Obří, kompaktní, miniaturní… Kategorie SUV už má hodně velikostí. Do jedné z nejmenších, které se také někdy přezdívá baby SUV, před časem vstoupil Volkswagen T-Cross. Malý vůz s délkou jen o 107 mm přesahující čtyřmetrovou hranici, si od včerejška můžete koupit také v Česku. Během národní prezentace jsme i zjišťovali, jak jezdí.

T-Cross zapadá v hierarchii značky pod T-Roc, nasazeným designem ale pošilhává po větších sourozencích, třeba po Tiguanu. Sebevědomé linie s hranatější přední částí karoserie, velkou maskou chladiče a LED světlomety mu dodávají na vážnosti. U nejmenších SUV je ale potřeba zaujmout hravostí, proto vše mírní třeba pestrá barevná paleta laků včetně brčálově zelené nebo mořsky modré, která podle představitelů Volkswagenu patří k nejoblíbenějším.

Pozor, T-Cross patří k nejmenším SUV koncernu. Je kratší než Seat Arona nebo chystaná Škoda Kamiq, která má ale zase o něco kratší rozvor. Kufr by ale přesto neměl trpět nepraktičností. Zadní sedadla jsou totiž podélně posuvná a tak lze modifikovat kapacitu mezi 385 až 455 litry pro zavazadla. Škoda se svými pevnými 400 litry leží někde uprostřed.

Volkswagen T-Cross

V T-Crossu se sedí výš než třeba ve Volkswagenu Polo, stále je tu tak přítomný efekt řízení SUV, který má tolik řidičů rádo. Do ruky padne nový promyšlený volant, který je na první pohled přehlcen tlačítky, na ten druhý si ale na ně rychle zvyknete. T-Cross může být vybaven třeba adaptivním tempomatem nebo displejem nahrazujícím klasické ručičkové budíky a to vše potřebuje tlačítka na ovládání.

Potěší displej zábavního systému s přehlednou a jemnou grafikou, který je ale kvůli svému lesklému povrchu lapačem otisků prstů. Za pozornost stojí ještě dekor palubní desky, který podporuje hravou náladu v této kategorii. I když to u zkoušeného vozu ve fotogalerii tolik nevyniká, můžete si interiér dozdobit barevnými vzorci navazujícími na lak karoserie. Ve žlutém provedení to jistě bude nápadnější.

Auto je při zahájení prodejů dostupné zatím s jediným benzinovým motorem. Jde o dobře známý tříválec 1.0 TSI ve dvou výkonnostních provedeních 70 a 85 kW. Ten je možné kombinovat buď s manuální šestistupňovou převodovkou nebo sedmistupňovým automatem. Později má přijít ještě čtyřválec 1.5 TSI, se kterým má aktuálně koncern potíže. Nestíhá vyrábět a tak motor z nabídky řady jiných modelů mizí. Pokud přece jen dorazí, bude jezdit s automatem a výkonem 110 kW. Na silnice směřuje také turbodiesel 1.6 TDI (70 kW). Pohon všech kol chybí.

My jsme se krátce svezli v pražských ulicích a v okolí hlavního města s 1.0 TSI (85 kW) s manuální převodovkou. Známá jednotka potěší klidným projevem v nízkých otáčkách a jadrným zvukem ve vysokých. S akcelerací z nuly na 100 km/h za 9,9 nejde o stíhací SUV, ale dynamika v městských rychlostech je víc než jen přijatelná. Podporuje ji i manuál, který chodí v kulise přesně a hladce, až je radost s ním pracovat.

Volkswagen T-Cross

Na rozbitých ulicích jsme si všimli výraznějších rázů do kabiny, které třeba u většího T-Rocu nebyly tak citelné. Ve vyšších rychlostech je podvozek také o něco hlučnější, dojem ovšem mohla způsobit i horší kvalita asfaltového povrchu. Jde jen o drobnosti a ve srovnání s řadou dalších baby SUV, zejména asijské provenience, je T-Cross nesrovnatelný a okamžitě nabudete pocitu, že jezdí lépe. Na měření spotřeba a dalších detailů během necelé hodinky za volantem nebyl čas.

Volkswagen T-Cross ale musí jezdit dobře a zároveň nabízet bohatší výbavu. Cenu má totiž poměrně sebevědomou. V nabídce jsou dvě výbavové větve Life a Style, se základní a s nejslabším motorem začíná na 437 900 korunách. Testované auto pak na 457 900 Kč. Motor 1.0 TSI 85 kW se ještě vejde pod půl milionu korun i s automatem, do této hranice mu zbývá 11 stovek.

I tak má ale české zastoupení smělé plány, které jsou zřejmě odvislé od velkého zájmu zákazníků. Udat by se mělo letos alespoň tisíc kusů, což je nemalé číslo pro novinku. Cílové skupiny jsou podle marketingových odborníků značky dvě. T-Cross míří na mladé mezi 25 až 40 lety s aktivním životním stylem a také na staré nad 55 let hledající klidné auto třeba pro víkendové chataření. Uvidíme, zda se jich v Česku opravdu tolik najde. V kategorii malých SUV je totiž velká řada konkurentů s cenovkou i o 140 tisíc korun níž. Cena ale není vždy to rozhodující.