Za necelých 620 000 Kč lze nyní u tuzemských dealerů značky Škoda získat novou Octavii Combi s možností spalování stlačeního zemního plynu (CNG). Příplatek za takto upravený vůz činí v porovnání se stejně vybaveným vozem spalujícím výhradně benzin pouze 10 000 Kč.

Oproti tomu ten, kdo se rozhodne nechat si přestavět stejné auto na LPG, musí k počáteční investici 610 000 Kč připočítat dalších bezmála 40 000 Kč za odbornou úpravu. Právě tolik totiž stála přestavba provedená firma Autogas ve Strakonicích na voze, který jsme získali k redakčnímu testu.

Na testovaný exemplář vozu se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Pokud si nevšimneme klasické žluté nálepky na zadním skle, která ale navíc byla v případě testovaného exempláře poměrně ukrytá pod masivním střešním spoilerem, pak už se černá Octavie nijak nelišila od těch s výhradně benzinovou nebo naftovou nádrží. I klasické víčko hrdla pro plnění LPG totiž není nikde na nárazníku nebo jinde na karosérii, jak to často bývá. Tankovací zařízení se připojuje po otevření klasické krytky nádrže hned vedle hrdla pro plnění benzínu.

Nic se nezměnilo také v interiéru. Jedinou připomínkou je malý přepínač se svítícími diodami na spodní části palubní desky u levého řidičova kolena. Tím je možné jednak přepínat mezi oběma palivy, a také jsou na něm diody, které postupným zhasínáním těch zeleně svítících dávají velmi hrubou představu o tom, kolik ještě LPG zbývá v nádrži. O tom, proč je představa pouze přibližná, se ještě rozepíšu níže.

Škoda Octavia 4. generace
Cena Octavie poprvé překročila hranici půl miliónu. Za 10 let zdražila o 187 000

Nádrž je, jak je to u podobných přestaveb obvyklé, umístěna v prostoru pro rezervní kolo pod podlahou zavazadlového prostoru. Ten se tak tedy nijak nezmenšil.

Laické oko nebude překvapeno ani při otevření kapoty. Všechny díly, které se při přestavbě k zážehovému přeplňovanému čtyřválci 1,5 TSI přidávaly, jsou totiž schované pod plastovým krytem.

Kultivovanost není z nejlepších…

Pokud nastartujete studený vůz, tak musíte počítat s tím, že zhruba dvě, tři minutky, pojedete na benzín. Přibližně tak dlouho totiž podle mých zkušeností (jezdil jsem v teplotách kolem nuly stupňů Celsia) trvalo, než se prostřednictvím chladicí kapaliny motoru zahřál reduktor, v němž se kapalné LPG začne měnit na plyn. Pak už přes filtr a vstřikovače proudí do upraveného sacího potrubí přímovstřikového agregátu.

Právě tato koncepce motoru ovšem znamená, že ani po zahřátí motoru (a dostatku LPG v nádrži) nejede auto pouze na tuto pohonnou látku. Aby se totiž chladila hlava válců, v níž jsou zabudovány benzinové vstřikovače, musí skrze ně neustále proudit alespoň malé množství Naturalu.

V důsledku toho, jak jsem si ověřil, ubývá každých sto ujetých kilometrů z benzinové nádrže přibližně 1,6 - 1,9 litru, z té přídavné v kufru pak cca 5,5 až 6 litrů LPG.

Dacia Duster ve verzi na LPG jezdí opravdu levně
Levné auto s levným provozem. Test Dacie Duster ve verzi na LPG

Během testovacích jízd mě poměrně rozčiloval nepřesný ukazatel množství LPG. Po natankování této látky "do plna" zhasínaly postupně zelené diody vždy už po ujetí přibližně 70-80 kilometrů. Přitom při svítící červené, která signalizuje docházející LPG, bylo možno ujet třeba i tři stovky dalších kilometrů.

Pokud bereme v potaz, že současná cena klasického pětadevadesátioktanového benzínu je přibližně 35 Kč a litr LPG stojí cca 16 Kč, pak vycházejí náklady na palivo na jeden ujetý kilometr na přibližně 1,50-1,60 Kč. Pokud bychom jezdili se stejnou a nepřestavěnou Octavii na benzin se spotřebou zhruba 6 litrů, pak bychom utráceli každý kilometr o šedesát haléřů více. 

Investice do přestavby se tak vrátí až po zhruba 65 tisících kilometrech. Vyplatí se to tedy opravdu jen těm, kteří ročně najezdí vyšší desítky tisíc kilometrů. Navíc hlavně na delších trasách.

A ještě má tato investice jednu spíše drobnou, ale přece jen citelnou "mouchu". Zmiňovaný agregát 1,5 TSI je totiž vybaven systémem odpojování dvou ze čtyř válců. Do nich v případě nízké zátěže motoru neproudí žádné palivo. Pokud pak řidič u vozu s výhradně benzinovým pohonem sešlápne opětovně plyn, dva válce se pro řidiče nepoznatelně připojí. V tomto případě se ale dvouválec ve čtyřválec mění s citelným škubnutím. Motor ostatně občas cuká také na počátku každé jízdy, dokud se řádně neprohřeje.

Dacia umožňuje svobodnou volbu jízdy na benzin či LPG
Prodeje aut na LPG rostou rychleji než elektromobilů. Nabídka je ale omezená

Zajímalo mě také, zda při takovém zásahu do nového vozu nepřijdu o záruku a možnost využívat služeb autorizovaných servisů Škoda: "Záruka v případě podobné přestavby nezaniká, ani se nemění možnost využívat služeb autorizovaných servisů. Pokud však na voze dojde k závadě a zákazník se rozhodne uplatnit záruku, bude autorizovaný servis spolu s techniky Škoda Auto individuálně posuzovat, zda závada může souviset nebo být způsobena přestavbou či provozem na LPG," uvedl mluvčí tuzemského prodejního zastoupení mladoboleslavské automobilky Pavel Jína.

To pak může lidi váhající mezi koupí tovární octavie G-Tech (tak se označuje ta na CNG) a této přestavěné trošku odradit. Naopak ve prospěch LPG hovoří poměrně hustá síť čerpacích stanic vybavených příslušným stojanem. Aktuálně jich je v Česku kolem devíti stovek. Cena LPG je také poměrně stálá a relativně nízká. Přestavěná Octavia na LPG si navíc ponechává plnohodnotnou nádrž na klasické palivo, zatímco G-Tech má jen dojezdovou devítilitrovou.

Octavia na CNG oproti tomu jezdí na toto palivo velmi kultivovaně, vlastník se nemusí obávat ztráty záruky a náklady na palivo jsou při reálné spotřebě pod čtyři kilogramy (a současné ceně kolem 35 Kč za kilogram) přinejmenším srovnatelné. Provozovatele ale omezuje v porovnání s LPG jen zhruba čtvrtinová hustota sítě plnících stanic.