Předchozí
1 z 2
Další

S novou XC40 se přitom Volvo vydalo na cestu, na níž ještě nikdy nestálo. Zatímco dvojice XC60 (dlouhodobě nejprodávanější Volvo) a XC90 (momentálně druhý nejžádanější model značky) už patří mezi klasiky a prodávají se ve druhých generacích, XC40 žádného předchůdce nemá. Ale i když tento kompaktní crossover vznikal od nuly, na dokonale čistém papíře, výrobce na něj může být pyšný. Ačkoliv jde o první městské SUV v historii značky, hned získalo ocenění Evropské auto roku 2018. Jako vůbec první Volvo…

A současně se dostalo na pozici třetího nejprodávanějšího vozu švédské firmy.

Přiznávám, že mě XC40 zaujala na první pohled. V době, kdy většina městských „kříženců“ vypadá skoro stejně, XC40 přijíždí s originálním designem, dokonce i v rámci celé nabídky značky. Jasně, novinku okamžitě identifikujete jako Volvo, třeba podle charakteristické masky chladiče, světlometů s LED diodami ve tvaru Thorova kladiva nebo vertikálního rozmístění zadních svítilen. Ale najdete u ní spoustu nových nápadů a vtipných detailů. Líbí se mi třeba jistá „hranatost" karoserie. Nebo zlom u zadního sloupku či zvláštní sklon přídě. Anebo malinká švédská vlaječka, která vykukuje zpod kapoty kousek nad předním blatníkem. Je to samozřejmě „blbinka", ale roztomilá.

Řada hybridních modelů automobilky Volvo.
Ze skomírající značky prosperující podnik. Volvo má za sebou nevídaný návrat

Za designem stojí Ian Kettle, jenž se inspiroval ve světě sci-fi. Jeho cílem bylo navrhnout auto s duchem „malého houževnatého robota“. Myslím, že se to povedlo.

Volvo samozřejmě zákazníkům nabízí spoustu možností, jak auto doladit podle individuálního vkusu. Nabízí nejen několik barevných provedení s kontrastně vyvedenou střechou, ale vzhled ovlivňuje i zvolená výbavová verze. Já jsem vyzkoušel dva vozy s různými motory a právě i v odlišných provedeních. Zatímco exemplář s dieselem D4 pod kapotou ve výbavě Momentum oblékl zajímavou kombinaci nebesky modré karoserie a bílé střechy (což je sympatický odkaz na legendární Volvo Amazon, jež právě světle modrou barvu proslavilo), kus se zážehovou jednotkou T5 zářil bílým lakem, který doplnila černá střecha. A o sportovnější výraz se postarala výbava pojmenovaná R-Design. Obě varianty samozřejmě můžete porovnat v galerii.

S chytrými nápady

Že Volvo udělá XC40 jako pohledné auto, se dalo tušit. Když se podíváte na ostatní Volva „nové generace“, nic jiného než nápaditý a elegantní design prostě nečekáte. Mnohem víc jsem byl zvědavý na interiér. A na to, jak novinka bude jezdit.

Začněme uvnitř. Zaujalo mě tvrzení automobilky, že si na pomoc při vývoji a návrhu kabiny přizvalo svoje zákazníky. Volvo se jich totiž ptalo, co od svého vozu vyžadují. Údajně tak vzniklo auto, které je ve všech směrech stvořeno k jednoduchosti, prý tak, aby vám usnadnilo život.

Je pravda, že jsem byl mile překvapený, kolik chytrých nápadů jsem uvnitř našel. Už pohled na otevřené dveře je zvláštní. Volvo totiž dokázalo protáhnout dveřní schránky hodně dopředu, skoro přes celou délku dveří. Takže se do nich vejde například notebook a k němu ještě třeba velká láhev s pitím. Tvůrci interiéru mimořádné velikosti těchto „kapes“ dosáhli odstraněním reproduktorů, které ve výplních dveří obvykle bývají. V XC40 se tak postranní reproduktory nacházejí výše, vedle klik – což je pro poslech vlastně ideální výška.

