Pod tou šílenou zkratkou se ukrývá říkanka „Gazoo Racing Masters of Nürburgring“. Přičemž Gazoo Racing je název továrního týmu Toyoty, a Nürburgring… No snad všichni alespoň trochu víte, co je to Nürburgring.

Nákupní taška na steroidech

Každopádně už první setkání s Yarisem GRMN dost nepochybně evokuje, že tohle není jen tak obyčejný Yaris. Městská krabička, která kolem vás denně proplouvá bez povšimnutí v desítkách kusů, dostala bílé zbarvení s rudou a černou grafikou, velký střešní spoiler a velkou centrální výfukovou koncovku. Pod černými koly s tenkými paprsky se potom rýsují brzdiče s logem Gazoo Racing a velké ventilované kotouče.

Adekvátního přiostření se dočkal i interiér, jehož stavebním prvkem jsou dvě sportovní skořepiny s výrazným a tuhým bočním vedením. Před tou řidičovou se dále nachází sportovní volant propůjčený z Toyoty GT86, disponující rudou páskou na vyznačení středu. Z dalších drobností potěší ještě sportovní hlavice řadicí páky, hliníkové pedály a taky rychloměr končící číslovkou 260 km/h. V Yarisu!

Pln nadšení se hrnu do těsné skořepiny, jenže první dojem je spíše rozpačitý. Jakkoliv je spousta prvků v interiéru GRMN odlišných od standardních verzí, je tu také spousta momentů, kdy se základ v Yarisu zkrátka nezapře. Tím asi nejdůležitějším je pozice za volantem. Sedí se vcelku dost vysoko, na krátké nohy a dlouhé ruce, natažené k pouze výškově stavitelnému volantu.

Ovládání klimatizace nebo vestavěná navigace z nejvyšších specifikací běžného Yarisu plně dostačuje i tady. Na druhou stranu tvrdé povrzávající plasty všude kolem nebo stropnici z toho nejobyčejnějšího textilu bych si u auta za danou cenu (a k té se ještě dostanu) chtěl spíše odpustit.

Srdnatý motor a srdnatější podvozek

Dost ale hnidopišství. Stiskem startovacího tlačítka – jak jinak než s logem GR – uvádím do chodu agregát pod kapotou a tady se teprve projevuje, co je vlastně na Yarisu GRMN tolik jiné. Krátká přední kapota totiž ukrývá čtyřválec o objemu 1,8 litru, dopovaný mechanickým kompresorem, poháněným řemenicí. Výsledkem je 212 koní (156 kW) výkonu a 249 Nm točivého momentu. Dále z řeči čísel vychází ještě zrychlení z nuly na sto za 6,5 sekundy a elektronicky omezená maximálka na 230 km/h.

Jasně, Yaris GRMN je tedy hodně rychlý, ovšem teprve první pořádné svezení, při kterém jsem se vydal za hranice města, napovídá, jak vážně je potřeba tohle auto brát. Tohle není žádná přiostřená specifikace s pár spoilery a pozlátkem navrch. GRMN je zatraceně seriózní sportovní náčiní a dává to najevo při každém kilometru jízdy.

Tvrdý sportovní podvozek ze mě ve městě málem vyklepal duši, ale jen co jsem našel dostatečně hladkou a vyhovující okresku, ukázal mi to nejlepší ze světa hot hatchů. Yaris se tuhým a strmým řízením vodí s naprostou přesností, karoserie se nikam nenaklání a spíš než nedotáčivost, objeví se přetáčivost od hravé a lehce „skotačivé“ zadní nápravy. Yaris vyžaduje spoustu řidičské pozornosti a dokonce i určitou dávku umu, ale jeho precizně ostré naladění dostane to nejlepší jak z vás, tak i z motoru.

A právě motor je cosi jako zlatý hřeb celého GRMN kolotoče. Úžasně ostrý a dravý agregát má dokonale staromódní náturu. Absence turbodmychadla znamená absenci prodlevy a způsob, jakým umí přidání plynu ve třech a půl tisících otáčkách „hrknout“ s celým autem, je až pozoruhodný. Už od velmi nízkých otáček umí motor s 1134 kilogramů vážícím Yarisem pěkně cvičit, ale to hlavní běsnění se odehrává v druhé polovině otáčkoměru. Zlostné bručení motoru se změní na chrčivé hučení a výkon zuřivě eskaluje k pěti, šesti a dokonce k téměř sedmi tisícům, než je roztáčení náhle utnuto štěkajícím omezovačem.

Přesným řazením sázím další kvalt a můžeme pokračovat na novo. Yaris akceleruje jako zběsilý i za hranicí sta kilometrů v hodině a co je důležité – umí svou sílu přenést na silnici velmi účinným způsobem. Zde se totiž do hry vkrádá mechanický samosvorný diferenciál, který nedovolí vnitřnímu kolu protáčení ani v těch nejutaženějších zatáčkách. Obě přední gumy se prostě zakousnou do asfaltu a okamžitý příval točivého momentu zařídí, že se Yaris vyřítí z oblouku s razancí nakopnutého kopačáku.

Jenže co ta cena?

Je to rychlé, je to brutální, je to neuvěřitelně zábavné, ale je to také do značné míry nesmlouvavé. Za volantem Yarisu GRMN si užijete srandy jako málokde, ale pouze tehdy, jsou-li splněny podmínky dokonale hladké a klikaté silnice. Ve městě z vás vytřese duši, na rychlé cestování se moc netváří a přibližně desetilitrová spotřeba spolu s maličkou nádrží zaručí, že si stojany benzínek prohlédnete hodně zblízka.

Je to tedy především hračka. Ostrá a štěkavá hračka pro velké kluky, mající velké bankovní konto. Právě tady se totiž dostávám k ožehavému tématu ceny. Jak bylo již řečeno, Yaris GRMN je limitovanou edicí, omezenou na 400 kusů pro Evropu. A jako takový stojí 850 000 korun. A i když vám to jistě připadá hodně, nemusíte to už řešit. Je totiž vyprodáno.

Tak snad jako ojetinu…

Toyota Yaris GRMN: Hodnocení a technické údaje
+ charakterní a výbušný motor
+ ostře naladěný podvozek a řízení
+ samosvorný diferenciál
- příliš tuhý na většinu českých silnic
- cena
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný kompresorem
objem 1798 ccm
max. výkon 212 k (156 kW) při 6800 ot/min
max. točivý moment 249 Nm při 5000 ot/min
převodovka manuální šestistupňová
max. rychlost 230 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6,5 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 11,0 / 8,9 / 10,5 l/100 km
délka 3954 mm
šířka 1695 mm
výška 1510 mm
rozvor 2510 mm
pohotovostní hmotnost 1134 kg
zavazadlový prostor 286 l
objem nádrže 42 l
cena 850 000 Kč