod 5 litrů na 100 km. Že to jde i výrazně méně, dokazuje naše cca 25 km dlouhá testovací trasa ze sjezdu pražského obchvatu směrem na Barrandov, Spořilov a následně zpět na Pankrác přes Vršovice, kdy si RAV4 Hybrid vzala 1,9 litru na 100 km! Musíte však jezdit prediktivně a zohledňovat veškeré dění na silnici. A hlavně se nenechat znervóznět ostatními účastníky provozu, protože váš posun vpřed bude nápadně připomínat rozjezdy autobusů MHD.

Test Toyota RAV4 Hybrid

RAV4 Hybrid se v elektrickém režimu rozjíždí jako parní lokomotiva a musíte jí dát čas, jinak okamžitě sepne spalovací motor. Když už se tak stane, stačí polevit plynový pedál a začít s rozjezdem na elektriku nanovo. Ve finále to není zase tak zdlouhavý proces a rozhodně na silnici nepůsobíte jako brzda provozu, nicméně pomalejší budete, to bezesporu.

Na dálnici je situace o něco horší, protože nová RAV4 Hybrid nemá ráda vysoké rychlosti. Maximálka je pouhých 180 km/h, při které ale motor řve jako raněné zvíře a spotřeba raketově stoupá. Hybrid se nejlépe se cítí v rychlostech mezi 110 až 120 km/h, kdy spotřeba klesá hluboko pod 7 litrů. I zde však platí, že musíte s plynovým pedálem velmi obezřetně.

JEN PRO TY, KTEŘÍ CHTĚJÍ JEZDIT DEFENZIVNĚ

RAV4 Hybrid bude jistojistě nejprodávanější motorizací na českém trhu a osobně se domnívám, že pohonu 4x4 netřeba, protože tohle auto není plnohodnotnou čtyřkolkou (zadní nápravu roztáčí elektromotor bez mechanické vazby na přední) a do terénu se nehodí. Se světlou výškou 190 mm na chalupu v pohodě dojedete i s předokolkou a moderní asistenční systémy v podobě stabilizace a protiprokluzu na rozbahněné polní cestě dost pomůžou. Jen pozor, hybrid s pohonem pouze přední nápravy má výrazně nižší tažnou kapacitu brzděného přívěsu (800 vs. 1650 kg).

Hybridní pohon dává smysl jen pro ty, kteří opravdu chtějí jezdit úsporně a klidně, pak totiž systém funguje výtečně, případně bydlí v Praze a trápí je modré zóny. Všem ostatním bychom doporučili klasickou RAV4 s 2litrovým Valvematicem.

V galerii si můžete testovanou RAV4 Hybrid FWD detailně prohlédnout.

Toyota RAV4 Hybrid Selection FWD: Technické údaje a hodnocení

+ design
+ kvalitní materiály a zpracování
+ vnitřní prostor
- zvuk motoru ve vysokých otáčkách
- nízou spotřebu si musíte hodně zasloužit
- grafické provedení navigace její občasná zmatenost
motor zážehový atmosféricky plněný čytřválec a synchronní elektromotr
objem 2487 cm3
max. výkon 160 kW/218 koní při 5700 min-1
max. točivý moment 221 Nm při 3600-5200 min-1
převodovka e-CVT
zrychlení 0-100 km/h 8,4 s
maximální rychlost 180 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná) -/-/4,5 - 4,6 l
délka 4600 mm
šířka 1855 mm
výška 1685 mm
rozvor 2690 mm
pohotovostní hmotnost 1670 kg
zavazadlový prostor 580/1690 l
cena odcena od 999 000 Kč