Volvo V60.
Kombík, jak má být. Nové Volvo V60 zaujme praktičností a pohodlím

Za palubní deskou je ukrytý basový reproduktor, který navíc doplňuje ještě kompaktní, ale současně výkonný subwoofer, umístěný v zádní části vozu. Pulzuje prý enormním objemem vzduchu, který protlačuje skrz otvor v oblouku mezi zadními koly, a pro úsporu místa je integrován do architektury vozidla – neomezuje tak zavazadlový prostor. A hlavně dělá z kabiny jeden velký basový reproduktor.

Ale zpátky k praktičnosti. Oceňuji, že Volvo kapsy ve dveřích vystlalo na dotek příjemnou měkkou látkou (je z recyklovaného plastu), takže v nich věci nekloužou a nemají možnost se obouchat.

Odkládacích prostor v interiéru najdeme přes dvacet a myslelo se opravdu na všechno. Takže tu máte kam odložit telefon (místo pro něj je navíc vybaveno podložkou pro bezdrátové dobíjení), kelímky s nápoji nebo třeba i krabici s papírovými kapesníky. A ty dokonce můžete po použití okamžitě vyhodit. Samozřejmě ne z okna – XC40 má ve středové konzole vtipně ukrytý vyjímatelný odpadkový koš. Což je pro mě coby silného alergika, který obvykle zaplní hned několik schránek posmrkanými kapesníčky, mimořádně vítaná a šikovná pomoc.

Další úložné prostory se ukrývají pod sedačkami a v podlaze, užitečné jsou také výklopné háčky před sedadlem spolujezdce. Z každého kousku kabiny prostě cítíte, že při návrhu jejího uspořádání někdo opravdu přemýšlel a snažil se z ní dostat maximum.

Volvo XC40 D4 AWD Momentum.Zdroj: Stanislav Švarc

A když už jsme u milých překvapení, zaujal mě také vnitřní prostor. XC40 stojí na půdorysu, který se rozměry podobá běžným hatchbackům nižší střední třídy. Jenže uvnitř to nepoznáte, tohle auto působí, jako by bylo o třídu větší.

Je jasné, že vysoká karoserie poskytne spoustu místa nad hlavou, ale švédský crossover potěší cestující vzadu i prostorem pro nohy. Úplně bezchybné to však není, uvítal bych širší přístup k zadním sedačkám. Kufr pak pojme 479 litrů, po sklopení zadních opěradel až 1136 litrů. A i tady narazíte na praktické detaily, například dvojité dno či úložné prostory po stranách - zvlášť ten vpravo je díky popruhu, který udrží náklad na jednom místě, šikovný.

Švédská klasika 

Stejně jako si zájemci mohou pohrát s podobou exteriéru, také pro kabinu Volvo nabízí spoustu kombinací materiálů (včetně exotických jako je grafén nebo syntetické pavoučí hedvábí) a barev. Ostatně exemplář s benzinovým motorem dostal vyloženě křiklavý interiér štědře čalouněný látkou ve výrazném odstínu na pomezí červené a oranžové.

Architektura palubní desky a uspořádání ovládacích prvků se neliší od ostatních Volv nové generace, na jejímž začátku bylo SUV XC90. Dominantním prvkem palubní desky je devítipalcová dotyková obrazovka, která je orientována na výšku. Ovládá se tu skoro všechno - kromě nejdůležitějších funkcí spojených s řízením. Znamená to tedy, že budete často šmejdit prstem po displeji (a zanechávat na něm otisky), což podle mě není úplně ideální způsob ovládání. Ale v případě Volva se na to dá zvyknout docela rychle, systém je totiž rychlý, přehledný a intuitivní. Funkce spojené s řízením máte pod kontrolou díky tlačítkům na volantu.

Už tradičním prvkem je také digitální přístrojový štít, jehož vzhled můžete měnit pomocí několik předdefinovaných grafických témat. 

Novinkou je drobný volič osmistupňové automatické převodovky. Ovládání, které probíhá „po drátech" (mezi pákou a převodovkou není mechanické spojení), přineslo také jednu zvláštnost, na niž jsem si dlouho zvykal. Pro zařazení R (zpátečky) a D (jízda vpřed) musíte volič použít dvakrát, první pohyb totiž vždy způsobí vyřazení na neutrál. Takže když si nedáte pozor, místo pohybu jen prošlápnete na místě plyn. Nebo se nedejbože pohnete směrem, kterým jet nechcete.

Mnoho a mnoho odstavců bych mohl popsat o bezpečnostní výbavě. Ta je skutečně mimořádná. XC40 umí například hlídat provoz při couvání z garáže nebo parkovacího místa (dokonce umí zastavit, když za vámi vidí překážku), sleduje okolí, chodce, cyklisty a auta při jízdě, pozná velká zvířata a předpovídá krizové situace. Takže chrání nejen posádku, ale všechny okolo.

Volvo XC40.
O Volvo XC40 je obrovský zájem. Automobilka nový crossover nestíhá vyrábět

A vlastně i sama sebe. Kamerový systém s rozsahem 360 stupňů totiž pomůže řidiči zaparkovat i do těsných míst. Osobně jsem tuhle vymoženost ale nejraději využíval při vjezdech a výjezdech z krytých parkovišť – v místech, kde musím dávat bacha na obrubníky. Určitě to znáte také, tyhle výjezdy jsou často úzké a zakroucené, takže obrubník se vedle kola jen těžko hledá. Do doby, než do něj vrazíte. Obraz ze soustavy kamer má navíc parádní obraz.

Z vozu je však perfektní výhled i okny - díky vyšší pozici máte dokonalý přehled o hranaté karoserii.

Jak jezdí?

Jako technický základ XC40 posloužila nová platforma CMA, jež se v blízké budoucnosti stane základem pro všechny modely řady 40, a to včetně plně elektrických vozů. Podvozek je částečně z hliníku a využívá vpředu modifikované zavěšení McPherson a vzadu víceprvkovou nápravu. Jízdní projev se ale u testovaných aut trochu lišil.

Kousek s dieselem se mi opravdu líbil. Standardní podvozek ve spojení s 19palcovými koly funguje dobře, hezky tlumí nerovnosti a do interiéru až na drobné výjimky nepouští nechtěné vibrace ani žádné „pazvuky“. Ale hlavně dává autu sympatický jízdní projev, takový hravý, ale přitom jistý. Malé SUV je hbité, ale  současně přidává i slušnou přilnavost a stabilitu. XC40 samozřejmě není sportovní auto, umění jet svižně však nikdy není na škodu. Pospíchat občas musí každý.

Vůz s benzinovým motorem byl naladěn „sportovněji". Součástí výbavy R-Design je totiž také podvozek s tužším nastavením pružin a tlumičů, auto navíc stálo na 20palcových kolech. Výsledkem jsou možná menší náklony karoserie v zatáčkách, jenže také zhoršený komfort. Ne, že by z vás najednou XC40 vytřásla duši nebo poslední oběd, ale do kabiny občas proniknou nepříjemné vibrace a rázy, pohodlí na rozbité silnici není najednou tak dobré. Osobně bych určitě zvolil „nesportovní" podvozek. A spokojil bych se i s menšími koly.

Jestli alespoň trochu sledujete dění okolo Volva, určitě je vám známo, že k pohonu nemůžete zvolit větší motor, než je dvoulitrový čtyřválec. V případě XC40 dokonce můžete sáhnout po novém 1,5litrovém tříválci - je to mimochodem poprvé, co Volvo jednotku se třemi válci nabízí.

Volvo XC40.
Volvo představilo první tříválec ve svojí historii, nejdřív ho dostane XC40

Obě testované motorizace však výkonem patří na vrchol nabídky. Jde o čtyřválce a vždy jsou spojené s osmitupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Nejsilnější nafťák D4, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, dává 190 koní (140 kW) a až 400 newtonmetrů. Dvojice turbodmychadel tu ale není jen kvůli „síle", mnohem důležitější je, že pomáhá plynulejší akceleraci a rozšiřuje spektrum využitelných otáček. Výsledkem je příjemný a pružný turbodiesel s jemným projevem bez zřetelných mezer „v tahu". Přesvědčivý je zejména ve středních otáčkách, kdy dokáže auto hezky rozhýbat.

Ve vysokých rychlostech motoru však trochu dochází dech - kupříkladu v případech, kdy budete chtít akcelerovat ze 130 km/h na vyšší kvalt. D4 je prostě klidnější motor, který si skvěle rozumí s automatickou převodovkou, volnějším tempem a dokáže být úsporný. Během testu se spotřeba pohybovala mezi 6 až 9 l/100 km.

Volvo XC40 T5 AWD R-Design.Zdroj: Stanislav Švarc

Nejrychlejší XC40 má pod kapotou benzinový čtyřválec s označením T5. O přeplňování se stará jedno turbodmychadlo a výkon dosahuje 247 koní (182 kW). Malé SUV s tímhle motorem působí hodně čiperně, v jakékoli situaci má dost výkonu. Dvoulitr má navíc uhlazený charakter a vytáčí se sice ochotně, ale nijak dravě. Spíš sebevědomě táhne z nižších přes střední otáčky, kde se cítí nejlépe. A samozřejmě je ve srovnání s dieselem, byť dvakrát přeplňovaným, podstatně pružnější a živelnější. Spotřeba je pochopitelně vyšší než u dieselu, v mém případě se pohybovala mezi 8 až 11 l/100 km.

V obou případech si nemohu stěžovat na práci automatické převodovky, řadí hladce a rychle.

Zajímavé je, že i když jsem vyzkoušel dvě nejvýkonnější varianty, stejně jsem neměl chuť pospíchat. I XC40 v tomhle ohledu funguje jako opravdové Volvo, takže jsem za jejím volantem spíš odpočíval. Uklidňující povaze kompaktního crossoveru není těžké podlehnout, autu k tomu stačí vlastně jen útulný interiér, dokonalé sedačky a skvělé audio. 

Otázkou nicméně zůstává, jestli podobně budou působit i levnější verze. K testu jsem totiž dostal velice dobře vybavené kusy, jejichž cena přesahovala 1,4 milionu korun. Dražší je přitom výkonnější benzin - cena sice startuje na 1 097 500 Kč (už to je dost), ale testovaný vůz měl hodnotu dokonce 1 614 350 Kč. Základní provedení se 116koňovým tříválcem přitom vyjde na 757 500 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Volvo XC40 D4 AWD Momentum a XC40 T5 AWD R-Design: Hodnocení a technické údaje
XC40 D4 AWD XC40 T5 AWD
+ chytře vymyšlený a prostorný interiér
+ zajímavé jízdní vlastnosti
+ úsporný motor živý motor
- vyšší cena
- úzké zadní dveře
- horší komfort na sportovním podvozku
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly zážehový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem
objem 1969 cm³ 1969 cm³
max. výkon 140 kW (190 k) při 4000 ot/min 182 kW (247 k) při 5500 ot/min
max. točivý moment 400 Nm při 1750-2500 ot/min 350 Nm při 1800-4800 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 210 km/h 230 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7,9 s 6,5 s
spotřeba (kombinovaná) 5,0-5,1 l/100 km 7,2 l/100 km
délka 4425 mm
šířka 1863 mm (2034 mm se zrcátky)
výška 1652 mm
rozvor 2702 mm
pohotovostní hmotnost 1733 kg 1772 kg
zavazadlový prostor 460 l
objem nádrže 54 l
cena od 757 500 Kč (XC40 T3 FWD)
cena testovaného vozu 1 466 800 Kč 1 614 350 Kč